گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

کرونا ، صید ماهیان استخوانی را در مازندران نصف کرد

صید ماهیان استخوانی از دریای خزر در مازندران در آخرین روزهای فعالیت صیادی نسبت به مدت مشابه سال قبل در حالی کاهش ۴۷ درصدی را نشان می‌دهد که تا اوایل بهمن و پیش از شیوع ویروس کرونا ، صیادان فصل پرباری را پیش رو داشتند و منتظر اوج‌گیری میزان صید با مهاجرت ماهی سفید به دسترس بودند.

بر اساس آمار شیلات مازندران صیادان عضو شرکت‌های صیادی پره در این استان از ۱۵ مهر سال قبل تا  روز گذشته نهم فروردین امسال در مجموع  سه هزار و ۳۵۰ تن انواع ماهیان استخوانی را صید کردند. میزان کل صید در طول فصل صید گذشته حدود هفت هزار و یکصد تن بود.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا دلیل اصلی کاهش محسوس صید ماهیان استخوانی از دریا خزر را تعطیلی نیمی از شرکت های تعاونی پره به خاطر جلوگیری از شیوع بیماری ویروس کرونا عنوان کرد.

مازندران از اول اسفند ماه پارسال با شناسایی ۲ بیمار مشکوک در بابل و رسانه ای شدن آن به مناطق آلوده به ویروس کرونا در کشور پیوست و زودتر از هر نقطه ای در کشور اقدامات محدود کننده را برای قطع زنجیره شیوع این بیماری به اجرا گذاشت که از جمله آن محدودیت هایی برای کسب و کارهای جمعی مانند ماهیگیری بود که در نهایت به تعطیلی نیمی از پره های صیادی انجامید. در عین حال کاهش میزان مصرف ماهی توسط شهروندان و بی رونق شدن بازارهای ماهی فروشی هم در کاهش میزان صید و تعطیلی این کسب و کار بی تاثیر نبود.

معاون شیلات مازندران با اظهار این که کرونا در پر رونق ترین دوره زمانی صید و صیادی وارد مازندران شد ، توضیح داد : تجربه ماهیگیران و بررسی های آماری ۲ دهه ای شیلات نشان می دهد که بیشترین میزان صید ماهیان استخوانی مربوط به دو ماهه پایانی فصل صید یعنی از اواسط بهمن تا اواسط فروردین است که متاسفانه امسال صیادان مازندرانی این دوره را از دست دادند.

قاسم کریم زاده علت پررونق بودن صید در این مقطع زمانی را در دسترس قرار گرفتن ماهیان سفید به عنوان مهم ترین گونه ماهی استخوانی قابل صید در بخش مازندرانی دریای خزر دانست.

ماهی سفید بیش از ۵۰ درصد از صید و بیش از ۶۰ درصد از درآمد صیادان ماهیان استخوانی دریای خزر در مازندران را به خود اختصاص می دهد. کفال و کپور از دیگر گونه های غالب ماهیان استخوانی دریای خزر هستند که عمدتا در فصل پاییز و اوایل زمستان در توررس صیادان قرار دارند.

یکی از ویژگی های ماهی سفید که فون بومی دریای خزر محسوب می شود این است که این ماهی نیمه مهاجر است و بسته به شرایط آب و هوائی و زمانی به نقاط مختلف دریا از عمیق ترین نقطه تا مصب رودخانه ها در فصل تخم ریزی در بهار مهاجرت می کند. مهاجرت های مکانی و زمانی ماهی سفید در سواحل ایران در اعماق بین ۱۰ الی ۱۰۰ متر است که بیشتر بر اساس شرایط دمائی لایه سطحی آب صورت می گیرد . میانگین درجه حرارت لایه سطحی آب دریای خزر در بهار به بالای ۲۰ درجه و در پائیز به زیر ۱۵ درجه و در زمستان به زیر ۱۰ درجه می رسد و همین تغییرات دمائی است که سبب می شود ماهیان سفید از اوایل دی ماه تا اواخر ماه بهمن به نقاط عمیق دریا مهاجرت کنند. این وضعیت پراکنش همچنین سبب می شود تا بیشترین میزان صید ماهی سفید در مناطق صید تجاری مربوط به اواخر اسفند و اوایل فروردین باشد . گزارش های رسمی شیلات ایران هم نشان می دهد در این دوره زمانی ماهی سفید بیش از ۹۰ درصد صید را به خود اختصاص می دهد .

معاون شیلات مازندران با اعلام این که از امروز تا پایان فصل صید ماهیان استخوانی در مازندران فقط پنج روز زمان باقی مانده است ، گفت : زمان صید ماهیان استخوانی از دریای خزر در مازندران در حالی به هفته آخر خود رسیده است که تا کنون کمتر از نصف کل فصل گذشته یعنی سه هزار و ۳۵۰ تن ماهی صید شده است.
وی با بیان این که درآمد جامعه صیادی به رغم داشتن مشکلات پرداخت بیمه امسال نصف شده است ، افزود : با توجه به اهمیت و لزوم رعایت  محدودیت تجمع برای جلوگیری و قطع شیوع ویروس کرونا ، فعالیت بازار ماهی فروشان نیز از نفس افتاده است و این امر سبب شد تا قیمت انواع ماهی نیز به دلیل کاهش تقاضا ارزان تر شود.

کریم زاده به اقدامات شیلات مازندران به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در بین جامعه صیادی و بازار ماهی فروشان در استان اشاره کرد و گفت : اطلاع رسانی و آموزش و حتی تهیه و توزیع ماسک ،دستکش در زمان ماهیگیری صورت گرفته است.

وی ضد عفونی کردم روزانه بازارماهی فروشان توسط شهرداری ها و ایجاد حوضچه ضد عفونی در وردی بازار ماهی فروشی  را از دیگر اقدامات عنوان کرد و اظهار داشت: برای جلوگیی از تجمع و قطع انتقال ویروس ، حمل ماهی صید شده از یک شهرستان به شهرستان دیگر در یک ماهه اخیر ممنوع شده است در حالی که قرارداد شرکت های تعاونی با تمامی بازار ماهی فروشان است.

زیان دوسره

فصل جاری صید ماهیان استخوانی در مازندران را باید فصل زیان دوسره صیادان و شرکت های پره نامگذاری کرد ، وضعیتی که تاکنون کمتر سابقه داشته است . بازار ماهی فروشی در مازندران همواره تابع عرضه و تقاضا بوده است و به همین دلیل هم نرخ ماهی در این بازار با ” چوب‌زنی ” که نوعی مزایده نزدیک به حراج است ، تعیین می شود.

شیوع ویروس کرونا نه تنها میزان صید ماهیان استخوانی را در مازندران کاهش داد ، بلکه سبب شد تا بازار ماهی فروشان استان هم از رمق افتاده و بسیاری از متصدیان این بازار طی ۴۰ روز گذشته کرکره ها را پایین کشیدند تا شاید از ضرر و زیان بیشتر جلوگیری کنند.

گزارش میدانی خبرنگار ایرنا از چند بازار ماهی فروشی‌ شهرهای مازندران از جمله ساری ، بابل ، بابلسر و فریدونکنار نیز نشان می دهد که ماهی سفید دریایی در وزن های یک کیلو تا یکهزارو ۲۰۰ کرمی به ۳۵تا ۳۷هزار تومان کاهش یافته است ، در حالی که قیمت همین وزن ماهی سفید در فصل پاییز حدود ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان بود.

یکی از حجره داران بازار ماهی فروشی فریدونکنار روز یکشنبه  به خبرنگار ایرنا گفت : به رغم پائین آمدن قیمت انواع ماهی بویژه ماهی سفید ، اما نبود تقاضا ، بازار ماهی فروشان را کم رونق کرده است.

محمد بخشی با اظهار این که مردم به دلیل ترس از ویروس کرونا حتی به بازار ماهی فروشی نیز مراجعه نمی کنند، افزود: تقاضا از استان های مختلف بویژه تهران نیز بسیار کم شده و حتی به صفر رسیده است.

وی گفت : از روز گذشته هم با اجرایی شدن  طرح فاصله گذاری اجتماعی که مانع تردد و حضور شهروندان از یک شهر به شهر دیگر می شود تقاضا به حداقل ممکن رسیده و قیمت ها نیز به صورت محسوس بیشتر کاهش یافته است.

بخشی با اعلام این که برخی از حجره داران با تماس تلفنی با مشتریان ثابت خود از وجود ماهی دریایی ارزان قیمت خبر می دهند و در صدد فروش ماهی می شوند، ادامه داد: اگرچه فروشندگان درمعرض خطر ویروس کرونا قرار دارند ، اما ناچار به حضور در بازار هستند و از آن جایی که ماهی به عنوان یک مواد فاسد شدنی باید به روز عرضه و به فروش برسد ، ناچار به حضور در حجره ها هستیم.

بخشی همچنین توضیح داد : عمده درآمد بازار ماهی فروشان مازندران در ۶ ماه از سال که ماهیان استخوانی از دریای خزر صید می شوند ، تامین می شود ولی از یک ماه گذشته که پیک عرضه و تقاضای ماهی سفید است ، با کم رونقی صید و بازار مواجه هستیم.

وی گفت ماهی سفید با وزن حدود یک کیلو گرمی که تا هفته پیش ۴۵تا ۴۷هزار تومان فروخته می شده است امروز به ۳۵هزار تومان کاهش یافت.

بر اساس آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، در حال حاضر یکهزار و ۳۹۱ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های زیر مجموعه این دانشگاه بستری هستند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا