گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای نگل و قرآن تاریخی نگل

قرآن نگل، قدیمی ترین قرآن تاریخ ایران و یکی از چهار قرآن قدیمی جهان است که با خط کوفی بر کاغذ ضخیم و قهوه‌ای رنگی نوشته شده است و به علت تشابهش با پوست، در بین مردم به «پوست آهو» شهرت یافته است.

روستای نگل در فاصله ۶۵ کیلومتری از شهر سنندج واقع شده و به راحتی از طریق جاده سنندج به مریوان قابل دسترسی است. این روستای زیبا در دره ای نسبتا عمیق، که دور تا دور آن را کوه های بلند احاطه کرده اند، قرار گرفته است. عبور رودخانه “شوشیر” از نزدیکی روستا نیز بر طراوت و سرسبزی این روستا افزوده است.

قرآن نگل و روستای نگل

قرآن نگل، قدیمی ترین قرآن تاریخ ایران و یکی از چهار قرآن قدیمی جهان است که با خط کوفی بر کاغذ ضخیم و قهوه‌ای رنگی نوشته شده است و به علت تشابهش با پوست، در بین مردم به «پوست آهو» شهرت یافته است.

قرآن تاریخی نگل در سال ۱۳۸۲ به شماره ۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و سالانه پذیرای تعداد زیادی از دوستداران به این کتاب الهی و گردشگران داخلی و خارجی است و مردم روستا و منطقه ارادات خاصی به این قرآن دارند.

سبک و شیوه نگارش قرآن مربوط به سده چهارم هجری است، اما مردم روستا آن را به عثمان بن عفان خلیفهٔ سوم نسبت می‌دهند.

چگونگی انتقال این قرآن به روستای نگل روشن نیست اما با توجه به گفته‌ها و حکایات عامه، در زمان صفویه چوپانی در این منطقه مشغول چرای گوسفندان بوده که ناگهان گُل بسیار زیبایی، توجه او را به خود جلب می‌کند. وقتی گُل را از زمین بیرون می‌آورد، چاله‌ای پدید می‌آید و صندوقچه‌ای می‌بیند.

چوپان که به تنهایی نمی‌تواند صندوقچه را بیرون آورد، اهالی روستا را خبر می‌کند. مردم، صندوقچه را بیرون می‌آورند و قرآن بزرگی در آن صندوقچه می‌یابند که گویا بر پوست آهو نوشته شده است.

اهالی این امر را به فال نیک گرفته، در همان مکان مسجدی می‌سازند و روستای نگل نیز که چند کیلومتر دورتر از مکان امروز آن است را به محل جدید انتقال می‌دهند. مردم بر این اعتقادند چون این قرآن در اثر توجه چوپان به گُلی زیبا، کشف شده بود، این محل به (نوگل) معروف شد و مردم، مسجدی به نام (مسجد نوگل) را بنا نهادند که به مرور زمان به (مسجد نگل) شهرت یافت.

جاذبه های گردشگری روستای نگل

  • موزه روستای نگل

موزه روستای «نِگِل» در سال ۱۳۹۲ با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کردستان تاسیس شده است. می توان گفت با تاسیس این موزه که اولین موزه روستایی کشور نیز هست، مجموعه توریستی نگل کامل شده است.موزه نگل از دو بخش قرآنی و مردم شناسی یا معیشتی تشکیل شده است که اقلام باستانی نیز در آن به چشم می خورد.

همه اجناس موزه را مردم به صورت خود جوش تهیه و به موزه نگل اهدا کرده اند که شامل کلیه اقلام معیشتی و فرهنگی  منطقه از ۵۰ تا ۲۰۰ سال پیش بوده و از زیورالات گرفته تا اجناس و ابزار کشاورزی و منزل و …را شامل می شود.موزه نگل داخل صحن اصلی مسجد جامع واقع شده است.این اقلام در کل، زندگی روستایی این منطقه را به تصویر کشیده است.

  • آبشار «قه لوه زه»

آبشار زیبا و بلندی به نام “قه لوه زه” در مسیر این روستا به قله “کوره میانه” و در دره “کانی چه رمو” واقع می باشد که در همه فصول سال جریان دارد و منبع تغذیه آن از آب برف های دامنه قله است.

  • دریاچه «چال ئاو»

دریاچه طبیعی «چال ئاو» در مسیر صعود به قله «کوره میانه» در ۵/۱ کیلومتری این روستا قرار دارد و می تواند گزینه مناسبی برای استراحت در روزهای گرم سال باشد.

  • تپه های باستانی نگل

از جمله تپه های باستانی موجود در روستای نگل تپه قلعه گاه، تپه می خان و قلعه دی یه رهستند. تپه باستانی قلعه گاه در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۸۲ به عنوان آثار ملی کشور به ثبت رسیدند.

محصولات محلی روستای نگل کردستان

در سفر به روستای نگل از نان‌های محلی معروف و صنایع دستی این روستا که رونق اقتصادی و هدف اصلی صنعت گردشگری محسوب می‌شود و از جاجیم‌ها و عسل‌های خوش طعم و طبیعی این روستا می باشد.

با سایر روستاها آشنا شوید:

روستای دل در کردستان
روستای پالنگان کردستان
روستای تنگی سر سنندج

۰%

امتیاز کاربر: ۵ ( ۱ نتایج)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا