گروه مشاوران برندینگ فراسو
تغذیهدانستنی‌ها

خواص و فواید فوق العاده ماهی سالمون

فواید و خواص ماهی سالمون بسیار است و این ماهی از مقوی ترین مواد غذایی در این سیاره است. این ماهی چرب و محبوب می تواند خطر ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش داده و فواید بسیار دیگری هم داشته باشد.

فواید و خواص ماهی سالمون بسیار است و این ماهی از مقوی ترین مواد غذایی در این سیاره است. این ماهی چرب و محبوب می تواند خطر ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش داده و فواید بسیار دیگری هم داشته باشد.

 ۱. منبع اصلی پروتئین ناب و خالص

خواص ماهی سالمون ،منبع اصلی پروتئین های خالص یا اسیدهای آمینه، اجزای ضروری سلول ها، بافت ها، آنزیم ها، هورمون ها و هر قسمت دیگر بدن هستند. پروتئین های ماهی سالمون به راحتی قابل هضم هستند و جذب بدن می شوند. این ماهی منبع خوبی از گروه ویتامین B می باشد. در ادامه می توانید مقادیر هر ویتامین را در هر ۱۰۰ گرم از این ماهی مشاهده کنید.

  • ویتامین B1 (تیامین): ۱۸ درصد
  • ویتامین B2 (ریبوفلاوین): ۲۹ درصد
  • ویتامین B3 (نیاسین): ۵۰ درصد
  • ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک): ۱۹ درصد
  • ویتامین B6: مقدار ۴۷ درصد
  • ویتامین B9 (اسید فولیک): ۷ درصد
  • ویتامین B12: مقدار ۵۱ درصد

۲. سلامت عمومی بدن را افزایش می دهد

ماهی سالمون منبع خوبی از کلسترول خوب (اسیدهای چرب امگا ۳) است . می دانیم که امگا ۳ در حفظ سلامتی نقش مهمی دارد. ماهی سالمون سرشار از مواد معدنی ضروری مانند آهن، کلسیم، سلنیوم و فسفر، و همچنین ویتامین های A، B وD است که برای متابولیسم بافت ها، مو و ناخن ضروری است.

۳. سلامت استخوان و مفاصل

از ديگر خواص آن می توان گفت ماهی سالمون یک ترکیب قدرتمند از اسیدهای چرب اشباع نشده و ویتامین D است . و ترکیب این دو ، خطر ابتلا به استئوآرتریت را کاهش می دهد .زنان مبتلا به رژیم غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ ، دارای شکستگی لگن کمتری هستند. علت آن این است که امگا ۳ ،یک غذای ضد التهاب طبیعی است و میزان جذب استخوان را به دلیل التهاب کاهش می دهد.

۴. از مغز و عصب محافظت می کند

اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی سالمون، باعث افزایش بهره وری از عملکرد مغز، بهبود حافظه و حفظ آن در هنگام انجام کارهای طولانی مدت می شود . این اسید های چرب در کنار اسید آمینه، ویتامین A، ویتامین D، کولین و سلنیوم ،از سیستم عصبی در برابر آسیب پیری محافظت می کنند . همچنین به عنوان داروی ضد افسردگی ، آرامش بخش مغز و کمک به بیماری پارکینسون محسوب می شوند .

  ۵. سلامت قلب و  عروق

اسیدهای چرب امگا ۳ اسیدهای چرب اشباع نشده هستند که پیوندهای دوگانه دارند EPA و DHA دو نوع از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که در سالمون ها وجود دارند. این ها به کاهش سطح سرم با کاهش سطح ال دی ال و افزایش تجزیه اسیدهای چرب کمک می کنند. این کار مانع تشکیل پلاک می شود و می تواند شما را از بیماری های قلبی و عروقی محافظت کند.

۶. مراقبت از پوست

غلظت بالای اسیدهای چرب امگا۳ در ماهی سالمون ،می تواند باعث کاهش التهاب، کاهش روزنه های بسته ی پوست و از بین رفتن چین و چروک های پوست شود.

۷.کاهش وزن

ماهی سالمون یک انتخاب مناسب برای افرادی است که میخواهند وزن خود را کاهش دهند. ماهی سالمون دارای هورمون هایی است که اشتهای شما را کنترل می کند . همچنین ، چربی های غیر اشباع موجود در ماهی سالمون ، به کاهش وزن و چربی بدن کمک می کند .

 ۸.افزایش متابولیسم

اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین D و سلنیوم موجود در ماهی سالمون، برای کمک به کنترل سطح انسولین در سراسر بدن ترکیب می شوند و باعث آسان تر شدن جذب قند و کاهش سطح قند خون می شوند.

۹.مبارزه با التهاب

اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در سالمون، هورمون ها را تنظیم می کنند. این ها به نوبه خود، مسیرهای سلولی و ژن ها را تنظیم می کنند که به سرکوب مولکول های زیستی کمک می کند. این کار به پیش گیری از میگرن، ورم مفاصل، پسوریازیس، ، اسکلروزیس چندگانه غیره کمک می کند .

۱۰.کاهش خطر ابتلا به سرطان 

بسیاری از مطالعات ثابت کرده اند EPA ,DHA و می توانند برای درمان سرطان و جلوگیری از پیشرفت سرطان پستان به کار روند. آن ها همچنین می توانند به جلوگیری از دست رفتن عضلات ناشی از شیمی درمانی کمک کنند

۱۱. مراقبت از چشم

خوردن سالمون می‌تواند به درمان سندروم خشکی چشم و آن دسته از علائم تباهی لکه زرد که با پیری در ارتباط است، کمک کند. این عارضه علت شماره‌ی يك نابینایی غیرقابل بازگشت در امریکا و اروپا است. هم‌چنین تصور می‌شود امگا۳ خروج مایعات از داخل چشم را بهبود می‌بخشد و خطر گلوکوم و فشار چشم بالا را کاهش می‌دهد. امگا۳ موجود در سالمون‌ برای رشد چشم در نوزادان نیز ضروری است.

بيشتر بخوانيد:

پرورش ماهی سالمون

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
organicfacts
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا