گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاگياه
تازه‌ها

گل زینتی مرجان مینیاتوری

آشنایی با گل مرجان

گل مرجان بومی ماداگاسکار است و نوعی گیاه گوشتی (آبدار) است. این گیاه در سراسر سال می تواند گل دهد و اگر نیازهای این گیاه بر آورده شود در مقاطعی از سال گل‌دهی بیش از سایر زمان ها خواهد بود. شیره این گیاه سمی است و در هنگام دست زدن به این گیاه باید مراقب پوست دست خود باشید. گیاه مرجان زمانی که به قدر کافی نور دریافت کند گل خواهد داد. مرجان مینیاتوری نسبت به خشکی مقاوم است و خاک شنی و کمی خشک را ترجیح می‌دهد. مرجان مینیاتوری نیز مانند کاکتوس آب را داخل ساقه‌های ضخیم خود ذخیره می‌کند، بنابراین نسبت به دیگر گیاهان آپارتمانی باید به دفعات کمتری آبیاری شود. بر اساس برخی از روایت ها این گیاه همان گیاهی است که به عنوان تاجی از خار بر روی سر حضرت مسیح گذاشته شد.

انواع گل مرجان

گل مرجان دارای ۲۰۰۰ گونه از واریته های مختلف از سراسر جهان است که در ذیل برخی از آنها را نام می‌بریم. Golden Gem، Paradise Lady، Red Bouquet، Dreamland و Golden Gem.

نوک شاخه ها تولید برگ های نیزه‌ای واژ تخم مرغی با رنگ سبز روشن می‌نماید. گل آذین ۵ تا ۸ سانتی متر آن به صورت گرزن منشعب است و از قسمت انتهایی ساقه خارج می شود. دو براکته قرمز قلوه ای شکل در زیر گل ها ظاهر می شوند. فرفیون در تمام طول سال ممکن است گل بدهد ولی معمولا در زمستان به گل می رود. شیره سفید رنگ این گیاه سمی است. این گیاه خیلی شبیه به کاکتوس هاست و از نظر شرایط رشد و نمو هم به آنها شباهت زیادی دارد و بسیار در مقابل کم آبی و شرایط سخت , مقاوم است .ساقه های مرجان مینیاتوری تیغ دار است و برگ های آن بیضی شکل و کوچک. در بعضی انواع آن برگ ها بزرگ هستند . این گیاه تقریباً در تمام طول سال گل می دهد. گل ها کوچک و زیبا هستند و در رنگ های متنوع، قرمز و صورتی و سفید و بنفش و زرد و انواع دو رنگ.

مرجان مینیاتوری

شرایط نگهداری:

نور: فرفیون به نور زیاد، گرمای زیاد، آبیاری اندک تا معمولی، هوای خشک و خاک قلیایی احتیاج دارد.

کود: کود مورد نیاز این گیاه را می توان به میزان ۲ گرم در لیتر قلمه های انتهایی، از اواسط بهار تا اوایل تابستان تکثیر کنید.

خاک: مخلوطی از خاک باغچه، خاک برگ و ماسه شسته به نسبت مساوی که در فواصل آبیاری باید خشک گردد برای فرفیون بسیار مناسب است.

آبیاری: آبیاری این گیاه باید با استفاده از آب ولرم انجام شود . هر بار که به این گیاه آب داده می شود، باید آب از ته گلدان خارج شود این کار باعث می شود ریشه های این گیاه کاملا سیراب شده و رطوبت به مدت طولانی در خاک باقی بماند. تا آبیاری بعدی باید تمام سطح خاک خشک شود به طوریکه تا عمق ۵ سانتی از سطح گلدان باید کاملا خشک شده باشد. همین طور نباید روی برگ ها و ساقه این گیاه آب ریخت. در ماه های پاییز و زمستان این گیاه به مقدار بسیار کمی آب نیاز دارد. هر ده تا بیست روز یکبار به مقدار کم .

رطوبت: گل مرجان مینیاتوری به رطوبت کم مقاوم است ولی اگه در محیطی قرار بگیرد که رطوب بیشتر باشد رشد آن افزایش پیدا می کند(در شمال کشور رشد بسیار خوبی دارد). برای تامین رطوبت می توانید زیر گلدانی را با سنگریزه پر کنید ولی دقت کنید که کف گلدان با آب تماس نداشته باشد.

دما: به طور کل این گیاه محیط گرم را دوست دارد و در چنین محیطی رویش برگ ها و گلدهی صورت می گیرد. دمای نگهداری گل مرجان در حالت ایده آل ۳۲-۲۴ درجه سانتی گراد است. هر مقدار که دما بیشتر باشد از گل‌دهی گیاه کاسته می‌شود و برای زنده ماندن گیاه بهتر است که به خصوص در قسمت بعد از ظهر از مقداری سایه بهره مند شود. با پایین رفتن دما نیز ریزش برگ های گیاه شدت می یابد.

تکثیر مرجان:  میزان موفقیت در تکثیر این گیاه بسیار کم است. با یک چاقوی تیز، قلمه های انتهایی ساقه را، به طول ۸ تا ۱۰ سانتی متر جدا کرده و به مدت یک روز یا بیشتر، در کناری قرار دهید. سپس هر یک را در گلدانی با قطر دهانه ۶ سانتی متر، حاوی کمپوست مخصوص گیاهان گوشتی و کاکتوس، بکارید و خاک را نسبتا مرطوب نگهدارید. اگر شیره سفید این گیاه بیش از حد تراوش کرد، آن را در پودر زغال چوب و یا آب فرو ببرید. مراقب باشید خارهای تیره و شیره سمی فرفیون با دست شما تماس نباید . قلمه ها را در نور مناسب و دمای ۲۱ درجه سانتی گراد، به مدت دو ماه نگاه دارید و قلمه ای را که خشک نشده بود و رشد کافی داشت، در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتی متر قرار بدهید.

زمان هرس گل مرجان : برای هرس آن می توان شاخه هایی که نزدیک سطح خاک می باشند را قطع کرد. به یاد داشته باشید که این گیاه به هرس سالیانه نیاز ندارد و هر ۳-۲ سال یکبار برای هرس این گیاه باید اقدام کرد.

علت ریزش برگ مرجان مینیاتوری : اگر برگ های پایینی و قدیمی زرد شده و می ریزند کاملا طبیعی است چون به مرور زمان و با رشد گیاه مواد غذایی به صورت مرتبط به گیاه نرسد مواد از برگ های پیر به برگ های جوان منتقل می‌شود و برگ های قدیمی زرد شده و می‌ریزند. برای اینکه این روند ریزش برگ ها را به تاخیر بیندازید باید گیاهتان رو خوب تغذیه کنید.

علت زرد شدن گل مرجان مینیاتوری : اگر برگ ها باهم زرد شده و می‌ریزند به احتمال خیلی زیاد یا آبیاری زیاد بوده و یا آبیاری خیلی کم بوده است.

۰%

امتیاز کاربر: ۵ ( ۱ نتایج)
منبع
گل من و تونازبوکشاورزی کارگشای زنده رودویکی پدیا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا