گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاگياه

ثکثیر و کاشت آلوئه ورا

آلوئه ورا بیش از ۱۰۰۰ سال است که توسط انسان‌ها مورد بهره‌برداری خوراکی و دارویی قرار می‌گیرد و امروزه یکی از پرکاربردترین و مفیدترین گیاهانی است که در صنایع دارویی و بهداشتی، مورداستفاده قرار می‌گیرد.

آلوئه ورا بیش از ۱۰۰۰ سال است که توسط انسان‌ها مورد بهره‌برداری خوراکی و دارویی قرار می‌گیرد و طی ۱۰۰ سال گذشته، مورد توجه جدی کشورهایی چون هند، تایلند و پاکستان قرار گرفته و همین مسئله، موجب گسترش آن در سطح جهان شده است و امروزه یکی از پرکاربردترین و مفیدترین گیاهانی است که در صنایع دارویی و بهداشتی، مورداستفاده قرار می‌گیرد.

طبق آمارهای منتشر شده درخصوص بازار فروش برگ آلوئه ورا در جهان فقط ۸۵ تا ۱۱۰ میلیون دلار بازار جهانی داشته است که پس از خرما با ۲۵۰ میلیون دلار فروش در رتبه دوم جهان قرار دارد. براساس گزارشی که از سوی یک مجله آلمانی در ژانویه ۲۰۰۳ منتشر شد ، بین سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۲ یک هزار و پانصد و پنجاه و هفت محصول جدید از آلوئه ورا به بازارهای جهانی ارائه شده است.

در حالی که بازار فروش محصولات آلوئه ورا در سال ۲۰۰۰ میلادی فقط ۲۵ میلیارد دلار بود، در سال ۲۰۰۴ میلادی این رقم به ۱۱۰ میلیارد دلار افزایش یافت. هم اینک ۵۰ هزار کمپانی در سراسر جهان محصولات آلوئه ورا را تولید می کنند. ارزش تجارت جهانی محصول خام صبرزرد حدود ۱۲۵ میلیون دلار و ارزش محصولات نهایی تولید شده آن بالغ بر ۱۱۰ میلیارد دلار است.

برگ‌های آلوئه ورا دارای ریشه نیستند

اولین موردی که در هنگام تکثیر آلوئه ورا با استفاده از برگ‌های آن باید بدانید این است که آن‌ها ریشه ندارند و همچنین حالت ژله مانند درون برگ‌های آلوئه ورا می‌تواند باعث پوسیدگی آن در گلدان جدید شود. در هر صورت اگر آلوئه ورای شما دارای گیاهچه است، می‌توانید برای تکثیر از آن استفاده کنید؛ چرا که احتمال رشد گیاهچه بسیار بالاتر از برگ‌های کاشته شده آلوئه ورا است.

نحوه تکثیر آلوئه ورا

برای کاشت آلوئه ورا بهترین روش استفاده از پاجوش می باشد. این پاجوش ها هر ۶ ماه یک بار در کنار گیاه رویت می گردند. محل رویش این پاجوش ها در قاعده گیاه می باشد.

این جداسازی باید از قسمت تحتانی گیاه انجام شود. پاجوش منتقل شده بعد از دو یا سه هفته رشد خواهد کرد.

روش دوم کاشت گیاه آلوئه ورا از طریق بذر می باشد. این کاشت در فصل بهار انجام می شود و برای قرار دادن بذر عمق یک سانتی متری خاک را در نظر می گیرند. اگر عمق کاشت بیش از این باشد، شانس جوانه زنی کمتر می شود.

در این دوران خاک باید از نظر رطوبتی کاملاً تامین باشد. جوانه زنی بعد از گذشت یک تا ۶ ماه رویت می گردد. زمانی که جوانه ها به ارتفاع سه سانتی متری رسیدند، آن ها را به گلدان های جدا انتقال دهید.

جدا سازی اصولی گیاهچه از گیاه اصلی

اگر محل قرار گیری گیاه چه به شکلی باشد که عمل جدا سازی آن به گیاه اصلی آسیبی نمی‌زند، این کار را با آرمش خاطر انجام دهید. اما اگر گیاهچه بیش از اندازه به گیاه اصلی وصل باشد، ابتدا باید کل گیاه را به آرامی از گلدان جدا کنید و سپس با استفاده از یک چاقوی تیز گیاهچه را به همراه ریشه‌های آن از تنه اصلی جدا کنید. البته چاقوی شما باید از قبل استریل باشد تا در صورت آلوده بودن به گیاه‌تان آسیبی وارد نشود. دقت داشته باشید در هنگام جداسازی گیاهچه، ریشه‌های آن نیز از تنه اصلی جدا شوند، چرا که این گیاه کوچک برای اینکه بتواند مستقل رشد کند نیاز مبرم به این ریشه‌ها دارد. پس از این مرحله چند روز به گیاهچه خود فرصت دهید تا زخم‌های ایجاد شده در آن خشک شود؛ چرا که این زخم‌ها درون خاک می‌تواند به انواع باکتری و قارچ‌ها آلوده شوند و همین امر به تنهایی باعث نابودی آن‌ها شود.

انتخاب یک گلدان مناسب

وقتی گیاهچه را از گیاه اصلی جدا کردید، نوبت آن است که گیاه اصلی را درون گلدان خودش قرار دهید تا گیاه با استرس کمتری روبه‌رو شود. حال پس از این مرحله نوبت کاشت گیاهچه مورد نظر است. گلدان مورد نظر شما باید دارای سوراخ‌های زهکشی مناسب باشد. همان طور که قبلا نیز گفته شد؛ نداشتن سوراخ زهکش در گلدان باعث می‌شود تا ریشه‌های گیاه درون آن پوسیده شوند و در نتیجه باعث خشک شدن گیاه شوند.

پر کردن گلدان با خاک مناسب

ابتدا خاک مورد نیاز برای رشد گیاهچه را درون گلدان بریزید. مثل مراحل بالا، سپس ته گلدان را برای زهکشی مناسب‌تر، از شن و یا ماس پر کنید و مخلوط خاک را به آن اضافه کنید. در این مرحله نیز سطح pH خاک باید ۶.۰ تا ۸.۰ باشد. اگر pH به اندازه کافی بالا نباشد، برخی از آهک‌های باغبانی به آن اضافه کنید تا گیاه آلوئه ورا شما برای رشد مناسب دچار مشکل نشود.

قرار دادن گیاهچه درون گلدان

برای آنکه گیاهچه را درون گلدان قرار دهید؛ ابتدا به اندازه ریشه‌های گیاهچه، خاک گلدان را سوراخ کنید، سپس گیاه را درون آن قرار دهید و با دستتان کمی خاک پای گیاهچه بریزید به صورتی که انتهای تمامی برگ‌های زیر خاک باشد. البته در این شرایط سعی کنید، گیاهچه بیش از اندازه درون خاک فرو نرود تا اکسیژن کافی به آن برسد. قرار دادن گیاهچه درون هورمون رشد پیش از کاشت می‌تواند برای تحریک ریشه دهی بیشتر آن موثر باشد.

مراقبت پس از کاشت گیاهچه

همان طور که می‌دانید گیاه آلوئه ورا یک گونه بیابانی است، از این رو با تنش‌های آبی کنار می‌آید. شما نباید بیش از اندازه مجاز خاک گلدان آلوئه ورا را مرطوب کنید. هر وقت خاک گلدان به اندازه کافی خشک شد، آن را آبیاری کنید. از یاد نبرید آبیاری بیش از حد می‌تواند باعث نابودی آلوئه ورا شود. یک نکته بسیار مهم درباره گیاه آلوئه ورا این است که این گیاه باید روزانه به مدت ۸ الی ۱۰ ساعت زیر نور خورشید باشد. قراردادن گلدان آلوئه ورا در پنجره جنوب غربی ساختمان می‌تواند این نور دهی را در اختیار گیاهتان قرار دهد. در صورت نبود نور کافی، گلدان را در کنار پنجره‌های دیگر قرار دهید تا خوب نورگیری کند. اگر در مناطق سردسیری زنگی می‌کنید، دقت کنید تا گیاه شما در محیط سرد قرار نگیرد. چرا که سرما یک عامل کشنده برای گیاه آلوئه ورا به حساب می‌آید.

شرایط پرورش و کاشت آلوئه ورا

دما

برای کاشت آلوئه ورا به دمایی حدود ۱۷ تا ۲۴ درجه سانتی گراد نیاز خواهید داشت. دمای مطلوب این گیاه باید فراهم شود. آلوئه ورا به سیکل دمایی نامطلوب مانند سرمای بیش از اندازه یا گرمای زیاد واکنش نشان می دهد. بنابراین برای باطراوت نگه داشتن این گیاه آن را در دمای مذکور نگه داری نمایید. نور مستقیم نیز از پارامترهای لازم برای این گیاه می باشد. به همین خاطر توصیه می شود این گیاه چند ساعتی را در فضای بیرون از محیط منزل در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد.

آبیاری

آلوئه ورا جزء گیاهان مقاوم تلقی می شود. بنابراین نیاز آبی کمی دارد. مقدار آبیاری به شیب و بافت زمین، فصل زراعی، کشت مختلط، روش آبیاری، وجود یا عدم وجود بادهای گرم و خشک بستگی دارد. آبیاری آلوئه ورا باید درحدی باشد که سبب خروج آب از گلدان نگردد. حالت غرقابی شدن برای آلوئه ورا بسیار نامطلوب می باشد. از این رو همواره باید زیر گلدانی آن خالی از آب شود. در زمان آبیاری خاک گیاه باید به طور کامل خشک شده باشد. میزان آبیاری در فصول سرد کمتر از این میزان شده و به هر سی روز یک بار می رسد.

کود دهی

برای این گیاه از کودهای ضعیف و رقیق استفاده می شود. چنانچه، خاک ،حاصلخیز نیست،باید کود نیمه قوی را در هر ماه یکبار از ابتدای فصل بهار تا آخر تابستان،به گیاه داد.کودهای ارگانیک و یا کودهای گرم را برای گیاهان کاشته شده در محیط بیرون،می توان استفاده کرد.

خاک

بهتر است کاشت آلوئه ورا را با گلدان سفالی امتحان کنید. خاک مناسب مخلوطی از ماسه بادی، سنگریزه و خاک برای این گیاه مناسب است و  تناسب بین سایز گلدان و گیاه را در نظر داشته باشید.

تعویض گلدان

تعویض گلدان باید هر یک سال یک بار انجام شود. بعد از گذشت یک سال ریشه ها در حدی رشد کرده اند که فضای لازم برای رشد نیاز دارند.

بیشتر بخوانید:

گل آپارتمانی سینگونیوم
نگهداری از گیاه آپارتمانی کروتون
پرورش و نگهداری کراسولا خرفه ای

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا