گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای گردشگری خماط

روستای زیبای گردشگری خماط با آب و هوای گرم و نیمه مرطوب در ۳۰ کیلومتری شهر شوش و چند کیلومتری نخستین اثر ثبت جهانی ایران "زیگورات، چغازنبیل‌" قرار دارد.

روستای خماط با آب و هوای گرم و نیمه مرطوب که ۲۰ کیلومتر از سمت جنوب با اندیمشک و ۴۰ کیلومتر از سمت شوش فاصله دارد که نخستین اثر ثبت جهانی ایران “زیگورات، چغازنبیل‌” قرار دارد. این روستا در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی شد.

خماط واژه‌ای عربی است که آن را به معنای بریان‌کننده گوشت می‌دانند.  از معنای نام این روستا می توانید بدانید که چه جای گرم و سوزانی است!

چغازنبیل؛ اولین اثر مذهبی ایران

روستای خماط، آثار تاریخی متعددی وجود دارد که یکی از آنها «معبد زیگورات چغازنبیل» است.  این معبد که یک هزار و ۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بنا شده، اولین اثر جهانی ثبت شده ایران محسوب می‌شود.  این بنای دیدنی که در شهر باستانی شوش قرار گرفته، اولین اثر ایرانی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو و همچنین اولین بنای مذهبی ایران محسوب می‌شود. چغازنبیل در ۵ طبقه، از هزاران خشت و آجر با دیوارهایی تو در تو تشکیل شده و بر روی تپه ای عظیم بنا شده است.

حرفه‌ اهالی روستا

کار اصلی مردم روستای خماط پرورش شتر است که از سالیان بسیار دور در میان مردم این منطقه رایج داشته است. البته در کنار پرورش شتر و گاومیش با تولیدات محصولات لبنی از شیر گاومیش‌ها هزینه‌های خود و خانواده‌هایشان را تامین می‌کنند.

همچنین مردم این روستا به کار کشاورزی مشغول و محصولاتی همچون گندم، جو، کنجد، کاهو و صیفی جات کشت می‌کنند. در کنار زمین های کشاورزی باغ‌های مرکبات و نخل‌ها جلوه زیبایی به زمین‌های کشاورزی اطراف روستا داده است.

موسیقی محلی روستا

روستای خماط جاذبه‌های معنوی زیادی برای مسافران دارد؛ موسیقی محلی عربی یکی از آنهاست. باید اعتراف کرد موسیقی به طور شگفت‌انگیزی در میان مردم خماط رواج دارد، به‌ویژه در جشن‌ها. «چوبیه»، «ربابه»، «عطاب»، «علیلی»، «علونی»، «طبله» و «موال» بخشی از انواع گوناگون و متنوع موسیقی این منطقه به شمار می‌آیند.

با سایر روستاها آشنا شوید:

روستای رباط باغملک تفرجگاه زیبای خوزستان
روستای صراخیه خوزستان، ونیز ایران
روستای پامنار دزفول در همسایگی دریاچه دز

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا