گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

میزان آلاینده محصولات کشاورزی بررسی شده است

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: علوم پزشکی در سطح مزارع و عرضه محصولات کشاورزی محصولات را از لحاظ آلاینده بررسی کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، عطاء‌الله حیدری صبح امروز در هشتمین جلسه کارگروه فرهنگی اجتماعی و خانواده در استانداری کردستان اظهار کرد: سال گذشته توسط علوم پزشکی در سطح مزرعه و در سطح عرضه محصولات کشاورزی نمونه‌گریی‌هایی انجام و از لحاظ آلاینده این محصولات بررسی شدند.

وی با اشاره به اینکه اگر نتوانیم اقدامات به موقع و پیشگیرانه انجام دهیم باعث می‌شود اذهان مردم نسبت به محصولات کشاورزی عرضه شده تشویش پیدا کند، افزود: امیدواریم اقدامات و نمونه‌گیری‌‌هایی که انجام می‌شود منجر به رسیدن به نتیجه مطلوب شود.

وی خاطرنشان کرد: استان کردستان تنها استانی است که این طرح را پیگیری می‌کند و از سال ۹۶ به مدت سه سال متوالی آنرا دنبال می‌کند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان عنوان کرد: مشخصات کشاورز، کود و سمی مورد استفاده کشاورز و سطح زیرکشت بررسی می‌شود و نتایج به آزمایشگاه کنترل غذا و دارو ارسال می‌شود.

بدمصرفی کودشیمایی مشکل‌ساز است

کارشناس جهاد کشاورزی استان کردستان نیز با بیان اینکه ۵۵ درصد جمعیت دنیا در شهرها و مابقی در روستاها هستند، افزود: در کشور ما ۷۵ درصد جمعیت شهری و ۲۵ درصد جمعیت روستایی داریم که میزان تولیدکنندگان کم و مصرف‌کنندگان افزایش یافته‌اند.

محمد غفوری به وضعیت زمین‌های کشاورزی پرداخت و گفت: در کشور ۴۶ تا ۴۸ میلیون هکتار اراضی کشاورزی داریم و در دنیا ۷۰ کیلو در هکتار کود استفاده می‌شود که این رقم در کشور ما ۳۸ کیلوگرم در هکتار بوده و در استان ۳۶ کیلوگرم در هکتار است اما براساس آمار رسمی بدمصرفی کودشیمایی مشکل‌ساز است.

 وی اضافه کرد: در صورت عدم مصرف کود شیمایی کاهش ۲۵ تا ۳۵ درصدی را در تولید خواهیم داشت و اگر آفات کشاورزی نیز کنترل نشوند بین ۳۰ تا ۳۵ درصد با کاهش محصول مواجه خواهیم بود.

وی با اشاره به محصول ارگانیک و سالم در استان اعلام کرد: براساس آزمایشات و نتایج انجام شده محصولات سالم زیادی در استان تولید می‌شود که گندم، جو، نخود، سیب‌زمینی، گوجه‌فرهنگی و کلزا از جمله محصولات سالم هستند. محصولات ارگانیک استان نیز شامل انگور دیم، بادام، انجیزو توت سفید هستند.

کارشناس جهاد کشاورزی استان کردستان اضافه کرد: به استناد قانون وزارت بهداشت و درمان مکلف به  آزمایش میوه و شبزیجات بوده و در صورت سمی بودن باید به شهرداری و سایر مقامات اعلام شود تا از فروش آنها جلوگیری شود.

محصولات کشاورزی با نشان‌های سیب سلامت عرضه شوند

غفوری اظهار کرد: باید فرهنگ تولید و استفاده از محصولات استاندارد با نشان‌های سیب سلامت در استان افزایش یابد و آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های مربوطه باید در این راستا همکاری کنند.

وی خواستار کمک به مصرف بیشتر سموم کم خطر و کودهای گیاهی شد و گفت: اعتبار زیادی برای این مورد لازم است و نیاز است این مهم مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل استاندارد استان کردستان نیز در این جلسه با اشاره به  استاندارد محصولات کشاورزی در حوزه حد مجاز آلاینده‌ها اظهار کرد: بسته‌های حمایتی سازمان ملی استاندارد برای کشاورزان درنظر گرفته است و لازم است کشاورزان برای دریافت پروانه استاندارد که مشمول تخفیفاتی خواهند شد اقدام کنند.

ژیلا یزدانی بیان کرد: محل عرضه محصولات استاندارد کشاورزی در سطح شهر مشخص نیست و باید این مهم مورد توجه قرار گیرد.

حیدری معاون شهرداری سنندج نیز در این جلسه اضافه کرد: شهرداری ۱۸ نقطه شهر را در راستای ارگانیک بودن میوه تدارک می‌بیند و بعدها اطلاع‌رسانی خواهد  کرد تا در مکان‌های مشخص میوه‌های ارگانیک را توزیع کند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری فارس
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا