گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای کریمو از توابع بخش مرکزی شهرستان سرایان

روستای کریمو از توابع بخش مرکزی شهرستان سرایان استان خراسان جنوبی و در ۳۰ کیلومتری شمال شهر سرایان واقع شده است.

روستای کریمو از توابع بخش مرکزی شهرستان سرایان استان خراسان جنوبی و در ۳۰ کیلومتری شمال شهر سرایان واقع شده است. این روستا از نقاط ییلاقی و کوهستانی شهرستان سرایان است که با برخورداری از مواهب زیبای طبیعی، مناظر و چشم‌اندازهای کم‌نظیر، آب‌ و هوای بسیار مطلوب دارد. همچنین این روستا از شمال، به کوه سفید و از شمال شرقی به کوه بیم محدود می‌شود.

نام روستای کریمو نیز که در ابتدا کریمان بوده و بعدها به لهجه محلی کریمو نامیده شده از نام امامزاده‌ی روستا گرفته شده است. مردم این روستا به زبان فارسی با گویش خراسانی سخن می‌گویند و مسلمان و شیعه مذهب‌اند.

چشمه‌سارهای فراوان، آب و هوای مساعد و اراضی مستعد، موجبات رونق باغداری و دامداری در روستا را فراهم کرده است. فعالیت‌های عمده مردم این روستا، زراعت، دامداری و باغداری است و گروهی از مردم روستا، در امور خدمات و تولید صنایع دستی اشتغال دارند. از مهم‌ترین محصولات زراعی روستا می‌توان به گندم، جو، زعفران، چغندر، یونجه و تره‌بار اشاره کرد. گوشت قرمز و انواع لبنیات مانند کشک و ماست در روستا تولید می‌شود.

باغداری از فعالیت‌های مهم مردم روستای کریمو است. گردو، بادام، آلو، زردآلو، سیب و توت از مهم‌ترین محصولات سردرختی و قالی‌بافی، از دیگر منابع درآمدی مردم روستابه شمار می‌آیند.

مهم‌ترین صنایع دستی روستای کریمو شامل بافت زیلو، گلیم، قالیچه و به ویژه قالی است. قالی و قالیچه‌های کریمو عمدتاً با طرح و نقشه‌های خراسانی بافته می‌شوند و آمیزه‌ای از طبیعت و حیات وحش را به نمایش می‌گذارند. صنایع دستی روستای کریمو در بازارهای فردوس، طبس، بیرجند و قائنات به فروش می‌رسند.

زعفران، آلو، گردو و برخی گیاهان دارویی از جمله سوغات روستایی کریمو هستند.

بیشتر بخوانید:

روستای بزنگان از بزرگترین روستاهای خراسان رضوی
روستای ازمیغان همزمانی با دو منطقه
روستای دیزباد نیشابور، یکی از زیباترین روستاهای پلکانی

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا