گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای قلعه نو شهرستان زابل

بناهای خشت و گلی به این روستای 1200 ساله جلوه ای منحصر به فرد بخشیده اند که سقف تمامی بناها گنبدی شکل ساخته شده اند تا بهترین عملکرد را در اقلیم گرم داشته باشد.

روستای قلعه نو جزء دهستان ناروئی از بخش شهركی و ناروئی شهرستان زابل می باشد. در حدود ۲۶ كیلومتری جنوب شرقی زابل با طول جغرافیائی ۶۱ درجه و ۳۸ دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۰ درجه و ۴۸ دقیقه قرار گرفته است. فاصله آن تا زابل ۲۶ كیلومتر و تا زهك ۵ كیلومتر است . از طریق جاده آسفالت درجه ۲ به زهك و جاده زابل – زاهدان تا شهرستان زابل ۱۵ كیلومتر می باشد.

ساكنین این روستا را طوایف مختلفی چون كیانی، راشكی، دیانت، خمر تشكیل می دهند.

بناهای خشت و گلی به این روستای ۱۲۰۰ ساله جلوه ای منحصر به فرد بخشیده اند که سقف تمامی بناها گنبدی شکل ساخته شده اند تا بهترین عملکرد را در اقلیم گرم داشته باشد. در دیواره خانه‌ها نیز دریچه‌هایی E شکل ، به نام سورک وجود دارد، بادی که از سقف به خانه وارد می‌شود از دریچه‌های روی دیوار خارج می‌شود.

قبرهای گورستان قلعه‌نو به‌صورت پلکانی و مقبره خوانین و حکما در داخل اتاقک‌هایی به نام “معجره ” قرار دارد، همچنین مقبره دختری در این گورستان کشف‌شده که معماری روی آن نشان‌دهنده دوران صفوی است اما هویتش نامشخص است.

اثر تاریخی بسیار مهم «دهانه غلامان» مربوط به دروان هخامنشی در مجاورت این روستا قرار دارد. این محوطه تاریخی در حدود دو کیلومتری روستای قلعه‌نو قرار گرفته است. خرابه‌ها و آثار بناهای این شهر در محوطه‌ای بسیار وسیع روی تراسی به طول تقریبی چهار تا پنج کیلومتر واقع شده است. کاوشگاه دهنه غلامان در دهه ۱۹۶۰ توسط اومبرتو شرراتو از موسسه ایتالیایی خاورمیانه و دور کشف شد.

محصولات زراعی روستای قلعه نو شامل گندم، جو ، ذرت ، صیفی جات ، تنباكو ، میوه جات از قبیل انگور ، انار ، توت و … می باشد.

از انواع صنایع دستی كه در این روستا رواج دارد می توان از قالیبافی ، پارچه بافی ، گلدوزی و … نام برد.

بیشتر بخوانید:

تمین، روستای گردشگری در سیستان
روستای کلپورگان تنها موزه زنده سفال جهان
روستای کوپچ در میان کوه های نیکشهر

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا