گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

بزرگترین کلکسیون عناب کشور در سربیشه

مدیر جهادکشاورزی شهرستان سربیشه با بیان اینکه بزرگترین کلکسیون عناب کشور با هدف بررسی سازگاری گونه‌های مختلف عناب و اجرای طرح‌های تحقیقاتی در سربیشه اجرا شده است،گفت: با هدف افزایش و حفظ ژرم پلاسم عناب در استان به عنوان قطب تولید عناب کشور، بررسی سازگاری گونه‌های مختلف عناب و مقایسه صفات مورفولوژیکی آن‌ها و انتخاب ارقام برتر بسته به نیاز، ایجاد محیطی آموزشی و پژوهشی (کانون یادگیری)، تعداد ۳۴ اکوتیپ عناب درقالب کلسیون عناب از سراسر کشور جمع آوری شده است.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، مریم جوادی بایگی افزود: این کلکسیون بزرگترین کلکسیون عناب کشور است که ثبت کامل مشخصات فنوتیپی اکوتیپ‌های موجود وشناسه دار کردن مولکولی اکوتیپ‌های موجود با استفاده از نشانگر‌های مولکولی ISSR و چاپ ۳ کتاب در خصوص عناب دراین زمینه تاکنون دراین کلکسیون محقق شده است.

وی درخصوص کار‌های علمی مفید که تاکنون دراین کلکسیون انجام شده اظهار داشت: همکای با دانشگاه‌های معتبر در خصوص اجرای پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری با محوریت عناب و همکاری با پژوهشکده بیوتکنولوژی ایران در خصوص تکثیر عناب از طریق قلمه نیمه خشبی عناب و ریشه دار شدن در شرایط گلخانه‌ای انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه بیان کرد : همچنین انجام پیوند عناب برای اولین بار ، پیگیری و تاسیس اولین نهالستان مجوزدار عناب در سطح استان ، همکاری با مرکز تحقیقات استان در خصوص اجرای طرح‌های تحقیقاتی بخصوص در مباحث تغذیه‌ای عناب ازجمله کار‌های علمی مفید وموثر انجام شده دراین مجوعه است.

جوادی بیان کرد: با توجه به ثبت اطلاعات اکوتیپ‌های موجود و انتخاب اکوتیپ‌های برتر در حال پیگیری جهت ثبت ارقام جدید در کلکسیون از طریق مرکز تحقیقات کشاورزی هستیم.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا