گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

لزوم ایجاد اماکن خرید برای محصولات مشاغل خانگی در خوزستان

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با برشمردن مزیت‌های توسعه مشاغل خانگی در استان در حوزه کشاورزی، برای الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی از سوی جهاد دانشگاهی، در درجه اول احداث واحدها و مکان‌هایی برای خرید محصولات مشاغل خانگی از تولیدکنندگان را حائز اهمیت دانست.

مسعود مرادی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وضعیت استان خوزستان از نظر توسعه مشاغل خانگی مرتبط با بخش کشاورزی، اظهار کرد: استان خوزستان با توجه به تنوع اقلیمی و قومیتی خود می‌تواند در این بخش بسیار قدرتمند و پررنگ ایفای نقش کند؛ در این خصوص با اعطای تسهیلات بیشتر و آسان‌تر به متقاضیان با در نظر گرفتن هرچه پر بازده‌تر بودن طرح و اولویت دادن به مشاغل پشتیبان، می‌توان گام‌های موثری برداشت.

وی به تأثیر قوانین و مقررات موجود بر توسعه مشاغل خانگی در استان اشاره و تصریح کرد: برخی قوانین در زمینه صدور مجوز مشاغل ستاره‌دار که نیازمند تاییدیه معاونت غذا و دارو هستند، باعث طولانی‌شدن روند صدور مجوزها می‌شوند؛ همچنین تشکیل پرونده فیزیکی از زمان ثبت‌نام تا صدور مجوزها موجب صرف وقت و هزینه است و با الکترونیکی شدن بخشی از کار، تا حدی این مشکل رفع می‌شود.

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در راستای حمایت از توسعه مشاغل خانگی در استان اعطای تسهیلات بانکی را در اولویت دانست و گفت: البته توجه اندک به بخش بازاریابی و فروش محصولات مشاغل خانگی، ضعف عمده بعدی در زمینه مشاغل بخش کشاورزی است. ایجاد شبکه کسب‌وکار، نیاز بعدی در جهت فروش محصولات تولیدی است و آموزش و مهارت‌افزایی بیشتر و کسب تجربه تولیدکنندگان می‌تواند تکمیل‌کننده باشد. حمایت از افراد پیشرو در زمینه شغلی‌شان نیز می‌تواند با ایجاد انگیزه در فرد پیشرو باعث ثبات و افزایش تولید شود.

مرادی مهم‌ترین فرصت‌ها و ظرفیت‌های مشاغل خانگی در استان را در بخش‌های صنایع دستی، فرش دستباف، فعالیت‌های فرهنگی و هنری، تولیدات دامی، شیلات، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی و عشایری و تولیدات گیاهی عنوان کرد و افزود: بهترین فرصت‌های شغلی در زمینه مشاغل خانگی در رسته تولیدات دامی، شیلات، صنایع تبدیلی تکمیلی کشاورزی و عشایری و امور تولیدات گیاهی است که هم در روستاها و هم محیط شهری قابلیت اجرا دارند.

وی درباره ظرفیت‌ها و قابلیت توسعه بازار این رسته‌ها در سطح منطقه و ملی، تصریح کرد: در رسته تولیدات گیاهی مانند پرورش قارچ، گل و گیاه زینتی، گیاهان دارویی و … و صنایع تبدیلی و تکمیلی مانند فرآوری و بسته‌بندی کنجد و ارده، پخت انواع نان و کلوچه سنتی، تولید ترشی از گیاهان خاص و بومی منطقه و… می‌توان عرصه مشاغل خانگی را گسترش داد.

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص اینکه نقاط ضعف متقاضیان راه‌اندازی کسب‌وکار خانگی بیشتر در چه زمینه‌ای است، گفت: عمده نقطه ضعف متقاضیان مشاغل خانگی، نداشتن برنامه‌ریزی مشخص و همچنین پایین‌ بودن سطح روابط عمومی در جهت ایجاد ارتباط برای فروش محصولات خود است؛ همچنین برای زنان متاهل، نبود تقسیم کار و همکاری سایر اعضای خانواده بر کیفیت خروجی کار موثر است.

مرادی تصریح کرد: به طور کلی شاید نبود قانونی برای ساماندهی و شناسه‌دار کردن این مشاغل و عدم اعطای مشوق‌های حمایتی و نظارتی کافی در این زمینه مهم‌ترین مشکلات توسعه مشاغل خانگی در استان خوزستان است. تعریف نشدن بیمه‌های اجتماعی خاص این مشاغل، طولانی شدن پروسه دریافت تسهیلات برای شروع یا توسعه کسب‌وکار، در مرکز کار نبودن منزل در بعضی از رشته‌های مشاغل خانگی و وجود برخی تناقض‌ها بین معاونت غذا و دارو و اصل کار مشاغل خانگی (امکان انجام فعالیت و تولید در خانه) از دیگر مشکلات توسعه کسب‌وکارهای خانگی در استان است.

وی درباره اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان خوزستان و میزان تأثیر آن در رفع چالش‌های موجود گفت: این طرح با توجه به موارد گفته‌شده از حیث اجرایی می‌تواند در این عرصه بسیار مؤثر و راهگشا باشد.

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین به مشاغل خانگی مناسب فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها اشاره و تصریح کرد: در بخش تولیدات دامی، کلیه گرایش‌ها از جمله پرورش اردک و بوقلمون گوشتی، غاز بومی، گاو شیری، گوسفند و بز، گاومیش، مرغ بومی، پرورش کبک، اسب، زنبور عسل و پرورش و تکثیر ماهیان زینتی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ساکن روستا می‌تواند ضمن ایجاد اشتغال با کمک دانش کسب‌شده، تولید با کیفیت‌تر و اصولی‌تری به ارمغان آورد.

وی در خصوص مشاغل خانگی مناسب زنان در این حوزه نیز گفت: مشاغلی که صرفا در محیط خانه با حداقل سرمایه و حداکثر کمک دیگر اعضای خانواده انجام پذیرد و نیازمند کسب مهارت و سرمایه اولیه زیادی نباشد، برای زنان مناسب‌تر هستند. مشاغلی مانند پخت نان محلی، کیک و کلوچه سنتی، پرورش گل و گیاه زینتی، بسته‌بندی مواد غذایی مانند سبزی و…، پرورش قارچ و تهیه انواع ترشی و شور از آن جمله است.

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین به بیان نکات و توصیه‌هایی برای موفقیت هرچه بیشتر طرح ملی مشاغل خانگی در استان پرداخت و عنوان کرد: برای الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی که جهاد دانشگاهی مجری آن است، در درجه اول، احداث واحدها و مکان‌هایی برای خرید محصولات مشاغل خانگی از تولیدکننده حائز اهمیت است؛ زیرا اکثر زنان خانه‌دار به‌دلیل نداشتن اعتماد به نفس و قدرت دفاع از قیمت واقعی محصول خود، گاه ناچار به فروش آن به قیمتی بسیار ارزان‌تر می‌شوند؛ بنابراین توجه به بازار این محصولات از توسعه کسب‌وکار بسیار مهم‌تر است.

مرادی ادامه داد: پیشنهاد بعدی، اختصاص تسهیلات برای بالا بردن قدرت و توان مالی زنان جهت مجهز شدن به وسایل مورد نیاز و بهبود کیفیت محصول تولیدشده است. بیمه شاغلان مشاغل خانگی به صورت خاص و آموزش سربازان وظیفه در دوره آموزشی و آشنایی آن‌ها با رشته‌های مشاغل خانگی از دیگر مواردی است که می‌تواند در این طرح مورد توجه قرار گیرد و به موفقیت بیشتر طرح و ایجاد اشتغال پایدار کمک کند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا