گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

طرح اصلاح بذرهای سبزی و صیفی در سال‌های گذشته مورد غفلت قرار گرفته است

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه به صورت جدی برای تولید بذر سبزی و صیفی تلاش می شود گفت: در سال‌های گذشته در این بخش غفلت وجود داشت و در مقطعی به همکاران ما اجازه ندادند تا اقدام به اصلاح بذر‌های سبزی و صیفی کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم کاظم خاوازی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی امروز در مراسم رونمایی از پنجاه و یک بذر جدید کشاورزی اظهار کرد: با وجود موفقیت های خوبی که در سال های گذشته در زمینه اصلاح ارقام زراعی انجام شده  اما در بخش هسته های اولیه باغبانی عقب‌ماندگی‌های زیادی داریم.

وی افزود: فعالیت روی هسته های اولیه بذور اصلاح شده در بخش باغبانی نیاز به هزینه های زیادی دارد که به تازگی به این بخش ورود جدی داشته ایم.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: ۳۴ رقم گندم آبی اصلاح شده در کشور استفاده می شود که ۴۷ درصد ضریب نفوذ دارد اما کشاورزان هنوز ۵۳ درصد از بذور غیر رسمی در این بخش استفاده می‌ کنند.

وی افزود: در بخش گندم دیم نیز ۱۱ رقم بذر اصلاح شده وجود دارد که تنها ۲۴ درصد ضریب نفوذ میان کشاورزان دارد و کماکان ۷۶ درصد کشاورزان از ارقام غیررسمی بهره میگیرند.

وی تصریح کرد: ضریب نفوذ ارقام اصلاح شده در جامعه کشاورزی شاخص مهمی به حساب می‌آید و به هر میزان سهم استفاده از آنها بیشتر باشد نشانه افزایش توسعه و تولید در بخش کشاورزی است.
وی یادآور شد که در آمریکا ۱۰ درصد، اروپا ۲۰، آسیا ۶۰ در صد و در آفریقا  ۶۲ درصد کشاورزان بذور غیر رسمی و اصلاح نشده استفاده می کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد که بذور مناسب می تواند تا ۳۰ درصد عملکرد تولیدات بخش کشاورزی را بهبود دهد.عمده بذور گواهی شده در دنیا سویا، ذرت، غلات و سبزیجات است.

وی تاکید کرد: سرعت اصلاح بذور در سال‌های گذشته رشد بیشتری پیدا کرده است به طوری که از ابتدای پیروزی انقلاب تا به امروز ۴۱۷ رقم به بخش کشاورزی معرفی شده است که ۱۲۰ مورد آن از سال ۹۲ تا به بعد بود که امروز نیز ۵۱ رقم معرفی شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه انجام کارهای تحقیقاتی را به بخش خصوصی واگذار میکنیم و رابطه با دانشگاه ها را به صورت جدی در دستور کار داریم گفت: به مسئله تولید بذر سبزی و صیفی نیز ورود جدی کرده ایم در حالی که در سال‌های گذشته در این بخش غفلت وجود داشت و در مقطعی به همکاران ما اجازه نداده بودند تا اقدام به اصلاح بحث‌های سبزی و صیفی کند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری تسنیم
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا