گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاگياه

نحوه کاشت و نگهداری گل کوکب

گل کوکب را به عنوان یک گل چند ساله و دارای ریشه‌ ی سطحی و همچنین یک گل بیرونی می ‌شناسند که از یک پیاز قهوه‌ ای رنگ دو ساله و در فصل بهار می ‌روید.

نام این گیاه به انگلیسی Dahlia هست و از خانواده گلستارگان Asteraceae به حساب می آید و بومی مکزیک، آمریکای مرکزی و کلمبیا بوده و دارای ۳۰ گونه است.

گل کوکب را به عنوان یک گل چند ساله و دارای ریشه‌ ی سطحی و همچنین یک گل بیرونی می ‌شناسند که از یک پیاز قهوه‌ ای رنگ دو ساله و در فصل بهار می ‌روید. این گل‌ های رنگارنگ خاردار، به طور معمول از اواسط تابستان تا اولین سرما، گل می ‌دهند. در حالی که گل ‌های بسیاری از دیگر گیاهان در این موقع از سال در حال پژمرده شدن هستند. این گل‌ ها تنوع زیادی در رنگ و حتی اندازه دارند که از گل ‌های غول ‌پیکر ۲۵ سانتی ‌متری شروع شده و تا گل‌ های منگوله ‌ای با اندازه ۵ سانتی‌ متر ادامه می ‌یابد. بیشتر انواع این گیاهان بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ سانتی ‌متر قد می ‌کشند.

با اینکه این گل‌ ها برای مناطق گرمسیری و مرطوب، مناسب نیستند، اما می‌ توانند به تمام باغ‌ های آفتاب‌ گیر، برای حداقل ۱۲۰ روز (فصل تابستان)، زینت ببخشند. کوکب در آب‌ و هوای خنک و مرطوب حاشیه ‌ی‌ اقیانوس اطلس رشد می ‌کند. در این نواحی گل‌ های کوکب تا ۳ سانتی ‌متر درشت‌ تر و دارای ریشه ‌های عمیق ‌تری هستند.

زمان کاشت

گل های کوکب اواخر تابستان و اوایل پاییز ظاهر می شوند و زمان کاشت آن در فصل بهار است.

در فصل زمستان باید پیاز را از خاک بیرون آوریم تا سرما به آن آسیب نزند و دوباره در فصل بهار بکاریم.

زمان برداشت

۴۵ تا ۶۰ روز پس از کاشت به گلدهی می رسد.

نحوه کاشت گل کوکب

تکثیر گل کوکب هم از طریق کاشت بذر، از طریق قلمه و هم از طریق کاشت غدد ریشه که در اصطلاح عموم پیاز کوکب نامیده میشود، قابل انجام است. مراحل کاشت گل کوکب در گلدان به شرح زیر میباشد:

  • کاشت گل کوکب از طریق بذر

حدود ۴ تا ۶ هفته قبل از پایان یخبندان نسبت به کاشت بذر اقدام نمایید. برای اینکار ابتدا سینی نشا یا گلدان هایی که به همین منظور تهیه کرده اید را از خاک سبکی مانند ورمی کمپوست  ویا مخلوطی از خاک برگ و شن  می توان پر کنید.

بذر ها را با فاصله  دو و نیم سانتیمتر از یکدیگر بکارید و روی آن را را لایه نازکی از بستر کشت الک شده تا حدود ۳ میلیمتر بپوشانید. بستر کشت را در محیطی با نور کافی قرار دهید و  اقدام به آبیاری بوسیله اسپری نمایید.

برای حفظ رطوبت خاک می توانید از پوشش نایلون روشن تا زمان جوانه زنی استفاده نمایید. در طول مدت جوانه زنی دمای محیط را در حدود ۱۸ درجه تنظیم کنید

بذر ها معمولا پش از ۱۰ تا ۱۴ روز شروع به جوانه زنی می کنند. پس از جوانه زدن گیاه باید نسبت به حذف پوشش برای تهویه بهتر اقدام نمایید.

پس از ۲ تا ۴ برگی شدن می توان گیاهان قوی تر به گدان های مجزا منتقل کرد تا برای انتقال به فضای باز آماده شوند.

  • کاشت گل کوکب از طریق غده

برای کاشت گل کوکب از طریق غدد ریشه گیاه، ابتدا غده‌ها را با چاقوی تیز، از گیاه مادر جدا کنید.

غده ها را در عمق ۱۵ سانتی متری در خاک مناسب بکارید و به طور مرتب به  آن ها آب دهید. توجه داشته باشید که خاک گلدان همواره مرطوب باشد.

برای نگهداری غده های گل کوکب، به مدت ۲ هفته بعد از اولین سرما آنها را در خاک حفر کنید، سپس از خاک بیرون آورده، به آرامی بشویید و اجازه دهید برای یک روز در هوای آزاد خشک قرار گیرد. سپس پیازها را در یک کاغذ یا روزنامه بپیچانید و در مکان خشک و خنک مانند زیر پله‌ها قرار دهید.
  • کاشت گل کوکب از طریق قلمه زدن

جهت تهیه قلمه بدین صورت عمل می شود که ساقه را کمی بالاتر از سطح خاک قطع کرده و قسمت باقی مانده را با خاک میپوشانند. در این حالت به سرعت از نزدیک محل طوقه جوانه ها شروع به رشد می کنند. پس از آنکه جوانه ها کمی رشد کردند دوباره پای بوته را خاک می دهند.

سرعت ظهور جوانه ها به دما، رطوبت و نوع رقم بستگی دارد. پس از آنکه چند ریشه بر روی آن ظاهر شد از آنها قلمه گیری می شود. در قلمه معمولی از جوانه رشد کرده ۴-۳ قلمه تهیه می کنند.

باید توجه داشت که قلمه ها در مقابل آفتاب قرار نگیرند، چون رطوبت خود را به سرعت از دست میدهند. قلمه ها را در دمای ۱۸ -۱۵ در شرایط سایه کشت می کنند که ۳-۲ هفته بعد ریشه دار می شود. قلمه های ریشه دار در اردیبهشت در زمین اصلی کشت می شوند.

گاهی در گلدان هم کشت می شود ولی کمتر رایج است. گیاهانی که با قلمه زیاد می شوند پاکوتاه شده و گل های درشتی خواهند داد.

شرایط نگهداری گل کوکب

خاک: کوکب به زه کشی خیلی حساس است و در خاک دارای زهکشی نامناسب، به سرعت می پوسد. خاک آن باید حاوی مواد آلی کافی و نیز دارای زهکشی مناسب باشد. PH مناسب آن ۷-۶ است.

نور: این گیاه به مکانی که نور حداقل ۸ ساعت در روز را نیاز دارد و سعی کنید که در هنگام آفتاب شدید ظهرگاهی در سایه قرار داشته باشید.

آبیاری: نیاز آبی این گل بالا است و کمبود آب و رطوبت درتابستان از غنچه کردن مجدد آن جلوگیری خواهد کرد. به طور کلی خاک گلدان باید همیشه مرطوب نگه داشته شود ولی نباید خیس و غرقاب شود.

دما: پیاز کوکب تا دمای ۱۲ درجه زیر صفر را تحمل می‌نماید ولی بهترین دما برای رشد این گل زیبا ۱۸ الی ۲۳ درجه می‌باشد.

کوددهی: نیتروژن و فسفر مهمترین عناصر مورد نیاز گل کوکب هستند. مقادیر به نسبت کم پتاسیم و کلسیم برای رشد بهینه و نیز برای تولید ریشه های ژوخه ای و حفظ تعداد گل های تولید شده لازم است. در اوایل تابستان مصرف کودهای نیتروژنه به صورت هفتگی و از اواسط تابستان تا پاییز مصرف کودهای پتاسه برای آن مفید است. در مناطقی که کوکب کود کافی دریافت نمی کند، تعداد گل ها کم و اندازه آنها کوچک می شود.

آفات و بیماری ها: مهمترین آفات این گل، حلزون، شته، عنکبوت و سوسک است. کپک پودری نیز در پاییز شایع است.

بیشتر بخوانید:

گیاه آپارتمانی گل عشق(اکسالیس)
شرایط نگهداری گیاه آپارتمانی پول چینی
گیاه آپارتمانی آشیانتوس (خردم)

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا