گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

باران‌های اخیر دردی از گندم‌زارهای بوشهر دوا نمی‌کند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: پیش بینی می‌شود بارندگی‌های خوب اخیر تاثیری بر میزان تولید گندم نداشته باشد و گندم‌زارهای دیم این استان خسارت دیده باشند.

خسرو عمرانی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه کشت گندم در سطح ۱۰۳هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان انجام شده است، اظهار کرد: این میزان ۸۸ هزار هکتار به صورت گندم دیم و ۱۵هزار هکتار نیز آبی کشت شده است.

وی اضافه کرد: میزان برداشت گندم بستگی به وضعیت اقلیم دارد اما با توجه به کوتاه بودن دوره رشد (تا ۱۵ فروردین) پیش بینی می‌شود بارندگی‌های خوب اخیر تاثیری بر میزان تولید گندم در استان بوشهر نداشته باشد و گندم‌زارهای دیم خسارت دیده باشند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: در سال زراعی جاری شاهد پراکنش نامناسب باران‌ها و کاهش میزان بارندگی در استان بوشهر بودیم که تاثیر فراوانی بر تولیدات کشاورزی داشته است.

عمرانی عنوان کرد: با توجه به پاییز کم باران و پراکنش نامعلوم آن در کشور، مزارع گندم  با تهدید جدی‌ای روبه‌رو شده‌اند. بنابراین بهتر است تا فرصت باقی است همه کشاورزان به ویژه گندم‌کاران از پوشش بیمه‌ای استفاده کنند زیرا خسارت‌های این بخش غیر قابل پیش بینی و غیر قابل پیشگیری است.

وی قیمت خرید تضمینی گندم را هفت هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و  خاطر نشان کرد: بهای خرید این محصول نسبت به پارسال ۵۰ درصد افزایش داشته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه رقم مختلف بذر دیم و آبی در استان تولید و توزیع می‌شود، تصریح کرد: امسال یکی از اهداف تنوع‌بخشی ارقام بذر کشت دیم با توجه به گستردگی راضی دیم در استان است.

عمرانی از اجرای طرح کشت قراردادی گندم در استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: کشت قرادادی در خودکفایی گندم موثر است و می‌تواند از دغدغه بهره برداران برای تامین نهاده‌های کشاورزی مورد نیاز بکاهد در این طرح با انعقاد قرارداد از پیش تعیین شده به صورت هدفمند به تولید محصولات کشاورزی پرداخته می‌شود.

وی اظهار کرد: هماهنگی‌های لازم بین ادارات کل غله و خدمات بازرگانی استان ها ، شرکت بازرگانی دولتی ایران ، شرکت حمایتی کشاورزان این استان انجام گرفته است تا کشاورزان بتوانند ۱۵ درصد از ارزش تولید محصول خود را کودهای ازته و فسفاته دریافت کنند و هنگام مراجعه به سیلوها برای تحویل گندم وجه آن را از مبلغ پرداختی بپردازند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در خصوص برگشت محصولات کشاورزی از کشورهای مختلف گفت: محصول فلفل دلمه‌ این استان به مرحله برداشت نرسیده بودند و محصولی از استان بوشهر برگشت نخورده است.

به گزارش ایسنا، در سال آبی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ کشاورزان خود را برای تولید ۱۱۴ هزار تن محصول گندم آماده کرده بودند برهمین اساس ۹۲ هزار هکتار از مزرعه‌های استان بوشهر به زیر کشت گندم دیم و ۱۵هزار و۴۵۰ هکتار نیز کشت آبی انجام شد، اما به دلیل کاهش میزان بارش و پراکنش نامناسب بیش از ۴۰ درصد مزرعه‌های گندم این استان دچار خسارت شد و از ۱۱۴ هزار تن پیش بینی برداشت تنها ۶۰ هزار تن آن محقق شد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا