گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

زنگ خطر گسترش ویروس کرونا در روستاهای کردستان به‌صدا درآمد

با مرگ یک بیمار مبتلا به کرونا در روستای آویهنگ از توابع شهرستان سنندج زنگ خطر گسترش روزافزون ویروس کرونا در مناطق روستایی استان کردستان به‌صدا درآمده است.

گروه استان‌ها: گسترش روزافزون ویروس کرونا در مناطق مختلف جهان با وجود تمام هشدارها و اقدامات صورت گرفته همچنان ادامه دارد و در استان کردستان نیز این ویروس تاکنون شمار زیادی را مبتلا و موجب مرگ و میر تعدادی دیگر شده است.

از زمان شناسایی نخستین بیمار مبتلا به ویروس کرونا در استان کردستان تاکنون هشدارهای مختلفی در راستای مقابله با این ویروس خطرناک به‌ویژه در مناطق روستایی استان کردستان اعلام شده ولی با همه این هشدارها و اقدامات صورت گرفته، هم‌اکنون شماری از مردم ساکن در روستاهای استان کردستان به این ویروس مبتلا شده‌اند.

براساس آخرین آمار اعلام شده نزدیک به ۴۰ درصد از مردم استان کردستان در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و در شهرستان سروآباد میزان جمعیت روستایی بیش از جمعیت شهری است و این وضعیت در شهرستان دیواندره نیز همان‌گونه است.

در استان کردستان شمار زیادی روستا با جمعیت بالا وجود دارند و ترس از ورود ویروس کرونا به این کانون‌های جمعیتی همواره وجود داشته و به همین دلیل نه تنها مسئولان و مدیران، بلکه رسانه‌های جمعی نیز بارها در خصوص پیشگیری از ورود ویروس کرونا به مناطق روستایی استان کردستان هشدار داده بودند.

در چند روز اخیر اخبار مختلفی در خصوص ورود ویروس کرونا به مناطق روستایی استان کردستان منتشر شد تا اینکه روز پنج‌شنبه هفته قبل به‌صورت رسمی مرگ یک بیمار مبتلا به کرونا در استان کردستان در روستای آویهنگ از توابع شهرستان سنندج تأیید شد.

هم‌زمان با تأیید مرگ این بیمار مبتلا به ویروس کرونا در روستای آویهنگ که یکی از پرجمعیت‌ترین روستاهای استان کردستان و محور ورود به چندین روستای اطراف دیگر نیز به شمار می‌رود، اطلاعات مختلفی در خصوص بستری شدن و همچنین مرگ افراد دیگری در سایر روستاهای استان کردستان به‌ویژه در شهرستان‌های دهگلان، بیجار، قروه، سقز و بانه منتشر شده است.

بیماری کرونا به برخی از روستاهای کردستان وارد شده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص مرگ نخستین بیمار مبتلا به ویروس کرونا در روستای آویهنگ، بیان کرد: بیماری کرونا در روستای آویهنگ که یکی از روستاهای زیبا و دارای مردمی بافرهنگ است نیز مشاهده شد و همان‌طور که انتظار می‌رفت این بیماری در برخی مناطق استان نیز دیده شد و امکان گسترش آن وجود دارد.

ابراهیم قادری افزود: در این روستا نیز متعاقب بیماری یکی از سکنه این روستا که توسط تعدادی از مردم ملاقات شده بود که بعداً مشخص شد مبتلا به بیماری کرونا هستند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این زمینه، بیان کرد: روز جمعه یک تیم از طرف معاونت بهداشتی و مرکز بهداشت سنندج، از روستای آویهنگ بازدید و با مردم این روستا دیدار و صحبت کردند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: با توجه به اینکه مردم این روستا از گسترش بیماری بیم داشتند، با نمایندگان مردم جلسه‌ای تشکیل و موارد لازم برای آنها توضیح داده شد.

وی اظهار کرد: این بیماری نباید انگ داشته باشد و در صورت بروز علائم در افراد، باید فوراً به خانه بهداشت روستا مراجعه شود و برای کنترل بیماری، هم‌دلی لازم است که خوشبختانه مردم روستا عزم راسخ دارند که بیماری را کنترل کنند.

قادری ضمن اشاره به همکاری بسیار خوب مردم روستای آویهنگ، گفت: اطرافیان بیمار همکاری خوبی برای انجام اقدامات بهداشتی داشته‌اند و افراد در تماس با بیمار نیز در حال پیگیری و بررسی روزانه توسط بهورزان روستا هستند.

وی عنوان کرد: انجام مراسم و تجمع در روستا ممنوع شده است و شیوع بیماری کاملاً بستگی به رفتار مردم عزیز دارد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ضمن تقدیر از اقدامات و هماهنگی‌های به‌عمل آمده، تداوم و تشدید همکاری‌ها و هم‌دلی مسئولانه مردم برای پیشگیری از گسترش بیماری در منطقه را امری ضروری دانست.

وی با اشاره به اهمیت پیگیری و مراقبت موارد تماس اولیه و ثانویه و رعایت قرنطینه خانگی، تاکید کرد: خانواده فرد مبتلا و موارد تماس به هیچ عنوان نباید احساس تنهایی و انگ کنند و نیاز به حمایت همه‌جانبه اهالی روستا دارند.

وی با اشاره به احتمال وجود موارد بدون علامت، رعایت فاصله اجتماعی و فاصله بیش از یک متر با مخاطبین، ضدعفونی کردن هدفمند سطوح مورد تماس ضمن رعایت مسائل زیست محیطی، شستشوی مداوم و صحیح دست‌ها با آب و صابون و خودداری از تماس دست با چشم، دهان و بینی و خودداری از هرگونه تجمع و برگزاری مراسم را مهم‌ترین اقدامات برای پیشگیری از شیوع بیماری بیان کرد.

در حالی که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بر لزوم همکاری و همراهی مردم در راستای مقابله با ویروس کرونا در مناطق روستایی این استان خبر می‌دهند که گفته می‌شود بیماران مبتلا به ویروس کرونا در چندین روستای دیگر استان کردستان شناسایی شده‌اند.

با توجه به ویژگی‌های خاص روستاهای استان کردستان و حضور بیشتر مردم در این فصل برای فعالیت‌های کشاورزی، شناسایی موارد مبتلا به ویروس کرونا و گسترش این ویروس خطرناک موجب نگرانی گسترده مردم شده است.

در حال حاضر مردم محلی در روستاهای مختلف استان کردستان به‌صورت خودجوش اقدام به بستن ورودی روستاهای خود می‌کنند تا از حضور افراد غیربومی در روستا و گسترش روزافزون کرونا جلوگیری کنند.

مهم‌ترین نگرانی در مورد وضعیت روستاهای استان کردستان حضور افراد ساکن در سایر شهرهای کشور و بازگشت آن‌ها به روستا برای فعالیت‌های کشاورزی است و به‌همین دلیل مسئولان و متولیان حوزه بهداشت و درمان استان تلاش و کوشش جدی‌تری برای مقابله با ورود این ویروس به روستاهای این استان داشته باشند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا