گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاگياه

کاکتوس انجیر تیغی یا انجیر هندی یا اپونتیا

اپونتیا با نام های کاکتوس انجیر تیغی ، انجیر هندی و گلابی خار دار نیز شناخته می شود، همچنین گفتنی است که انجیر تیغی یکی از معروف ترین گونه های کاکتوس می باشد.

اپونتیا (Opuntia) که با نام های کاکتوس انجیر تیغی ، انجیر هندی و گلابی خار دار نیز شناخته می شود سرشار از فلاوانوئیدز است که خاصیت آنتی اکسیدان دارد. آنتی اکسیدان تأثیر سم زدایی دارد و از آسیب سلولی که باعث سرطان و پیری می‌شود، جلوگیری می‌کند.

کاکتوس اپونتیا به شدت آفتاب دوست است، آفتاب کامل باعث افزایش دوره ی گل دهی و میوه دهی در گیاه می شود. زمان گل دهی در بهار و تابستان است.اپونتیا از گیاهان گرمسیری است بنابر این دوستدارد در معرض هوای گرم و خشک قرار بگیرد.به سرما نیز مقاوم است و تا ۱۰ – درجه سانتیگراد را تحمل می کند.

ولی در مناطقی با زمستان های سخت بهتر است در مکان محافظت شده مثلا نزدیک بهدیوار قرار بگیرد تا از گزند سرما در امان بماند .

انجیر هندی درختی بزرگ و گسترده است که در شبه قاره هند به صورت وحشی است که دارای ریشه های هوایی بسیار است. هنگامی که این ریشه ها به زمین میرسند، از تنه اصلی غیر قابل تشخیص میشوند.
میوه های کاکتوس، خوراکی عادی برای مردم مکزیک و جنوب آمریکا هستند. میوه آن کروی و متمایل به رنگ ارغوانی قرمز در داخل و در خارج، نزدیک به سفید است و تا ۶ سانتی متر طول دارد.گوشت این میوه، شیرین‌مزه و آبدار و دانه‌های ترد سیاه‌رنگی در بافت آن پراکنده است.

خواص میوه کاکتوس

۱. میوه کاکتوس به دلیل آن که در منطقه‌ای بیابانی و خشک پرورش می‌یابد، سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است. خوب است بدانید آنتی‌اکسیدان‌ها سلاح گیاه در برابر مقابله با شرایط سخت و طاقت‌فرسای محیطی است.

وجود این ترکیبات در میوه کاکتوس اثر سم‌زدایی قوی و ضدالتهاب داشته و از آسیب سلولی که باعث سرطان و پیری می‌شود جلوگیری و از سوی دیگر با تقویت سیستم دفاعی، بدن را در برابر عفونت‌ها مقاوم‌تر می‌کند.

۲. یکی از کاربردهای رایج میوه کاکتوس مصرف آن در رژیم غذایی است که به دلیل غنی بودن از مواد فیبری باعث مهار گرسنگی می‌شود.

۳. این میوه مقوی دستگاه گوارش بوده و خاصیت رونده داشته و باعث لینت مزاج می‌شود. مهم‌ترین فایده آن در معالجه کبد است و مصرف آن برای بیماران کبدی با نظر پزشک مربوط مفید است.

۴. همچنین باعث سلامت قلب شده و در کاهش کلسترول بد خون نقش بسزایی دارد.

۵. مصرف این میوه بعد از غذا باعث کاهش جذب انسولین می‌شود و برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ مفید است.

۶. از عفونت‌های کلیوی جلوگیری کرده و تب بالا و هپاتیت را درمان می‌کند و با کمک به گردش خون به طور چشمگیری در التیام زخم‌ها موثر است.

۷. این را هم بدانید از میوه کاکتوس روغنی تهیه می‌شود که غنی از ویتامین E بوده و میزان آنتی‌اکسیدان آن سه برابر سایر روغن‌ها و برای مبارزه با پیری پوست بسیار نافع است.

کاکتوس پخته طعم مارچوبه و یا فلفل دلمه‌ای سبز را می‌دهد. قبل از مصرف میوه این گیاه ،باید آن را خوب تمیز کرد ، چرا که خارهای روی آن هنگامی که وارد پوست می شوند ، بسیار دردناک هستند. آب قرمز میوه انجیر تیغی می تواند برای نوشیدن، درست کردن آبنبات و ساخت ژله مصرف شود.انجیر تیغی در میانه تابستان گل می دهد.

گل انجیر هندی معمولا زرد، گاهی اوقات صورتی و به ندرت سفید و اگر گل فنجانی شکل باشد و لوله های گل را نداشته باشند یعنی برای اولین بار پوشش داده شده با برگ برگریز مخروطی شکل ظاهر می شود. Pericarpel اگر گرد، ظاهر شود بعد از این تبدیل به میوه میشود و ممکن است به رنگ قرمز روشن که به رنگ سبز باقی بماند تبدیل شود.

سوریه ولبنان از جمله کشورهایی است که این میوه را پرورش داده و مراکش بزرگ‌ترین کشور صادرکننده آن است.

کاکتوس انجیر تیغی را به دو روش کاشت بذر یا قلمه می توان تکثیر کرد ولی بهترین شیوه تکثیردر منزل، روش قلمه زدن می باشد. فصل بهار زمان مناسبی برای تکثیر کاکتوس است.

نیاز های کاکتوس زیبای کاکتوس اپونتیا

نور: هرچه نور بیشتری در اختیار کاکتوس های بیابانی قرار داده شود رشد بهتری خواهند داشت، کاکتوس اپونتیا نیز همانند دیگر کاکتوس های بیابانی برای گلدهی به نور خورشید مستقیم نیاز دارد در غیر این صورت توانایی رشد و گلدهی خود را از دست می دهند.

آب و دمای مناسب: کاکتوس انجیر تیغی یک کاکتوس بیابانی است و در دمای بالا را نیز تحمل می کند و نسبت به کم آبی مقاوم تر است.

کود: برای این کاکتوس کودی مناسب است که نسبت نیتروژن، فسفر و پتاسیم برابر باشد. اما اگر تمایل دارید کاکتوس رشد بیشتری داشته باشد می توانید از نیتروژن بیشتر استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

اصول تکثیر و نگهداری گل میمون
پروررش و نگهداری گل برگ بیدی
نحوه کاشت و نگهداری گل کوکب

 

۰%

امتیاز کاربر: ۳.۰۵ ( ۱ نتایج)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا