گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاسایر
تازه‌ها

آشنایی با کود آلی ورمی کمپوست

ورمی کمپوست(کرم پوسال)

ورمی کمپوست یک نوع کود آلی هوموسی است که توسط گونه­ ای خاص از کرم­های خاکی تولید می­ شود. این کود به لحاظ دارا بودن انواع ویتامین­ ها، هورمون­ های رشد و عناصر غذایی مورد نیاز گیاه اثرات بسیار مفیدی بر روی رشد و نمو گیاه دارد. ورمی کمپوست نتیجه هضم طبیعی غذا در سامانه هاضمه کرم‌ خاکی است و دوره رشد گیاه را به وسیله داشتن میکروارگانیسم و هم­چنین مواد آلی فعال و تسریع می‌نماید.

هدف از تولید این کود، افزایش حاصلخیزی و بهبود ساختمان و مدیریت خاک، افزایش محصول، تولید مکمل غذایی جهت دام، به ­عنوان مواد اولیه در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد اولیه در تولید دارو و مصرف پروتئینی حیوانی می ­باشد.

كرم پوسال (ورمی کمپوست) می ­تواند در تمام طول سال تهيه شود، در تابستان در فضای باز و در زمستان در محيط بسته صورت می­ گيرد و بهترين شرايط برای توليد كرم پوسال (ورمی کمپوست) به شرح زير است:

  • رطوبت ۶۰ تا ۷۰ درصد
  • دما ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتيگراد (سلسيوس)
  • اسيديته (ph) حدود ۶ تا ۷

تغدیه این کرم همه نوع زباله‌تر شهری و فضولات حیوانی به­ جز مواد سنگی،‌ شیشه ‏ای،‌ پلاستیکی، فلزی و گوشتی خام و چربی می‏ باشد. به­ همین دلیل اسم دیگر این کرم، کرم آشغال‏خوار است. در ایران هر شهروند ایرانی روزی ۷۰۰ گرم و هر روستایی روزی ۳۰۰ گرم زباله خانگی تولید می‏­ کند که ۷۰ درصد آن خوراک این کرم می ‏باشد. این کرم حداقل معادل وزن خود در روز غذا می‏­ خورد و ۶۰ تا ۹۰ درصد آن به کود تبدیل می­ شود و مابقی غذای خورده شده برای تکثیر و افزایش وزن و تعداد کرم مصرف می­ شود­. یکی از مصارف عمده که امروزه در دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته است، استفاده از زباله جهت تولید ورمی‌کمپوست می‌باشد. هزینه دفع بسیاری از زائدات آلی که توسط صنایع نوین تولید می‌شوند گران تمام شده و مسائلی از قبیل بو یا آلودگی آب ­های سطحی را موجب می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که این‌گونه مسائل با استفاده از کرم‌های خاکی می‌توانند برطرف شوند به­خصوص استفاده از کرم‌های‌خاکی ایزنیافوتیدا که می‌توانند در حضور هوا به تجزیه مواد آلی پرداخته و در نتیجه آلودگی محیط را کاهش دهند.

این صنعت با توجه به اینکه در حفظ و استفاده بهینه از محیط زیست و کاهش هزینه‌های حمل و نقل و دفع زباله‌ها و فضولات نقش قابل توجهی دارد می‌تواند در پیشرفت اقتصاد و توسعه پایدار کشور بسیار مفید باشد. در حال حاضر کشورهای کانادا، ایتالیا، ژاپن، فیلیپین، آمریکا و هند کارخانه‌های زیادی را در زمینه این صنعت و مخصوصا سامانه‌های بازیافت در ابعاد وسیع به اجرا درآورده ­اند و از منافع آن بهره ­مند می ­شوند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
سایت بیتوته
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا