گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

راهکارهایی برای افزایش درآمد کشاورزان

یک کارشناس مدرن کردن کشاورزی، توسعه کشت‌های کنترل شده، کم کردن فاصله عملکرد کشاورزان معمولی و پیش‌رو و تکمیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی را از راهکارهای مهم برای افزایش درآمد کشاورزان عنوان کرد.

امیر یاوری در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اهمیت علمی کردن کشاورزی در راستای افزایش درآمد کشاورزان، گفت: باید با آموزش روش‌های نوین کاشت، داشت و برداشت، کشاورزان را به سمت کشاورزی نوین برده تا شاهد افزایش درآمد آنها باشیم.

یاوری با اشاره به سنتی بودن کشاورزی در کرمانشاه، گفت: باید کشاورزی سنتی را کنار گذاشته و به سمت کشاورزی دانش‌بنیان و مدرن برویم.

عضو هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به فاصله زیاد بین تولیدات  کشاورزان معمولی ‌و پیش‌رو، گفت: باید با آموزش کشاورزان این فاصله را کم کرده و از این طریق در جهت افزایش تولیدات استان تلاش کنیم.

وی بهره گیری از تکنولوژی بالا، استفاده از بذور اصلاح شده، رعایت اصول علمی کاشت و استفاده از تجهیزات و ماشین آلات مدرن را از ویژگی‌های کشاورزان پیش‌رو برشمرد  و افزود: کشاورزان پیش‌رو یا خودشان تحصیلات آکادمیک داشته و به سمت استفاده از تکنولوژی رفته‌اند و یا آنهایی هم که سواد دانشگاهی نداشته‌اند با استفاده از ظرفیت‌ دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی در جهت مدرن کردن کشاورزی خود رفته‌اند.

یاوری در ادامه یکی از بهترین راهکارها برای افزایش درآمد کشاورزان به ویژه در شرایط خشکسالی را توسعه محیط ها و کشت‌های کنترل شده عنوان کرد و افزود: با سمت و سو گرفتن در جهت محیط‌ها و کشت‌های کنترل شده می توانیم علاوه بر افزایش تولید شش تا هفت برابری، به اشتغال پنج تا شش برابری رسیده و در عین حال کاهش ۱۰ برابری مصرف آب در بخش کشاورزی را داشته باشیم.

وی با اشاره به تداوم خشکسالی‌ها گفت: در این شرایط باید مسئولان متولی به فکر توسعه محیط‌ها و کشت‌های کنترل شده باشند.

یاوری در ادامه تکمیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی را در افزایش درآمد کشاورزان تاثیرگذار عنوان کرد و افزود: باید زنجیره ارزش را در زیربخش‌های مختلف زراعت، باغبانی،  امور دام و شیلات در استان تعریف کرده تا از این طریق در جهت افزایش درآمد کشاورزان استان تلاش شود.

وی ادامه داد: تعریف زنجیره ارزش در بخش های مختلف کشاورزی به معنای فراهم کردن بسترهای لازم برای افزایش تولیدات بخش کشاورزی از طریق افزایش بهره وری، توسعه واحدهای فرآوری و بسته بندی و یا هر اقدام دیگری در جهت افزایش تولیدات بخش کشاورزی و نهایتا افزایش درآمد بهره برداران است.

یاوری یکی دیگر از راهکارهای مهم برای افزایش درآمد کشاورزان استان را کوتاه کردن دست واسطه‌ها در بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: واقعیت این است که فاصله قیمت بین محصولات کشاورزی سر مزرعه و سرسفره خانواده‌ها بالا بوده که این مسئله آسیب‌های زیادی را متوجه کشاورزان می‌کند.

وی ادامه داد: در خیلی از محصولات کشاورزی میزان عملکرد مزارع در واحد سطح در حد قابل قبول است، اما به واسطه پررنگ بودن دست دلال‌ها در خرید محصولات کشاورزی عملا درآمد قابل قبولی عاید کشاورزان نمی‌شود و بخش زیادی از درآمد بخش تولید روانه جیب دلالان و واسطه‌ها می‌شود.

یاوری با بیان اینکه وجود دلال‌ها بی‌انگیزگی کشاورزان استان در امر تولید را سبب شده، گفت: وقتی مثلا کشاورزان چغندر کار استان به دلیل بی‌توجهی به بخش تولید در فصل برداشت محصول ناچار می‌شوند حاصل دسترنج خود را با قیمتی پایین‌تر از هزینه‌های تولید همان محصول بفروشند، معلوم است دیگر رغبتی به تولید نخواهد داشت.

این کارشناس کشاورزی بالا بردن راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی استان را در افزایش درآمد کشاورزان تاثیرگذار عنوان کرد و افزود: برنامه‌ریزی در راستای افزایش راندمان آب در بخش کشاورزی استان در کنار اینکه درآمد کشاورزان را بالا خواهد برد، می‌تواند در مدیریت منابع آبی به ویژه در شرایط کنونی که درگیر خشکسالی هستیم، نقش مهمی داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های زیاد استان کرمانشاه در حوزه کشاورزی، گفت: این استان در عین برخورداری از شرایط خوب آب، خاک و هوا، به دلیل بهره‌مندی از نیروی انسانی توانمند یکی از استان‌های مستعد کشور در حوزه کشاورزی به شمار می‌رود.

یاوری با اشاره به هم مرز بودن استان کرمانشاه با کشور عراق و امکان صدور محصولات کشاورزی تولیدی استان به این کشور، ادامه داد: با تکیه بر این ظرفیت مهم می‌توان بخش کشاورزی استان و فعالان این بخش را تقویت کرد.

یاوری یادآور شد: توسعه صادرات بخش کشاورزی در استان علاوه بر اینکه درآمد کشاورزان را بالا می‌برد، می‌تواند در انگیزه‌دهی به کشاورزان برای تولید تاثیرگذار بوده و از طرفی برای کشور هم ارزآوری به همراه داشته باشد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا