گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

یکی از تکنیکهای سایت ملی بهره وری تولیدات گیاهی شهرستان ویژه مرند، کشت داربستی خیار است

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند، گفت: یکی از تکنیکهای سایت ملی بهره وری تولیدات گیاهی اداره ترویج وآموزش کشاورزی شهرستان ویژه مرند، کشت داربستی خیار است.

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، علی صیادی در بازدید از واحد اصلی سایت ملی بهره وری تولیدات گیاهی شهرستان مرند واقع در روستای بهرام، ضمن بیان این مطلب افزود: کشت داربستی به معنای کشت عمودی محصولات است به این معنا که داربست، نقش تنه درخت را برای بوته ها و گیاهان ایفا می کند.

وی گفت: جایگزینی کشت داربستی به جای کشت سنتی ضمن صرفه جویی در مصرف نهاده ها شامل کود، سم، بذر، کاهش مصرف آب با استفاده از روشهای نوین آبیاری از جمله تیپ – برداشت زودتر محصول –افزایش چند برابری محصول در واحد سطح – کاهش آفات و بیماریها و تولید محصول سالم و در نهایت باعث افزایش بهره وری می شود.

 صیادی بر تلاش در راستای افزایش تولید و لزوم برنامه ریزی نوآورانه جهت افزایش تولیدات کشاورزی تأکید و بر ضرورت برنامه ریزی برای دستیابی به درآمد اقتصادی بیشتر، تقویت انگیزه کشاورزان با توسعه باغات و گیاهان دارویی در اراضی شیب دار، کشت حبوبات، تولید محصولات سالم و گردشگری کشاورزی، دامپروری و توسعه کشاورزی دانش محور تأکید کرد.

به گفته سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان مرند؛ در این سایت‌ها اعضای اصلی و تبعی به صورت کارگاهی تحت آموزش قرار می‌گیرند و انتقال از طریق سایر بهره‌برداران به شیوه الگوسازی توسط مددکاران ترویجی و کشاورزان پیشرو انجام می‌شود .

 خانه دان رئیس اداره ترویج وآموزش کشاورزی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند نیز در این بازدید ضمن تشریح  پروژه های سایت ملی بهره وری تولیدات گیاهی شهرستان مرند، افزود: در راستای نظام نوین ترویج و افزایش نفوذ دانش در میان کشاورزان و نیز تاکید بر توانمندی و آشنا کردن کشاورزان با آخرین یافته های علمی، سایت ملی بهره وری تولیدات گیاهی در سال ۹۸-۹۹ در روستای بهرام توسط اداره ترویج و آموزش کشاورزی طراحی و به اجرا در آمده است که چنین سایتهایی متعلق به یک کشاورز پیشرو و تعدادی از واحدهای بهره بردار متعلق به سایر بهره برداران در یک روستا است.

وی گفت: در این سایتها ضمن آموزشهای مرحله به مرحله به کشاورزان در غالب کلاس آموزشی ترویجی ، دوره مهارتی بازدید، روز مزرعه انتقال یافته ها، جشن برداشت محصول و… و اجرای تکنیک در واحد اصلی، کلیه توصیه های فنی و تحقیقات علمی همراه با تجمیع سایر منابع و امکانات از قبیل تهیه بذر مناسب ، آزمایشهای آب و خاک مزارع و سایر نهاده ها مورد نیاز محصول از ابتدای کاشت تا برداشت به طور مستمر مورد رصد و پیگیری کارشناسان مسئول سایت قرار می گیرد و همچنین تولید محصول سالم از اهداف دیگر راه اندازی چنین سایتها است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا