گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای راستاب شهرستان فارسان

روستای زیبا و بختیاری نشین راستاب با قدمتی دیرینه یكی از روستاهای استان چهار محال بختیاری از توابع شهرستان فارسان می باشد.

روستای زیبا و بختیاری نشین راستاب با قدمتی دیرینه یكی از روستاهای استان چهارمحال و بختیاری از توابع شهرستان فارسان می باشد که راستاب نام روستایی است در دهستان میزدج پایین از توابع شهرستان فارسان در استان چهارمحال و بختیاری. این روستا در فاصله ۷ کیلومتری شهر فارسان واقع است و فاصله آن با مرکز استان ۳۱ کیلومتر است.
در باره وجه تسمیه این روستا چند سند که شامل کتیبه های حوض راستاب-خاطرات سردار ظفرو باور مردم محلیدر دست است . در یادداشتها و خاطرات سردار ظفر بختیاری از روستایی با آب فراوان ومزارع حاصلخیز با نام «راستاب» نام برده شده‌است.

برخی از آثار باستانی روستای راستاب

مجموعه اسعدیه

دریک کیلومتری شمال شرقی راستاب در امتداد بالای دره‌ی راز،   “باغ بالا” یا همان مجموعه کاخ‌های اسعدیه قرار دارد که تا بافت کنونی شهر چلیچه امتداد دارد. متاسفانه هیچ کدام از ابنیه‌ی با ارزش این باغ به ثبت ملی نرسیده است.این مجموعه به ترتیب از بالا شامل، امارت خان باباخان، اندرونی کوشک محمد خان سالار اعظم و قلعه تاریخی می باشد که اکنون تخریب شده و در بافت کنونی شهرچلیچه قرار قرار گرفته است.

محوطه گنجگاه

گنجگاه قدیمی‌ترین محل سکونت انسان در حوالی راستاب است.افسانه‌های زیادی در مورد گود گنجگاه در میان مردم راستاب وجود دارد.که از آنجمله می‌توان به داستان مرد کور اشاره کرد.

بارقون(باغ باقر خان)

این محوطه تاریخی درجنوب روستای راستاب وکنار جاده‌ی راستاب به جونقان است .آخرین سکونت گاه مردم قبل از راستاب کنونی این ناحیه بوده که بر اثر زلزله ویران شده.این محوطه که به دوران حکومت اتابکان لر باز می‌گردد هنوز درفهرست آثار ملی ثبت نشده.

محوطه‌ی خالو هادی (مله‌ی حالوهادی)

این محوطه درشرق روستای راستاب ودر کنار محل استقرار کنونی روستا قرار دارد وراه رسیدن به باباشادی یگی از تفرج گاههای راستاب از روی آن میگذرد .متاسفانه این اثر در آثار ملی به ثبت نرسیده . این محوطه به دلیل نزدیکی به روستا باخطرات زیادی روبرو است .که از آنجمله حفاری غیرمجاز.کاشت باغات میوه وعبور ماشین آلات سنگین از روی این تپه‌ی باستانی که در مسیر آمد و شد روستاییان است.

 

بيشتر بخوانيد:

توانمندسازی زنان روستایی گامی به سوی توسعه
گبه، صنایع دستی عشایر

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا