گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاگلخانهگياه

گیاه آپارتمانی گل عشق (اکسالیس)

گل عشق یا گیاه oxalis regnellii (اکسالیس) گیاهی علفی و چندساله از خانواده oxalidaceae (اکسالیداسه) بوده که بومی جنوب آمریکا و به خصوص برزیل میباشد.

گل اکسالیس یا گل عشق در ایران با نام فارسی گل پروانه ای یا شبدر زینتی، شبدر بنفش شناخته می شود.

گل عشق زیبا و خاص توانایی (فوتوناستیک) یا حرکت برگ ها را دارد! یعنی شب ها برگ هایش بسته شده و در طول روز برگ ها به طرز جالبی باز می شوند .گیاه اکسالیس ، گیاهی چندساله و متراکم بوده که ارتفاعی بین ۱۵ تا ۳۰ سانتیمتر و گستردگی بین ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر دارد این گیاه سرعت رشدی متوسط دارد وبین ۵ تا ۱۰ سال عمر میکند.
گل عشق کوچک و ظریف دارای ساقه ای نازک میباشد. برگها قرمز و بنفش رنگ، سه گوش و به صورت ۳ تایی میباشند.(برگها ظاهری پروانه شکل داشته وبسیار زیبا می باشند) شاخ و برگ گیاه در طول روز باز و بسته میشوند. این گیاه دارای گلهایی کوچک به رنگهای سفید، صورتی و یا بنفش میباشند . گلها معطر بوده و فصل شکوفایی آنها اواخر بهار و اوایل تابستان است.این گیاه حاوی اسید اگزالیک بوده که در برگها و ساقه ها ی گیاه میباشد و یک مکانیسم دفاعی برای گیاه محسوب میشود ، این اسید باعث ترش مزه شدن برگها و شاخه ها میشود و لذا علفخواران از این گیاه تغذیه نمیکنند. اسید اگزالیک ، اسیدی قوی محسوب میشود و در صورت بلعیده شدن توسط انسان باعث تحریک دهان و گلو میشود.

شرایط رشد گل اکسالیس

دما:

این گل برای این که همیشه برگ های قرمز رنگ داشته باشد، نیاز به هوای خنک دارد.
بهترین دما برای پرورش و نگه داری از گل اگزالیس دمای بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد می باشد.
این گل در فصل زمستان با توجه کاهش دما و تغییرات تابش و دوره های روز و شب به خواب زمستانی رفته و می توان برگ هایش را از کف چید، سپس در فصل بهار بعد از بیدار شدن از خواب گلهای شیپوری درشت و زرد رنگی میده که اگه چیده بشه بهتره چون با برگها رقابت میکنه و رشد گیاه رو میگیره البته اگه گل دوست دارید که نگهش دارید ولی گرده ها و اندام های جنسیش رو ببچینید چون دربهار حساسیت زا می باشد.

خاک:

خاک مورد استفاده برای کاشت و نگه داری این گل باید دارای تهویه مناسب و بسیار غنی باشد .اکسالیس نسبت به خاک سختگیر نیست و می توان از مخلوط خاک معمولی و خاک برگ و شن استفاده کرد. برای کوددهی هر ۴ تا ۶ هفته از کود ۱۰-۱۰-۱۰ استفاده کنید و یا کود ۲۰-۲۰-۲۰ با نصف غلظت توصیه شده. اکسالیس متراکم بودن ریشه هایش در گلدان را دوست دارد. بهترین نشانه نیاز به تعویض گلدان، خروج ریشه ها از منافذ زیرین گلدان یا قطعاتی از ساقه و پیازها از حاشیه گلدان است. گلدان جدید باید فقط ۲۰درصد بزرگ تر باشد.

نور:

اکسالیس مکان های نیمه آفتاب و نیمه سایه را می پسندد پس نیم سایه برای رشد این گیاه مناسب است  در معرض آفتاب کامل اگر این گیاه قرار داشته باشد از بین خواهد رفت پس وجود ۴ تا ۵ ساعت آفتاب صبحگاهی برای آن کافی است. مکان های پرنور و بدون آفتاب مستقیم در رشد برگ ها مشکلی بوجود نمی آورد، ولی ممکن است مانع گلدهی شود. برگ های اکسالیس در نور زیاد باز و درنور کم بسته می شوند.

آبیاری:

در فاصله بین دو آبیاری باید سطح خاک خشک شود. آبیاری زیاد و ماندن آب در خاک باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاه می شود. خشکی کشیدن نیز ابتدا باعث سوختگی و خشکی نوک و حاشیه برگ ها و پژمردگی گیاه می شود. با کم شدن دما، نیاز به آبیاری کمتری دارد و نیاز غبارپاش برای ایجاد رطوبت ندارد. این گل نیاز به رطوبت متوسطی دارد.در کل هفته ای ۱ بار آبیاری براش کافیه.

کوددهی:

گل اکسالیس به دلیل گلدار بودن و رنگ قرمز برگ ها نیاز به تقویت با کوددهی دارد، می توان برای تقویت گل اگزالیس هر دو هفته یک بار با کود کریستالون طبق دستور گیاه را تغذیه مصنوعی کرد .

هرس:

گیاهان بالغ و استقرار یافته را هر ۳ تا ۵ سال یکبار در اوایل تابستان یا در طی فصل رکود، از سطح زمین کف زنی می کنند. یعنی تمامی برگ ها و سایر قسمت های گیاه را از نزدیکی سطح زمین قطع می کنند تا برگ های جدید شروع به رشد نمایند.
گیاهان جوان را هر ساله در اوایل تابستان یا در طی فصل رکود کف زنی می کنند تا در خاک گسترش یافته و مستقر شوند.

تکثیر:

تکثیر گل عشق روش تقسیم ریزوم، غده و پیاز است.برای کاشت در فضای باز فاصله ۷ تا ۱۰ سانتی متری بین پیازها را رعایت کنید. قبل از کاشت پیازها، ابتدا خاک را خیس کرده و اجازه دهید تا آب اضافی خارج شود. آبیاری زیاد باعث پوسیدگی پیازها می شود. گلدان حاوی پیازها را در مکانی که ۴ تا ۵ ساعت آفتاب مستقیم دارد، قرار دهید.حتی می توانید هر ۱۰ پیاز را در یک گلدان و در عمق ۲ تا ۳ سانتی متری بکارید.

نکات

  • برگ های گیاه رو به زردی رفته و بدون دلیل خشک می شوند : این عارضه به دلیل این است که گیاه رفته رفته وارد خواب زمستانی یا به بیانی دیگر وارد فاز استراحت خود می شود، در چنین شرایطی باید برگ های گیاه را از انتها بریده و گیاه را به مکانی خنک منتقل کرد .خواب زمستانی جز طبیعیت این گل است اما خواب تابستانی زمانی اتفاق می افتد که گیاه شرایط با دمای زیاد و کم آبی را تجربه کرده باشد.
  • برگ های پایین گیاه که پیرتر هستند زرد می شوند: این عارضه به دلیل آبیاری بیش از حد است ، آبیاری زیاد مانع از تنفس ریشه ها شده و در نتیجه برگ های پایینی زرد می شوند .
  • برگ های جوان گیاه زرد می شوند :این عارضه به دلیل آبیاری کم و یا کمبود عناصر غذایی می باشد ، شرایط را باز بینی کرده و تدابیر لازم را بی اندشید .

بیشتر بخوانید:

نگهداری از گیاه آپارتمانی کروتون
نگهداری گیاه اپارتمانی آگلونما
گیاه اپارتمانی آشیانتوس (خردم)

۰%

امتیاز کاربر: ۳.۹ ( ۱ نتایج)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا