گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاغذاهای محلی

شیرینی های سنتی قزوین

قزوین به عنوان یکی از استان های زیبا و جذاب کشور ایران دارای سوغاتی های بسیار جالبی می باشد. معروف ترین سوغاتی های این شهر شیرین های سنتی خوشمزه و معروف آن است که زیبایی این شهر را دو چندان کرده است.

قزوین به عنوان یکی از استان های زیبا و جذاب کشور ایران دارای سوغاتی های بسیار جالبی می باشد. معروف ترین سوغاتی های این شهر شیرینی های سنتی خوشمزه و معروف آن است که زیبایی این شهر را دو چندان کرده است.

سوغاتی های شهر قزوین را به چند دسته میتوان تقسیم نمود، صنایع دستی قزوین و همچنین شیرینی سنتی های و باقلوا قزوین که بسیار متنوع هستند و هر کدام طعم فوق العاده و منحصر بفردی را دارند.

سوغاتی‌های قزوین را به چند دسته می‌توان تقسیم کرد:

۱. شیرینی‌های سنتی و باقلوا قزوین که بسیار متنوع هستند و هر کدام طعم فوق العاده و منحصر بفردی را دارند.

۲. خشکبار و میوه های تازه  قزوین نیز بخش مهمی از سوغات قزوین را به خود اختصاص می‌دهند.

۳. صنایع دستی قزوین

نان چایی

نان چای قزوین شیرینی خوشمزه و سنتی است که بانوان هنرمند قزوین آن را برای عید نوروز و دیگر مراسمات خود درست می کنند، برای درست کردن نان چای به آرد، شکر، تخم مرغ، ماست و کره نیاز داریم. از مواد اولیه خمیری بدست می آید و با قالب طرح های مختلفی را ایجاد میکنند و روی نان را با کنجد یا مغز پسته می پوشانند. این شیرینی از آنجا که در دسته شیرینی های خشک قرار دارد براحتی نگه داری می شود و می توان بعنوان یک سوغات خوب و ماندگار از شهر قزوین برای اقوام خود هدیه ببریم.

نان نازک

از دیگر شیرینی‌هایی است که توسط کدبانوهای استان قزوین تهیه و با طعم بی‌نظیرش خاطراتی شیرین را در ذهن افراد خانواده باقی می‌گذارد. آن‌ها برای تهیه‌ی این خوراکی فوق‌العاده از آرد سفید، پودر قند، تخم مرغ، روغن جامد، وانیل، ماست، کره‌ی ذوب شده، نمک، بکینگ‌پودر، پودر خمیر ترش، پودر گردو، پودر پسته، زعفران و کنجد استفاده می‌کنند. البته نان نازک گردویی و کنجدی نیز از انواع دیگر نان نازک هستند که در استان قزوین طبخ می‌شوند. برای تهیه‌ی آن‌ها از گردو و کنجد استفاده می‌شود.

نان چرخی

نان چرخی قزوین شباهت بسیاری به نان چایی دارد از نظر مواد و مراحل درست شدن، نان چرخی را همانطور که از نامش مشخص است با چرخ دستی مخصوص، چرخ میکنند  و حالا خمیر را که شکل خاصی به خود گرفته را در فر میگذارند. روی نان چرخی با تخم خرفه یا پسته پوشانده می شود. این شیرینی بسیار خوشمزه است.

 باقلوا

باقلوا قزوین با باقلوای شهرهایی چون یزد، تبریز و شیراز رقابت میکند و بدلیل تنوع در طعم و طرز تهیه جذاب تر است. باقلوا انتخابی خوبی برای سوغاتی است و می تواند نظر همگان را به خود جلب کند. مواد اصلی در تهیه باقلوا آرد، تخم مرغ، بادام، پسته، شکر و شیر است. باقلوایی که بصورت ساده مانند باقلوا شیراز یا یزد درست میشود همان باقلوا لوزی است. باقلوا شهر قزوین با توجه به شکل ظاهری و تفاوت های کوچک در مراحل تهیه نامگذاری شده اند که به موارد زیر می توان اشاره کرد: باقلوا پیچ، گل رز، پرچم.

شیرینی اتابکی

شیرینی اتابکی یا ولیعهدی، از دیگر خوراکی‌هایی است که به عنوان شیرینی سنتی استان قزوین شناخته شده است. اغلب این شیرینی در دو رنگ کرم و قهوه‌ای تهیه می‌شود. مردم استان قزوین برای طبخ این خوراکی لذیذ از ترکیب آرد نول و آرد برنج، پودر قند، روغن جامد، پودر هل و تخم‌مرغ استفاده می‌کنند. این شیرینی نیز مانند اغلب شیرینی‌های تهیه شده در استان قزوین، از شیرینی کمی برخوردار است که یکی از مزیت‌های این نوع خوراکی‌ها در مقایسه با دیگر شیرینی‌های تهیه شده محسوب می‌شود.

شیرینی نان قندی

شیرینی نان قندی قزوین شیرینی سنتی بسیار خوشمزه و خوش طعم هست و به ترک هایش معروف است. این شیرینی را برای اعیاد و جشن ها می توانید تهیه کنید.

درست کردن این شیرینی در خانه‌های قزوین مرسوم است اما کمی زمان انتظار ورز آمدن خمیرش بالاست، جالب است که علامت بعلاوه با چاقو بر روی خمیر آن قبل از اینکه آن را داخل فر بگذارند برای بهتر پخته شدن زده می‌شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا