گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

قاچاق پسته ایران به ترکیه برای فرار از الزام بازگشت ارز صادراتی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به الزام صادرکنندگان به بازگشت ارز صادراتی به صورت نیمایی گفت: این عامل باعث شده مقدار زیادی از پسته ایران به ترکیه قاچاق می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ذبیح الله اعظمی با اشاره به عملکرد ضعیف بازار پسته کشور گفت: ۱۰۰ هزار تن پسته سال گذشته در انبارها مانده بود و مجمع نمایندگان استان کرمان دو میز برای پسته برگزار کرد که به وزارت صمت و وزارت امور خارجه متعلق بود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان این مطلب افزود: این دو میز کمک کرد پسته صد در صد رشد قیمتی داشته باشد ولی از دیگر سو بانک مرکزی پیمان سپاری ارزی را حذف نکرد.

اعظمی ادامه داد: بانک مرکزی می‌گوید ارز باید به صورت نیمایی بازگردد و این عامل باعث شده مقدار زیادی از پسته ایران به ترکیه قاچاق می‌شود.

این نماینده مجلس گفت: در این صورت در هر تن ۲۵ میلیون تومان تفاوت قیمتی ایجاد می‌شود و نه تنها ارزی به کشور باز نمی‌گردد، بلکه پسته ایران به نام کشور دیگر تمام می‌شود.

اعظمی افزود: از تجار درخواست می‌کنیم ارز حاصل از پسته به کشور بازگردد.

وی گفت: وقتی بانک مرکزی درخواست ارز می‌کند، به قاچاق دامن می‌زند و حتی بازارهای اروپایی را هم از دست می‌دهیم.

همچنین حمید حسینی، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اختلال آفرینی کرونا در بازار صادراتی پسته ایران به چین و هند و اروپا اظهار کرد: کرونا پسته امریکا را نیز دچار مشکل کرده است.

وی همچنین ۵ سال اخیر سال شرایطی نامساعد برای پسته کشور دانست و افزود: بخشی از بازار صادراتی را هم بدلیل مشکلات داخلی از دست دادیم ولی از ۸ ماه نخست سالجاری حدود ۱۱۳ هزار تن صادرات داشتیم که رقمی قابل قبول است.

حسینی گفت: صادرکنندگان و تولیدکنندگان پسته از هیچ یارانه‌ای استفاده نمی‌کنند ولی بانک مرکزی اجازه داد ارز صادرکنندگان پسته به واردکنندگان موبایل انتقال یابد.

این عضو انجمن پسته خاطرنشان کرد: این رویه تا سه ماه بسیار به ما کمک کرد و تا شهریور ماه وضعیت صادراتی پسته مساعد بود.

حسینی با بیان اینکه همراهی بانک مرکزی تا حدی موجب رونق بازار پسته شد، افزود: بانک مرکزی مجدد این رویه را منتفی کرد که موجب گلایه صادرکنندگان پسته است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری تسنیم
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا