گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاطيور

کیفیت گوشت مرغ و پدیده گوشت رنگ پریده، نرم و …

با افزایش تقاضای گوشت مرغ و تنوع مصرف انسان‌ها مسئله کیفیت و ترکیب لاشه جوجه‌های گوشتی اهمیت بیشتری می‌یابد. اصلاح نژاد جوجه‌های گوشتی عمدتا روی صفات سرعت رشد کارآیی تبدیل غذایی و درجه عضله‌بندی (عملکرد تولید گوشت لخم) انجام می‌شود.

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام – پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ با افزایش تقاضای گوشت مرغ و تنوع مصرف انسان‌ها مسئله کیفیت و ترکیب لاشه جوجه‌های گوشتی اهمیت بیشتری می‌یابد. اصلاح نژاد جوجه‌های گوشتی عمدتا روی صفات سرعت رشد کارآیی تبدیل غذایی و درجه عضله‌بندی (عملکرد تولید گوشت لخم) انجام می‌شود.

تغییرات ژنتیکی موجب تغییر شکل ظاهر بدن و ترکیب شیمیایی لاشه لاین‌های مدرن شده است و در کنار ‌این تغییرات سودمند مشکلاتی نیز بوجود آمده است که از جمله می‌توان نقایص تولیدمثلی ذخیره چربی لاشه، مشکل پا، قابلیت حیات پایینتر، آسیت، سندرم مرگ ناگهانی، حساسیت به تنش‌های محیطی و کاهش توان سیستم‌ ایمنی را نام برد.

آخرین و جدیدترین مشکل جوجه‌های گوشتی مدرن ناهنجاری‌های عضلانی و نقص کیفیت گوشت همچون پدیده «گوشت نرم و رنگ پریده و تراوش‌دار» و میوپاتی عضلات عمقی سینه می‌باشد که به دلیل تغییرات بیوشیمیایی و بیوفیزیکی لاشه جوجه‌های مدرن بوجود می‌آید. در ‌این نوشتار ابتدا کیفیت گوشت و عوامل مؤثر بر آن و سپس پدیده گوشت PSE مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تغییرات بیوشیمیایی گوشت پس از کشتار

پس از کشتار تغییرات بیوشیمیایی در تبدیل عضله به گوشت نقش اساسی دارند. ‌این تغییرات کیفیت نهایی گوشت را رقم می‌زند. صلابت نعش در فرآیند مرگ سلول و تولید گوشت با کیفیت بسیار مهم است. پس از کشتار و کاهش اکسیژن متابولیسم بی‌هوازی (گلیکولیز) عضله منجر به تخلیه گلیکوژن و تجمع اسید لاکتیک شده و pH سارکوپلاسمیک کاهش یافته و به نقطه‌ای می‌رسد که فرآیند گلیکولیز متوقف و تولید ATP قطع می‌شود.

پس از آن مصرف ATP باقیمانده در عضله ادامه می‌یابد و کمپلکس‌های اکتومیوزین جدا شده و همچنان از شروع صلابت نعشی ممانعت می‌کند. پس از تخلیه کامل ATP فرآیند جدا بودن اکتین و میوزین متوقف و صلابت نعشی شروع و تدریجا کامل می‌شود. پس از کامل شدن جمود نعشی‌، واکنش‌های پروتئولیتیک و اثر اسید لاکتیک روی بافت‌های همبند و نرم شدن الیاف عضلانی به تدریج جمود را برطرف می‌کند.

درجه مناسبی از صلابت نعشی و کاهش pH در انتهای آن اثر خوبی روی کیفیت گوشت دارد. نگهداری گوشت در دمای سرد (۱ تا ۳ درجه) از طریق هوا یا آب سرد موجب کندی فعالیت باکتری‌ها و ادامه فعالیت آنزیم‌ها و در نتیجه بهبود طعم تردی و آبدار بودن گوشت می‌شود. گلیکولیز و صلابت نعشی در طیور سریع‌تر از گونه‌های با گوشت قرمز است و پس از حدود ۲ ساعت صلابت نعشی به پایان می‌رسد. عضله سفید سینه طیور سازگاری بیشتری با متابولیسم بی‌هوازی دارد.

ظرفیت نگهداری آب

ظرفیت نگهداری آب یکی از صفات بسیار مهم و قابل اندازه‌گیری گوشت خام است. حدود ۸۸ تا ۹۵ درصد آب موجود در عضلات در داخل سلول‌های عضلانی و در فضای بین رشته‌های اکتین و میوزین و بین ۵ تا ۱۲ درصد بین دسته‌های فیبریلی قرار گرفته است. طول ساکرومر، قدرت یونی، pH، فشار اسمزی و توسعه صلابت نعشی بر روی ظرفیت نگهداری آب اثر دارد زیرا‌ این عوامل محتویات داخل و خارج سلول‌های عضلانی را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

تولید اسید لاکتیک و کاهش pH پس از مرگ موجب تقلیب پروتئین‌ها و کاهش قابلیت حل آنها شده و گروه‌های شیمیایی فعال برای اتصال با آب را کاهش می‌دهند. زیرا pH بافت به نقطه ‌ایزوالکتریک پروتئین عضله می‌رسد. در ‌این نقطه بارهای منفی و مثبت گروه‌های واکنش‌دهنده پروتئینها یکسان است که همدیگر را جذب نموده و مقدار گروه‌های آزاد برای اتصال با گروه‌های باردار آب را کاهش می‌دهند. عامل دیگر مؤثر روی ظرفیت نگهداری آب فقدان فضای بین پروتئین‌های میوفیبریلی است که در نتیجه تجمع اکتینومیوزین بوجود می‌آید. ‌این تجمع در جریان تخلیه منابع انرژی عضله رخ می‌دهد.

در جریان صلابت نعشی کاتیون‌های دو ظرفیتی کلسیم و منیزیم در سارکوپلاسم با گروه‌های واکنش‌دهنده پروتئین‌ها اتصال یافته و دافعه الکترواستاتیک بین گروه‌های با بار منفی را کاهش داده و آنها را جدا از هم نگه می‌دارد و در نتیجه زنجیره‌های پروتئینی مجاور به هم نزدیکتر شده و آب داخل سلولی را کم و تراوش آب به فضای خارج سلولی را افزایش می‌دهد. هر چه مقدار آب موجود در عضله بیشتر باشد، تردی، آبدار بودن، قوام و ظاهر گوشت بهبود می‌یابد.

کیفیت گوشت

کیفیت گوشت تابع خصوصات فیزیکی، شیمیایی، مورفولوژیکی، بیوشیمیایی، میکروبی، ذائقه، بهداشت و آشپزی است. شاخص‌های کیفیت گوشت از نظر مصرف‌کننده شامل کیفیت خوراکی (ظاهر، بافت، آبدار بودن و طعم)، راحتی تأمین (قابلیت دسترس در بازار و سهولت تهیه خوراک)، دوام (مدت زمان نگهداری و حفظ کیفیت) سلامت، خلوص و ارزش غذایی (مواد مغذی، قابلیت دسترس و ارزش کالریک) است.

کیفیت خوراکی گوشت مهم‌ترین شاخص‌های کیفیت گوشت در بازار فروش است. معذلک موسسات بسته بندی صفاتی چون شکل لاشه، وجود و عدم وجود نقایص لاشه، عدم وجود بخش‌هایی از لاشه، کوفتگی و پارگی پوست را بیشتر مد نظر قرار می‌دهند.

برای تأمین و بررسی شاخص‌های کیفیت گوشت لازم است به ویژگی‌های کمیت‌پذیری چون ظرفیت نگهداری آب، قابلیت برش، اتلاف آب از لاشه، کاهش وزن در زمان پختن، pH ، مدت زمان نگهداری، میزان کلاژن، قابلیت حل پروتئین و ظرفیت باند شدن با چربی توجه نمود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ماکی دام
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا