گروه مشاوران برندینگ فراسو
باغبانيدانستنی‌ها

پوسیدگی ریشه درختان میوه

پوسیدگی ریشه ای اصولاً در درختان و درختچه ها ایجاد می شود و معمولاً این بیماری به روی تنه و ساقه درختان شانکر(زخم) ایجاد می کند.

پوسیدگی ریشه ای اصولاً در درختان و درختچه ها ایجاد می شود و معمولاً این بیماری به روی تنه و ساقه درختان شانکر (زخم) ایجاد می کند.

پوسیدگی فیتوفتورایی طوقه و ریشه در بیشتر کشورهای میوه خیز جهان در باغ های میوه های دانه دار، هسته دار و خشکباری مخصوصا پسته،گردو و بادام شیوع دارد و خسارت هنگفتی به آنها وارد می سازد.

نشانه ها روی اندام های هوایی،ضعف عمومی و کم برگ شدن درختان و پدیدار شدن زردی خفیف در برگها هستند. پوست طوقه و گاهی بخشی از بن تنه ترک می خورد بافت زیر پوست بن تنه در محل شانکر به رنگ قهوه ای مایل به سیاه در می آید.

ریشه های اصلی و فرعی تیره رنگ شده بعدا بر اثر فعالیت دیگر میکرو ارگانیزم ها به رنگ سیاه در می آیند درختهای بیمار ممکن است خشک شوند.

نشانه های بیماری پوسیدگی ریشه درختان میوه

درختان مبتلا در هر سن و سالی که باشند نهایتا خشک شده و چنانچه با بیل خاک اطراف طوقه عقب زده شود، کپک سفید و خاکستری رنگی در سطح پوست طوقه و ریشه دیده می شود که همان عامل بیماری است. ریشه های نازک و فرعی زودتر فاسد شده و نهال ها و درختان مبتلا را راحت تر از خاک می توان بیرون کشید.

عامل بیماری پوسیدگی ریشه درختان میوه

عامل این پوسیدگی، قارچی است که ما در اصطلاح علمی به آن قارچ رزلینیا ( Rosellinia necatrix ) می گوییم.

رشته های این قارچ ابتدا به صورت سفید رنگ در سطح ریشه ظاهر شده و به تدریج خاکستری رنگ و تیره می شود و اگر آن ها را زیر میکروسکوپ قرار دهیم به شکل لوله لامپائی دیده می شوند.

این رشته ها در خاک رشد و پیشرفت نموده و خود را از درختان مبتلا به درختان سالم می رسانند.

چرخه بیماری پوسیدگی ریشه درختان میوه

قارچ بیماری که در خاک یا میزبان های پوسیده به حالت اوسپور وجود دارند، در خاک سیراب رشد کرده و تولید اسپورانژیوم می کنند که آن هم تولید زئواسپور کرده و در خاک آبدار شناور می شود و به نسج درخت وارد شده و موجب آلودگی آن می شود.

میسلیوم قارچ در پوست درخت رشد کرده و تولید اسپورهای ساکن می کند که پس از پوسیدگی نسج آلوده وارد خاک می شود.

کنترل بیماری پوسیدگی ریشه درختان میوه

اقداماتی را که در کنترل بیماری موثرند می توان به شرح زیر خلاصه کرد:

  • مدیریت صحیحی آبیاری در پیشگیری و نیز مهار بیماری بسیار موثر است به گونه ای که درختان را می بایست خارج از مسیر جوی آب و نیز بیرون پشته ها قرار داد چرا که در غیراینصورت زمینه اشباع رطوبت و پوسیدگی را سبب گردیده ، پس توصیه می گردد در آبیاری غرقابی یا به روش آبیاری نواری (دو نوار به موازات هم) و درختان در بین دو نوار با جوی آب و یا به طشتک آبیاری که در درختان در مرکز طشتک و بیرون از جوی باشد قرار گیرند .
  • کشت نهال در عمق مناسب و جلوگیری از تجمع خاک اضافی اطراف تنه درخت . هنگام کشت نهال باید دقت شود که محل اتصال پایه و پیوندک همچنین طوقه بالاتر از سطح خاک قرار گیرد .
  • استفاده از پایه های متحمل در برابر قارچ فایتوفترا نظیر پایه GF677 برای انواع درختان میوه هسته دار به ویژه برای بادام و هلو مناسب می باشد.
  • کنترل شیمیایی: استفاده از مخلوط بردو ۸-۴ درصد بصورت ضدعفونی و پانسمان طوقه و محل زخمها در کنترل بیماری موثر می باشد.

بیشتر بخوانید:

اهمیت هرس درختان میوه
چالکود ، طرحی در تغذیه درختان میوه
زمان سمپاشی درختان میوه

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا