گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

صادرات روزانه ۴۰ کانتینر مرکبات از مازندران/ کاهش ضایعات محصول به یک درصد

معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران گفت: سال گذشته روزانه 40 کانتینر صادرات مرکبات از استان مازندران داشتیم که سبب ایجاد امید و انگیزه بین باغداران و ذخیره‌سازان در جهت افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت باغداری شده است.

به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، حسین مولایی با با بیان اینکه استان مازندران با توجه به شرایط اقلیمی مناسبی که دارد جایگاه ویژه‌ای را در تولید بیش از ۴۰ نوع محصولات باغی در کشور داراست، گفت: مازندران رتبه نخست کشور را در تولید پنج محصول باغی شامل مرکبات، گل و گیاه‌هان زینتی، گل و گیاهان آپارتمانی، درخت و درختچه زینتی و تولید نهال سالم و رتبه دوم را در تولید گل‌های شاخه بریده، توت فرنگی و چای دارد.

وی سطح زیرکشت محصولات باغی استان را ۱۵۶ هزار هکتار با تولید سه میلیون و ۲۳۸ هزار و ۶۵۸ اعلام کرد و افزود: تنها ارزش اقتصادی مرکبات تولیدی استان مازندران بالغ بر ده هزار میلیارد تومان است.

معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: از هفت میلیون تن محصولات کشاورزی استان، نیمی از آن در حوزه باغبانی است.

مولایی بیان کرد: ۶ ماهه نخست امسال ۳۵۰ هزار تن میوه‌های هسته‌دار، دانه‌دار، دانه‌ریز و میوه‌های خشک شامل هلو، شلیل، گیلاس، آلبالو، گلابی، به، توت فرنگی، تمشک، گردو و فندق در استان تولید شد.

وی به کشت‌های گلخانه‌ای در استان اشاره کرد و افزود: بر اساس سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی، کشت گلخانه‌ای محصولات کشاورزی جزو اولویت‌هاست و افزایش عملکرد در واحد سطح، تولید بیش از یک محصول در سال، صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش کیفیت محصولات تولیدی، حفظ محیط زیست و افزایش صادرات از اهداف کشت‌های گلخانه‌ای است.

معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه تاکنون سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای در مازندران به ۳۸۵ هکتار رسیده است، گفت: از این میزان سطح زیرکشت ۱۴۰ میلیون واحد، اصله و گلدان تولید شده است.

این مسؤول با اشاره توسعه کشت گلخانه‌ای در استان از ۵۵.۶ هکتار سال گذشته به ۷۰ هکتار در سالجاری، گفت: اصلاح و بازسازی ۵ هکتار گلخانه‌، ۳۷۰ مورد صدور مجوز گلخانه‌های کوچک مقیاس، اصلاح و بازسازی باغات مرکبات در سطح ۹ هزار هکتار، اصلاح و نوسازی یک‌هزار هکتار از باغات کیوی، اصلاح و نوسازی ۱۲۰ هکتار از باغات زیتون از جمله اقدامات انجام شده در بخش باغبانی استان بوده است.

مولایی بیان کرد: برای تامین توت نوغانداران، امسال قرارداد تولید ۱۰۰ هزار اصله نهال توت در شهرستان قائم‌شهر منعقد شد که پایان سال بین نوغانداران توزیع خواهد شد.

وی ادامه داد: از سال گذشته تاکنون ۲۴۰ مورد طرح گلخانه‌ای به مبلغ ۱۱۸ میلیارد تومان، ۲۳ مورد طرح‌ گیاهان دارویی به مبلغ دو میلیارد و ۹۴۹ میلیون تومان و ۹ میلیارد تومان سرمایه در گردش برای دو طرح‌ باغبانی به بانک عامل معرفی شدند.

معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه ۱۱۴ هزار هکتار از باغات مازندران به کشت مرکبات اختصاص دارد که پپیش‌بینی می‌شود امسال دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول تولید شود، گفت: ۱۷ هزار هکتار از باغات را نارنگی‌های پیش‌رس با تولید ۲۵۰ هزار تن تولید تشکیل می‌دهد که تاکنون ۵۰ درصد این محصول برداشت شده است.

این مسؤول درباره برداشت انار در سطح استان گفت: یک‌هزار و ۷۰۰ هکتار از باغات استان به کشت انار اختصاص دارد که پیش‌بینی می‌شود امسال ۳۰ هزار تن محصول به ارزش اقتصادی یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برداشت شود.

مولایی با بیان اینکه برداشت انشو و پرتقال ناول از اواسط آبان ماه در استان آغاز خواهد شد، ادامه داد: سال گذشته روزانه ۴۰ کانتینر صادرات مرکبات از استان مازندران داشتیم که سبب ایجاد امید و انگیزه بین باغداران و ذخیره‌سازان در جهت افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت باغداری شده است.

وی بیان کرد: ضایعات مرکبات در سال ۹۳ در انبارها ۱۰ درصد بود که در سال گذشته با بهبود مدیریت باغات، مدیریت تغذیه و مدیریت انبارهای فنی نگهداری میوه ضایعات محصول به یک درصد رسیده است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا