گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها
تازه‌ها

آشنایی با روستای فیلبند

روستایی در میان اقیانوس ابرها

یکی از زیباترین ییلاق های ایران که بر فراز ابرها واقع شده است روستای فیلبند استان مازندران است. روستایی فوق العاده تماشایی و بی نظیر که با منظره ای از ابرها نشاط و انرژی زیادی را به شما تزریق می کند و حال و هوایتان را دگرگون می کند. فیلبند در گویش محلی فِلبند گفته می‌شود که از دو قسمت فل و بند تشکیل می‌شود. فل در زبان مازندرانی به معنای فیل نیست بلکه به معنای خسته است و بند یعنی بندآمدن. گویی از قدیم‌الایام رسیدن به این روستای زیبا طاقت‌فرسا و فیل افکن بوده است و هرکس میل آن را داشته که به فیلبند برسد، از خستگی راه به تنگ میامده و مصداق بارز هرکه طاووس خواهد جور هندوستان کشد می‌شده است.

این روستای چشم‌نواز در دهستان خوشرود در شهرستان بابل استان مازندران قرار دارد. فیلبند با همسایه‌ی شمالی اش بابل، حدود ۸۶ کیلومتر فاصله دارد و هر چند که جزو بابل محسوب می‌شود اما فاصله‌اش با آمل ۳۰ کیلومتر کمتر یعنی حدود ۵۶ کیلومتر است. برای رسیدن به این روستا، هر کجای ایران که باشید باید خود را به جاده‌‌ی هراز برسانید و به سمت آمل حرکت کنید. ۲۵ کیلومتر مانده به آمل، به ابتدای جاده‌ی‌‌ فیلبند می‌رسید که در سمت راست شما قرار دارد. این جاده‌ی فرعی که منگل‌چلاو نام دارد از میان قریب به ۳۰ کیلومترجنگل می‌گذرد تا به فیلبند ختم شود. با گذر از چند ‌روستای زیبا مثل پاشا کلا، سنگ چال و… به منطقه‌ی رویایی فیلبند قدم ‌می‌گذاریم.

اما در راه رسیدن به فیلبند با مناظر و چشم انداز هایی بسیار دیدنی و شگفت انگیز روبرو خواهید شد. درخت­ های تنها در میان دشت سرسبز و چشمه های کوچک و بزرگ در این مسیر از زیباترین مناظر پیش روی شماست که نام  یکی از معروفترین این چشمه­ ها، لار است. نام دیگر این روستا بام شرقی مازندران است و آن هم به این دلیل است که با ۲۳۰۰ متر ارتفاع، مرتفع ترین روستای بخش شرقی مازندران است.

مهم ­ترین و جذاب‌ترین ویژگی فیلبند اقیانوس ابریست که به آرامی از مقابل شما گذر می‌کند و همه چیز را در بر می‌گیرد. دیدن دره‌ای از ابر و همچنین لحظه‌ی غوطه ور شدن در اقیانوسی از ابر لحظه‌ای رویاییست که بعد از جنگل ابر شاهرود تنها در اینجا می‌توان آن را تجریه کرد. تنوع آب و هوایی یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی فیلبند است. اگر در فصل بهار به این روستا صفر کنید ممکن است همه پدیده‌های جوی از قبیل ابر، مه، باران، برف، تگرگ، رگبار و ناگهان رنگین کمان و هوای صاف و آفتابی بدون لکه ابری را در یک روز مشاهده کنید. طبیعت بسیار زیبای روستا، بازدید از ییلاقات و دشت‌های سرسبز فیلبند، مناظر فوق العاده جاده، تجربه بودن در کلبه‌های چوبی روستا توام با آرامش خاصی که در این منطقه خواهید دید چیزهای دیگریست که در فیلبند تجربه می‌کنید. فیلبند روستایی در میان ابرها

آب و هوای روستای فیلبند در فصول مختلف به شرح زیر است.

بهار: با وجود ویژگی های جذاب روستای فیلبند آب و هوای این ییلاق در فصل بهار آن را بسیار دوست داشتنی کرده است. چرا که در این فصل، فیلبند دارای بارش باران و برف، تگرگ و تابش آفتاب، رنگین کمان و وزش باد است به گونه ای که از طبیعت بکر این منطقه در استان مازندران در شگفت می مانید.

تابستان: اما در تابستان، روستای فیلبند دارای هوای بسیار خوش و در برخی مواقع حتی سرد است. منظره ابرها و هوای تازه روستا، شما را از فکر گرمای هوای شهرتان در فصل تابستان خارج می کند.

پاییز: اما هوا در فصل پاییز روستای فیلبند سرد است و تحمل این سرما برای مردم عادی و گردشگران کمی مشکل به نظر می­ رسد. روستا در این فصل آرام آرام خالی از سکنه می ­شود.

زمستان: زمستان­ های فیلبند هوا بسیار سرد و استخوان سوز است. به همین دلیل معمولا در فصل زمستان کسی مراجعه نمی ­کند و به ندرت می­ توان کسی را برای این منظور پیدا کرد.

این منطقه در همسایگی قله‌های حصین‌بن و اندوار است که ۳۳۹۲ متر ارتفاع دارند. و مکان‌های دیگر فیلبند که طرفداران خاص خود را نیز دارد، امامزاده قاسم در خود فیلبند و امامزاده یحیی در مجاورت روستا می‌باشد. دو تکیه هم در غرب این روستا واقع شده است.

مردم فیلبند دارای گویش طبری هستند که البته تعداد خانوار ساکنان دایمی آن به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. هرچند که در تابستان مملو از جمعیت می‌شود. قطعه‌ای دیگر از این پازل زیبایی فیلبند آداب و رسوم مردم آن است که اگر آن را در نیابیم شاید لذت دیدار از فیلبند کامل نمی‌شود. فیلبند مردمانی دارد که به عقاید و سنت هایشان پایبند و بر هویتشان متعصب هستند و با وجود اینکه کمتر از شش ماه در آن سکونت دارند اما باز هم به رسومات و فرهنگ سنتی خود احترام می­ گذارند. یکی از رسومات جالب این ناحیه ورزش کشتی لوچو است. از بهترین زمان­ های مسافرت به این روستا اردیبهشت تا ابتدای پاییز است و هوا در روزها بسیار متعادل اما در شب کمی سرد است و البته ستاره‌های آسمان در منتهای زیبایی می‌درخشند.

اگر قرار باشد برای فیلبند نمادی ساخته شود شاید هیچ چیز به مانند تمثال یک عقاب شکوهش را توصیف نکند. فیلبند مانند عقاب همیشه در اوج و آرامش است و مسافرانش را هم می‌توان به سان عقاب‌سوارانی دانست که به دنبال شکار مناظر هستند. برخی برای شادکامی و فراغت آنجا می‌روند و بعضی برای تفکر و مدیتیشن. عده‌ای عکاسی و مناظر زیبای آنجا برایشان اهمیت دارد و افرادی نیز عاشق طبیعت و هوای پاکش هستند. فیلبند نیز شما را در انتخاب آزاد می‌گذارد. طرفدار هر چه که باشید، فیلبند پاسخگوی شماست.

۰%

امتیاز کاربر: ۵ ( ۱ نتایج)
منبع
الی گشتسفربامکی سفرویکی پدیا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا