گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای افجه لواسان

روستای افجه از توابع بخش لواسانات شهرستان شميران در 30 كيلومتري شمال شرقي تهران و در 5 کیلومتری لواسان است و همچنین در جوار دشت‌های هويچ و گرچال و قله ساكا واقع شده است.

روستای افجه از توابع بخش لواسانات شهرستان شميران در ۳۰ كيلومتري شمال شرقي تهران و در ۵ کیلومتری لواسان است و همچنین در جوار دشت‌های هويچ و گرچال و قله ساكا واقع شده است.

دشت هویج، از جاذبه های روستای افجه

دشت هويج كه به زبان محلي آن را گرچال يا گهچال و يا گياه چال مي نامند يكي از زيباترين جاذبه‌هاي روستاي افجه است.

این دشت در ارتفاع ۲۴۰۰ متری از سطح دریا و در بالادست روستای افجه در نزدیکی لواسان قرار گرفته و گفته می شود در گذشته در آن هویج کشت می شده است، هر چند که امروزه تنها چیزی که در آن یافت نمی شود همان هویج است.

اغلب مردمان افجه باغدار هستند و از این طریق امرار معاش می‌کنند محصولاتی مثل گردو  و گیلاس در اینجا به وفور یافت می‌شود.

دشت هویج یک منطقه خصوصی است و متعلق به اهالی روستای افجه که اجدادشان آنجا هویج می کاشتند.

آبشارهای روستای افجه

آبشار پسچویک یا پسگوئک ارتفاعی ۱۵ متری دارد. آبشار دیگر با نام موآب معروف است. آبشاری خروشان و زیبا که در سینه کش قله ساکا واقع شده است. ارتفاع این آبشار ۱۸۰ متر است.

حمام روستای افجه

روستای افجه دارای یک حمام تاریخی نیز هست که قدمت آن به دوره صفویه یا اوایل قاجاریه می‌رسد. حمام دارای دو قسمت مردانه و زنانه است، این حمام علاوه بر قدمت بسیار زیاد آن همچنان فعال بوده و مورد استفاده اهالی روستاست. بنای حمام دارای طاق و گنبدهای عرقچین و قوس‌های جناغی است. بدنه نمای داخلی حمام به ارتفاع حدود ۵.۱ متر با کاشی پوشیده شده و سطوح بالاتر آن با سیمان سفید اندود شده است.

قصر ناصرالدین شاه

قصر قاجار در ضلع شمالي روستاي افجه و در ميان باغ نسبتا وسيعي، بقاياي قصري از آثار دوره قاجار به جا مانده است. ساخت این قصر توسط اعتمادالدوله صورت گرفته است.

البته امروز از بنای قصر ناصرالدین‌شاه چیز زیادی باقی نمانده است. متاسفانه امروز از این بنا تنها ۱.۵ متر دیوار و تلی آجر باقی مانده است و بنای اصلی قصر به طور کامل تخریب شده است.

قلعه ساکا

قدمت قلعه ساکا که به قلعه دربند هم مشهور است، به قرن دوم یا سوم هجری می‌رسد. این قلعه در بلندترین بخش روستا قرار است و به تمام روستاهای اطراف اشراف کامل دارد.

قلعه ساکا تا دوره صفوی فعال بود و مورد استفاده قرار می‌گرفت. البته متاسفانه امروز چیز زیادی از این قلعه باقی نمانده است و همان بلایی که سر قصر ناصرالدین‌شاه آمد، بر سر این قلعه هم آمده است.

بیشتر بخوانید:

روستای لزور یکی از بزرگترین روستاهای استان تهران
روستای وردیج و واریش تهران
طبیعت زیبای روستای لالان

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا