گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

قم، برترین استان در زمینه تولید بذر جو در کشور

معاون جهادکشاورزی استان قم، از رتبه اول استان قم در تولید بذر جو و قراگیری بین سه استان اول در تولید بذر گندم خبر داد.

محمدعلی سلامی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: بحث بذر به عنوان گام اول در توسعه پایدار کشاورزی و یک نهاده استراتژیک برای کشاورزان می‌باشد؛ همچنین مهمترین و اولین فاکتور برای افزایش تولید در واحد سطح محسوب می‌شود.
وی افزود: با توجه به مسائل پیش آمده در استان که مانند کمبود عملکرد، کاهش نزولات آسمانی، معضلات اقتصادی و اقدام رقبا برای خرید جوی کشاورزان امسال با چالش‌های متفاوتی رو به رو بودیم به همین دلیل تولید بذر همت که تمام ارگان های مرتبط را می‌طلبید.
سلامی با اشاره به اینکه امور مربوطه به ۱۸ میلیارد تومان منابع مالی نیاز داشت ادامه داد: برای حل چالش‌های پیش رو از جهادکشاورزی، معاونت تولیدات گیاهی و منابع مالی صندوق حمایت از بخش کشاورزی استفاده کردیم تا کشاورزان مطالباتشان را به روز دریافت کنند و مشکلی در تامین بذر به وجود نیاید.
وی از تهیه ۱۰۰ درصد میزان تعیین شده برای تأمین بذر توسط این نهاد خبر داد و گفت: علاوه بر این استان قم رتبه اول در تولید بذر و بین سه استان اول در تولید بذر گندم است که این امور به همت سازمان جهاد کشاورزی به عنوان سیاست‌گذار در تولید بذر و تعاون روستایی به عنوان تولیدکننده بذر دراستان می‌باشد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم در رابطه با روند توزیع بذر تهیه شده اظهار کرد: توزیع بذر به محض قیمت‌گذاری توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود؛ اولویت با تأمین نیاز داخلی است پس از آن بذر مازاد در اختیار استان‌های همجوار قرار خواهد گرفت زیرا از همین الان نیز درخواست‌هایی وجود دارد.
وی کیفیت بذر تولید شده را مطابق با کیفیت تعیین شده از طرف سازمان تحقیقات دانست و عنوان کرد: ۱۰۰ درصد بذر گندم در استان تولید می‌شود اما با توحه به کاهش باران و به تبع میزان برداشت بین ۷۰ تا ۸۰ درصد گندم مصرفی از طریق واردات از استان‌های همجوار و خارج از کشور تأمین می‌شود.
سلامی همچنین به مشکلات به وجود آمده در تأمین نهاده‌های اشاره و تصریح کرد: استان قم با توجه به اینکه در مرکز کشور قرار دارد همواره در مینه دام و طیور پیشرو بوده به طوری که ۸ تا ۱۰ درصد تولید تخم مرغ کشور برعهده این استان است تا دوسال گذشته در تهیه نهاده‌های دامی به صورت مستقیم عمل می‌کرد.
وی اضافه کرد: اتحادیه دامداران ما در سال ۹۸ موفق به تأمین ۴۳۰ هزار تن نهاده دامی شد اما در حال حاضر به دلیل تحریم شرکت‌ها امکان واردات به صورت مستقیم را ندارند؛ در حال حاضر توزیع نهاده ازطریق سامانه بازارگاه می‌شود و سهمیه متعلق به اسان قم از طریق شرکت‌های پشتیبانی تهیه و میان دامداران توزیع می‌شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا