گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

«کشاورزی»، ناجی اقتصاد|خوراک تولید داخل و ارزان قیمت دام و طیور معرفی شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی چند خوراک جدید دام و طیور تولید داخل را معرفی کرد که می تواند با قیمت کمتر و بدون ارز بری جایگزین نهاده ها وارداتی شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم یکی از خواسته های همیشگی رهبر معظم انقلاب از بخش کشاورزی کشور، کاهش یا عدم وابستگی به واردات محصولات اساسی کشاورزی است که اهمیت این موضوع این روزها برای جامعه کشاورزی با شدت گرفتن تحریمها بیشتر نمایان شده است.

درحالی که همواره گفته می شود مواد غذایی و دارو مشمول تحریم ها نیست اما  در مقام عمل مشاهده شده است با توجه به تحریم بودن امکان نقل و انتقال پول و جابه جایی کالا، واردات این محصولات نیز به مشکلات عدیده ای مواجه شده است؛ به طوری که کشتی خوراک دام ایران به خاطر همین تحریم ها بیش از یک ماه در برزیل مانند و سوخت در اختیار آن قرار نگرفت تا اینکه با تهدید ایران به قطع واردات کلیه کالاها از برزیل به این کشتی  سوخت رسانی شد تا بتوانند نیاز تولید کنندگان داخلی را به کشور بیاروند.

سکوت سنگین مخالف خودکفایی

اهمیت موضوع خودکفایی و خوداتکایی برای فعالان بخش کشاورزی برکسی پوشیده نیست اما عیسی کلانتری وزیر اسبق کشاورزی و رئیس فعلی سازمان حفظ محیط زیست در این ارتباط نظرات متفاوتی دارد به طوری که وی  همواره با خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی مخالف کرده و آن را عامل از میان رفتن منابع طبیعی کشور می داند. بخش از صحبت های وی در باره خودکفایی به شرح زیر است.

امروز صحبت از خودکفایی نادرست است. کشور کشاورزی نیستیم. یعنی برای توسعه اقتصادی نباید روی کشاورزی برنامه ریزی کنیم(سخنرانی در بنیاد امور ایرانیان۹۴/۰۲/۰۷).

این‌که صحبت از خودکفایی غلات و پروتئین حیوانی می‌شود، حرف‌های غیرمنطقی و غیرعلمی است. خودکفایی در کالاهای اساسی امکان‌پذیر نیست. هر کسی هم بگوید من ایکس کالا را خودکفا می‌کنم، دروغ می‌گوید(خبرگزاری خبرآنلاین- ۹۳/۱۱/۰۶).

باید به دنبال راه‌حلی جایگزین برای تامین نیازهای غذایی کشور بود. درحال حاضر گزینه پیش رو، تجارت آزاد محصولات کشاورزی است(روزنامه دنیای اقتصاد- ۹۳/۴/۹).

اگر کشور ما روی کشاورزی متمرکز شود فقیر می‌شویم و منابع را از دست می‌دهیم چون ایران کشور کشاورزی نیست. راه توسعه کشور، راهی غیر از توسعه کشاورزی است(نشست هم‌اندیشی بررسی بحران آب – ۹۳/۵/۱۳).

نویسندگان سند[چشم انداز ۲۰ساله] توسعه کشاورزی از امکانات کشور بی خبرند(مصاحبه با سایت جماران، ۹۲/۰۸/۰۶).

ادامه تولید[کشاورزی] با وضعیت موجود یعنی نابودی کشور(مصاحبه با سایت جماران، ۹۲/۰۸/۰۶).

برای نوشتن برنامه ششم دوباره موضوع خودکفایی را به میان کشیدند که من برگشتم به آقای نوبخت گفتم تو را به دین و ایمانت بگو این «مزخرفات» را کنار بریزند( سخنرانی در بنیاد امور ایرانیان۹۴/۰۲/۰۷).

اگر به همین وضع ادامه دهیم حدود ۷۰ ‌درصد ایرانیان یعنی جمعیتی معادل  ۵۰ میلیون نفر برای زنده ماندن ناچار به مهاجرت از کشور هستند.

بنابراین گزارش این اظهارات در حالی توسط کلانتری مطرح شده است که در شرایط امروز دیگر حرفی برای گفتن ندارد و نمی توانند از صحبت های قبلی خود دفاع کند.

اظهارات کلانتری حتی از طرف هم طیفان وی نیز تایید نمیشود به طوری که محمود حجتی در دو دوره سابقه خود در وزارت جهاد کشاورزی بر اهمیت خود کفایی تاکید کرده است و در این  دوره ها به خودکفایی در تولید گندم رسیده ایم.

بنابراین گزارش علاوه بر خودکفایی در تولید  محصولات کشاورزی و دامداری  مانند گندم و شیرخام  ما نیازمند خودکفایی در تولیدات محصولات دیگر نظیر دانه های روغنی و  نهاد های دامی(خوراک دام) و گوشت قرمز و در درجات بعدی رسیدن به خودکفایی در تولید برنج و پنبه هستیم؛ البته در آستانه رسیدن به خودکفایی در تولید محصولات دیگری مانند شکر هستیم و با توجه بیشتر به عملکرد تولید برنج در هکتار، به راحتی در تولید این محصول نیز به خودکفایی میرسیم.

خروج سالانه  ۴ میلیارد دلار ارز از کشور برای واردات روغن و کنجاله

خروج سالانه ۴ میلیارد دلار ارز از کشور برای واردات روغن و کنجاله عمق فاجعه عدم خودکفایی در تولید کالاهای اساسی است که صدای خود حجتی وزیر جهاد کشاورزی را نیز در آورده است.

وی اخیرا در نشستی با معاونین خود و روسای موسسات تحقیقات کشاورزی به موضوع وابستگی صنعت دام و طیور کشور به خارج کشور واکنش های تندی نشان داد و از محققان خواستار ارائه روش هایی شد تا با سرعت بیشتری بتوانیم از میزان این وابستگی بکاهیم.

بنابراین گزارش نمایندگان مجلس  نیز چندی پیش در نشست غیرعلنی با حجتی از وی خواستار سرعت بخشیدن در خودکفایی در تولید این محصولات کشاورزی اساسی شدند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری تسنیم
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا