گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای هرانده با جاذبه های بسیار زیبا

یکی از روستا های دیدنی و زیبای اطراف شهر تهران که در 15 کیلومتری جنوب غرب فیروزکوه قرار گرفته است، روستای هرانده فیروزکوه می باشد. این روستا در دره ای با همین نام قرار گرفته است. رودخانه پر آب نمرود از میان این دره عبور می کند.

یکی از روستا های دیدنی و زیبای اطراف شهر تهران که در ۱۵ کیلومتری جنوب غرب فیروزکوه قرار گرفته است، روستای هرانده فیروزکوه می باشد. این روستا در دره ای با همین نام قرار گرفته است. رودخانه پر آب نمرود از میان این دره عبور می کند.

درختان تنومند و بلند از جمله خصوصیات این روستای قدیمی است. این روستا دارای بی‌نظیرترین و متنوع‌ترین مناظر طبیعی بوده، به گونه‌ای‌ که سفیدی گل‌های گیلاس و سفیدی برف‌های زمستانی تا کوه‌هایی به رنگ قرمز و غار بورنیک در دل زمین را دارا است.

آب و هوا و معماری روستای هرانده

آب و هوای این روستا به دلیل قرار گرفتن در پای کوه بسیار عالی و پر اکسیژن  است و حسابی حال ریه‌ها را جا می‌آورد. در این روستا هر فصل، جذابیت و زیبایی‌های خاص خود را دارد. در فصل بهار درخت‌های پر از شکوفه، تابستان با درخت‌هایی سرسبز که با میوه‌هایی خوشمزه آراسته شده‌اند و در نهایت، رنگ‌آمیزی هنرمندانه و احساس‌برانگیز طبیعت در پاییز می باشد.

زمستان نیز با وجود کم‌شدن دمای هوا و رفت و آمد سخت و مشکل، باز هم جذابیت منحصر به فرد خود را دارد.
ساختار و معماری روستا و منازل آن به صورت متمرکز و مصالح به کار رفته در ساخت خانه‌های روستا شامل لاشه سنگ، گل و کاهگل ساخته شده اند و در دامنه ی کوهستان قرار دارند.

جاذبه‌های روستای هرانده

روستایی که طبیعت بکر و دست نخورده اش در کنار رودها و نهرهای پر آبش هوش از سر آدم می برد. غار باستانی و تاریخی بورنیک هم که در فاصله ی کمی از این روستا قرار دارد. در واقع خیلی ها روستای هرانده و غار بورنیک را با هم می شناسند و آن ها را جدا از هم نمی دانند.
  • غار بورنیک

بورنیک، نام غاری طولانی تهران است که در شمال شرقی روستای هرانده، در یک دشت وسیع قرار گرفته است؛ این غار دراز، کشیده‌ترین غار تهران به شمار می‌رود که دارای دهانه‌ای به شکل مثلث با بلندی ۸ متر و طولی به اندازه تقریبا ۳۵۰۰ است. دهانه این غار ۱۴۸ پله دارد. نام غار بورنیک، سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی جای گرفت. گفته می‌شود انسان‌های نخستین در این محل اقامت داشته‌اند.
  • مقبره امامزاده یحیی

یکی از چشم‌انداز‌های روستای هرانده، مقبره امامزاده یحیی بوده که در بخش جنوبی آن واقع شده است. تاریخچه تأسیس این مقبره که برجی به شکل استوانه و از جنس گچ، ساروج و سنگ است، به قرن‌های ششم و هفتم هجری قمری برمی‌گردد. درون این برج، هشت قبر مربوط به اطرافیان امامزاده وجود دارند.
  • تپه سرخ شیردره

تپه‌ای در جنوب شرقی هرانده وجود دارد که دارای خاک سرخ بوده و به دلیل کنده‌کاری‌های غیر مجاز که انجام شده، باقیمانده‌ وسایل دفن اموات و سفال‌هایی نیز پیدا شده است. در قسمت شمال غربی این تپه، آثار برج دیده‌بانی یافت شده که به منظور حفاظت از این مکان ایجاد شده است و تاریخچه‌ آن به زمان اسلامی بازمی‌گردد.

شغل مردمان هرانده

اهالی این روستا به فعالیت‌هایی مانند دامداری، باغداری، کارگری و کشاورزی مشغول هستند که مهم‌ترین محصول زراعی این روستا سیب‌زمینی است. پرورش انواع گل و پرورش ماهی قزل آلا در روستا رواج دارد. سیب، گلاب و زردآلو از محصولات باغی روستاست. انواع لبنیات مانند پنیر، کره و ماست در روستا تولید می‌شود.

خواندن اطلاعات مفید از سایر روستاها:

روستای لزور یکی از بزرگترین روستاهای استان تهران
روستای وردیج و واریش تهران
روستای خاوه ورامین

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا