گروه مشاوران برندینگ فراسو
کسب و کارها
تازه‌ها

کار آفرینی زود بازده و اقتصادی با پرورش کبک

شرایط لازم برای پرورش کبک

کبک از خانواده‌ی ماکیان با خصوصیات پرندگان وحشی شکاری است. گوشت کبک نسبت به سایر ماکیان موجود و رایج اعم از مرغ، بوقلمون، بلدرچین و شترمرغ از ارجعیت ویژه ای برخوردار است. میزان پروتئین موجود در گوشت این پرنده در مقایسه با دیگر پرندگان ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر است و انواع اسید آمینه  ضروری در آن به‌ وفور یافت می‌شود. به همین دلیل است که در اغلب نقاط دنیا پزشکان برای بیماری‌هایی چون ضعف اعصاب، ناراحتی‌های روانی و بی‌خوابی مصرف این گوشت را توصیه می‌کنند.

پرورش کبک را می توان ابتدا با سرمایه کم و تعداد اندک آغاز کرد و در ادامه با کسب تجربه بیش تر کار را توسعه داد. کبک‌ها پرندگانی عادت پذیر هستند و خود را با شرایط مختلف وفق می‌دهند.

پرورش کبک با خرید گله مولد مادر که در سن ۵ ماهگی باشد شروع می شود پس از خرید گله مولد و نگه داشتن گله در یک سیکل ۵۰ روزه نوری (توی لک بردن ) فعالیت کبک برای تخم گذاری آغاز می شود. لازم به ذکر است برای شروع کار و موفقیت بیشتر تعیین نژاد گله یکی از اساسی ترین گزینه ها می باشد.

پرورش کبک را می‌توان با سه هدف پرورش کبک مولد، تولید جوجه یک روزه وتولید نیمچه گوشتی آغاز کرد. کبک مولد بنای پرورش کبک است. مرحله اول از این مسیر را می‌توان به کبک مولد نسبت داد. کبک مولد تخم‌گذار به دسته‌ای از کبک‌ها گفته می‌شود که با تخم گذاری باعث ارتقا گله و به دنیا آمدن جوجه‌های یک روز می‌شوند. تولید جوجه‌های یک روزه کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی صنعتی انجام می شود. نیمچه گوشتی نیز پرنده‌ای است که از تخم نطفه‌دار جوجه گوشتی به دنیا آمده و بزرگ شده است. هدف از پرورش نیمچه گوشتی استفاده از گوشت آن است.

پرورش کبک یک دوره ۴ ماهه است و این دوره باید تمام شود که کبک گوشتی به مرحله کشتار برسد. هر کبک از زمانی که به دنیا می‌آید به‌طور میانگین ۲ کیلو ۳۰۰ گرم دانه می‌خورد کبک به صورت طبیعی وزنی در حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ دارد ولی وقتی آن را در محیط پرورش بزرگ کنید وزن آن (کبک نر سویه ایرانی) می‌تواند بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ گرم باشد.

مواد خوراکی کبک شامل سویا، ذرت، صدف، سبوس گندم یا گندم، ویتامین‌ها و مواد معدنی و داروهای گیاهی (آویشن، مرزنجوش) است.

کبک  درسن ۶-۷ ماهگی برای تخم‌گذاری آماده می‌شود. یک کبک ماده می‌تواند در اولین دوره خود به طور متوسط ۳۵ تخم بگذارد و این تعداد در دوره بعد به بیش از ۵۵ تخم می‌رسد. یک کبک ماده تا سه سال تخم نطفه دار می‌دهد.

تجهیزات مورد نیاز سالن پرورش کبک  با توجه به نوع آن ها شامل: هواکش، هیتر و بعضا کولر است. وسایل گرم کننده عموما در فصول سرد سال مورد استفاده داشته و بهترین نوع معمول آن هیتر است که هوای گرم را به داخل سالن هدایت می کند.

کبک از جمله پرندگانی است که نسبت به بیماری‌ها مقاومت خوبی از خود نشان داده و می‌تواند سلامتی خود را حفظ کند. کارگاه های پرورش کبک زود بازده و اقتصادی هستند.

 

۰%

امتیاز کاربر: ۵ ( ۱ نتایج)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا