گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

برداشت پاییزه گوجه فرنگی بزودی آغاز می‌شود

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس علت گرانی قیمت گوجه فرنگی در بازار را وقفه ایجاد شده بین پایان کشت تابستانه و شروع برداشت کشت پاییزه این محصول دانست و گفت: برداشت پاییزه گوجه فرنگی بزودی آغاز می شود و شاهد کاهش قیمت این محصول در بازار خواهیم بود.

صمد رنجبری سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین محصول گوجه فرنگی در حال صادرات و برخی کشورها است و قیمت شکل گرفته قیمت صادراتی است.
وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری و بررسی است و در صورتی که این قیمت کاهش پیدا نکند صادرات متوقف خواهد شد.

قیمت گوجه‌فرنگی قطعاً کاهش خواهد یافت
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: با توجه به آغاز روند برداشت محصول گوجه فرنگی در جنوب استان فارس و دیگر استانهای جنوبی کشور  قطعاً قیمت این محصول کاهش خواهد یافت.

کاهش بیش از ۵۰ درصدی صادرات محصولات کشاورزی در فارس
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس در ادامه از کاهش بیش از ۵۰ درصدی صادرات محصولات کشاورزی در ۶ ماه نخست سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ خبر داد و گفت: حجم صادرات صورت گرفته حدود ۵۰ میلیون دلار است.
رنجبری افزود: صادرات محصولات کشاورزی به دلایل شرایط تحریمی و روند شیوع کرونا خوب نیست و بسیاری از مرزها بسته است.

عراق در ۲۰ کالای کشاورزی خودکفا شده و واردات را متوقف کرده است
وی ادامه داد: همچنین کشورعراق که یکی کشورهای هدف صادرات محصولات کشاورزی فارس است، اعلام کرده در بیش از ۲۰ قلم کالای کشاورزی خودکفا شده و نیازی به واردات وجود ندارد که عمده محصولاتی که خودکفا شده، میوه و تره بار است.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: وضعیت صادرات محصولات کشاورزی فارس نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است که امیدواریم مشکلات تحریمی و انتقال پول حل شود تا وضعیت صادرات نیز بهبود یابد.

صادرکنندگان دست به عصا جلو می روند
رنجبری بیان کرد: بحث انتقال ارز و رفع تعهدات ارزی صادرات از جمله مسایلی است که باعث شده صادرکنندگان دست به عصا جلو بروند و صادرات کم رونق شود.
وی ادامه داد: با افزایش نرخ ارز انتظار می رفت که صادرات رشد داشته باشد اما متاسفانه این اتفاق به دلیل مشکلات صادرکنندگان رخ نداد.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: همچنین محدودیت های دیگر کشورها و بسته بودن مرزها باعث محدود شدن صادرات محصولات کشاورزی شده است.

چه محصولاتی از فارس به سایر کشورها صادر می شود؟
رنجبری افزود: صادرات استان فارس عمدتا رب گوجه، سیب، محصولات لبنی، محصولات سبزی و صیفی مثل گوجه، سیب زمینی و پیاز، محصولات باغی و انواع میوه ها، شیرین بیان، انجیر و محصولات خشکباری است.
وی ادامه داد: در ۶ ماهه نخست سال ۹۹، وضعیت صادرات خوب نبود که امیدواریم در ۶ ماهه دوم روند صادرات رشد پیدا کند.

کشورهای هدف صادرات محصولات کشاورزی از فارس
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: عمده صادرات محصولات کشاورزی استان فارس به کشورهای افغانستان و عراق است، همچنین به کشورهای ترکیه، آلمان و هند و کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی صادرات داریم.
رنجبری همچنین در خصوص بازگشت برخی محصولات صادر شده به عراق از جمله گوجه فرنگی افزود: این مورد مربوط به صادرکنندگان استان فارس نبوده است، عراق صادرات گوجه را محدود کرده و برخی صادرکنندگان بدون اینکه از محدودیت های اعلام شده اطلاع داشته باشد بار به مرز می برند و زمانی که امکان ورود آن به عراق نیست مجبور هستند برگردند و به دلیل مشکلات نگهداری محصولات ناچار می شوند محصولات را معدوم کنند.

دولت در حال ارایه تسهیلات برای توسعه صادرات است
وی ادامه داد: در بحث صادرات محصولات کشاورزی امیدواریم با گشایشی که اتفاق افتاده و هماهنگی هایی که بین وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی صورت گرفته است مشکلات صادرکنندگان رفع شود و بتوانند به موضوع صادرات بپردازند و ۶ ماهه دوم وضعیت صادرات بهتر شود.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: دولت در حال ارایه تسهیلات برای توسعه صادرات است که به صادرکنندگان توصیه می کنیم از این تسهیلات استفاده کنند و از این طریق به صادرات رونق دهند.
استان فارس با ۱۲۲ هزار و ۶۰۸ کیلومتر و ۳۶ شهرستان وسعت از تنوع آب و هوایی مختلف برخوردار است و همین امر باعث تنوع در تولید محصولات کشاورزی این استان شده است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا