گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

ارز ٤٢٠٠ تومانی تخم چشم زده قزل آلا حذف شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی از حذف ارز ٤٢٠٠ تومانی تخم چشم زده ماهی قزل آلا خبر داد و گفت: واردات تخم چشم زده از این پس با ارز نیمایی انجام می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نبی الله خون میرزایی در نشستی خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه پیگیری‌هایی برای حذف ارز ٤٢٠٠ تومانی از واردات تخم چشم زده ماهی قزل آلا در حال انجام بود، سرانجام این پیگیری‌ها به کجا رسید؟، گفت: با توجه به محدودیت‌های ارزی که وزارت جهاد کشاورزی با آن روبرو بود، تخم چشم زده ماهی قزل آلا از شمول کالاهای دریافت کننده ارز ٤٢٠٠ تومانی خارج شد.

رئیس سازمان شیلات ایران توضیح داد: مقرر شده واردات تخم چشم زده بعد از این با ارز نیمایی انجام شود.

خون میرزایی تصریح کرد: درباره محموله‌هایی که قبلاً خریداری شده اند مراقبت و نظارت دقیق می‌شود که با همان قیمت عرضه شوند.

وی درباره اینکه تغییر نرخ ارز چه میزان در قیمت تمام شده تولید قزل آلا مؤثر است؟،افزود: این مساله تابع قیمت محصول نهایی است و متناسب با آن متغییر است اما چندان تأثیر چشمگیری نخواهد داشت.

این مقام مسئول میزان واردات تخم چشم زده قزل آلا را در ١٠ ماهه امسال ٢٠٠ میلیون قطعه اعلام کرد و گفت: نیاز کشور به تخم چشم زده حدود ٤٨٠ تا ٥٠٠ میلیون قطعه است که سال گذشته هم واردات داشتیم و هم تولید داخل که عمده نیاز از طریق واردات تأمین می‌شود.

خون میرزایی با بیان اینکه ضریب خودکفایی تخم چشم زده قزل آلا حدود ٢٥ درصد است، افزود: فکر می‌کنیم امسال این رقم به حدود ٣٤ درصد برسد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: با توجه به حذف ارز ٤٢٠٠ تومانی، فرصت مناسبی برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد شده تا رقابت کنند.

خون میرزایی درباره تولید داخل ادامه داد: ادعای مراکز تکثیر این است که می‌توانند حدود ٥٠ درصد نیاز داخل را تأمین کنند اما بررسی‌های ما و تجارب گذشته نشان می‌دهد در شرایط خوشبینانه این رقم بین ٣٣ تا ٣٤ درصد خواهد بود.

تولید بیش از ۴۶ هزار تن میگوی پرورشی در سال ۹۸

رئیس سازمان شیلات ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در سال جاری بیش از ۴۶ هزار تن میگوی پرورشی در کشور تولید شد، گفت: تکلیف ما برای تولید میگو در سال جاری ۴۲ هزار تن بود ضمن اینکه در سال گذشته بیش از ۴۷ هزار تن میگو در کشور تولید شده بود.

خون میرزایی با بیان اینکه دلیل کاهش تولید درسال جاری تلفات ناشی از بیماری لکه سفید در چند استان بود، اظهار داشت: این مسئله باعث شد که تولید آسیب جدی ببیند و پیش بینی ما که بین ۵۰ تا ۵۵ هزار تن بود، محقق نشود.

وی با اشاره به اینکه صادرات میگو هنوز ادامه دارد و نهایی نشده است، اضافه کرد: امسال بازارهای جدیدی در کشورهای آسیای جنوب شرقی از جمله کره و چین به روی میگوی ایران باز شده؛ همچنین باتفاهم نامه‌ای که در حوزه اوراسیا امضا کردیم بازارهایی نیز در این قسمت ایجاد شده و نسبت به سال گذشته شرایط بسیار متنوعی در این حوزه داریم.

وی افزود: در ۱۰ ماهه امسال ۲۰ هزار تن میگو به ارزش ۸۴ میلیون دلار از کشور صادر شده است.

رئیس سازمان شیلات ایران تصریح کرد: در گذشته که بیماری لکه سفید میگو در کشور شیوع پیدا می‌کرد به یک باره از کنترل خارج می‌شد و ممکن بود محموله آلوده از کشور صادر شود یا اینکه بازارها به دلیل بیماری از دست می‌رفتند. امسال با توجه به تجاربی که وجود داشت اقدامات سختگیرانه و خود مراقبتی های زیادی انجام دادیم و از کانون‌هایی که مشکوک به بیماری بود، میگو در سبد صادراتی قرار ندادیم تا بازارهایمان از دست نرود.

ایران سومین تولید کننده خاویار در جهان است

خون میرزایی با اشاره به وضعیت تولید خاویار در کشور، خاطرنشان کرد: زمانی که ایران صادر کننده اول و دوم خاویار دنیا بود، بهره برداری از دریای خزر و صید مبنای کار ما بود و میزان خاویار صید شده از دریای خزر گاهی به حدود سه هزار تن نیز می‌رسید.

وی افزود: صید بی رویه خاویار در ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر باعث شد نسل ماهیان خاویاری رو به انقراض برود و کشورها مکلف به خودداری از صید و اجرای برنامه‌های احیا شوند. متناسب با این مسئله کشورهای حاشیه دریای خزر به پرورش ماهیان خاویاری روی آوردند که در حال حاضر ایران جز کشورهای پیشرو در این زمینه است.

خون میرزایی با اشاره به اینکه چین در تولید آبزیان جهان رتبه اول را دارد، گفت: این کشور در بسیاری از زیرشاخه‌های شیلاتی از جمله تولید خاویار و گوشت ماهیان خاویاری نیز رتبه نخست را دارد و ایران در تولید خاویار و گوشت آن بعد از چین و ارمنستان در رتبه سوم جهان قرار دارد.

وی افزود: سال گذشته بیش از دو هزار و ۸۰۰ تن گوشت خاویار و ۶ تن خاویار در کشور تولید شد که در سال ۹۸ هم تولید گوشت و هم تولید خاویار وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته دارد.

رئیس سازمان شیلات ایران تصریح کرد: با بررسی‌های جامعی که انجام دادیم تقریباً تمام استان‌های کشور مستعد پرورش خاویار شناخته شدند و در ۲۲ استان حدود ۱۳۰ مزرعه پرورش راه اندازی شده و تقاضا نیز رو به افزایش است.

با چینی‌ها قراردادی برای صید فانوس ماهیان نداریم

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه هیچ شرکت خارجی از شیلات مجوز صید فانوس ماهیان را دریافت نکرده است، گفت: شرکت‌های داخلی به دلیل آنکه تکنولوژی این کار بومی نشده بود، برای صید فانوس ماهیان از کشتی‌ها و تجهیزات خارجی استفاده کرده بودند که این استفاده یا به صورت اجاره و یا اجاره به شرط تملیک و یا اینکه خریداری شده بود. ضمن اینکه درصدی از نیروی انسانی شاغل در این کشتی‌ها نیز از همان کشورها تأمین شده بود که افرادی از آسیای جنوب شرقی از جمله چین روی این کشتی‌ها کار می‌کردند.

وی با بیان اینکه اختیار این کشتی‌ها متعلق به ایران بوده است، افزود: این مسئله که تخلفاتی توسط این کشتی‌ها صورت می گرفته و در محدوده‌های صیدگاهی غیر اقتصادی صید می‌کردند، واقعیت داشت و مطابق با ضوابط شیلات با متخلفان برخورد شده است.

خون میرزایی با اشاره به اینکه در نتیجه این مسئله، سازمان شیلات نظارت‌های خود را در این حوزه افزایش داده است، خاطرنشان کرد: با استفاده از روش‌های مختلف از جمله سیستم‌های آنلاین کنترل تردد، گام به گام اقدامات نظارت را تقویت کردیم و اگر باز هم چنین تخلفی ببینیم با آن برخورد شدیدی می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، ۷۰ تا حداکثر ۹۴ کشتی در صید فانوس ماهیان فعال هستند و مالکیت آ «ها یا با ایرانی هاست و یا اجاره به شرط تملیک است.

وی یادآور شد: در سال ۹۸، ۱۶ فروند کشتی متخلف در این حوزه، با لغو پرچم، مجوزهای صیدشان نیز ابطال شد.

تنها مرجع تشخیص تخلف در این حوزه سازمان شیلات است

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در زمینه تشخیص تخلفات در این حوزه دستگاه‌های دیگر مرجع نیستند، گفت: مرجع تخصصی این حوزه سازمان شیلات است و اینکه کسی فکر کند تخلف در حال انجام است، ملاک تشخیص نیست. اگر تخلفی مشاهده شود، باید به یگان حفاظت ما اطلاع داده شود و در صورتی که این یگان کند عمل کند و یا مشکلی داشته باشد، ما باید درخواست مساعدت از سایر دستگاه‌ها را کنیم. از دستگاه‌های دیگر بپرسید که چرا خارج از ضوابط خود عمل می‌کند.

وی با سرودن اشعاری از فردوسی که ظاهراً از پیش آماده کرده بود به اظهارات ظریف و ورود سپاه در جلوگیری از حضور کشتی‌های متخلف چینی در صید فانوس‌ماهیان پاسخ داد که محتوای آن این بود که همه باید به کار خود بپردازند و به کار دیگران دخالت نکنند.

وی افزود: ما با چینی‌ها قراردادی برای صید فانوس ماهیان نداریم ضمن اینکه در ارتباط با صید فانوس ماهیان نگرانی وجود ندارد چرا که ظرفیت برداشت در این زمینه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن است اما حدود ۲۰ هزار تن برداشت می‌کنیم و با توجه به اینکه این محدوده، محدوده صید گاهی خارج از حوزه سرزمینی ما و مشترک بین ایران و کشورهای دیگر از جمله عمان است، اگر ما صید نکنیم، کشورهای دیگر این کار را انجام می‌دهند.

خون میرزایی ادامه داد: صید فانوس ماهی برای تولید پودر و آرد ماهی انجام می‌شود و سال گذشته و امسال ۱۰۰ درصد فانوس ماهیان صید شده در اسکله‌های ما تخلیه شده اند که از آنها برای تأمین خوراک کارخانجات تولید کننده پودر استفاده می‌شود.

خطای ظریف را به حساب کم کاری خودمان می‌گذاریم

این مقام مسئول درباره سخنان وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه دریای جنوب را به چینی‌ها اجاره داده ایم، یادآور شد: این مسئله را تکذیب می‌کنیم و آن را به حساب کم کاری خودمان می‌گذاریم که وزیر امور خارجه دچار چنین خطایی شده است. حتماً در این زمینه با وزارت امور خارجه مذاکره می‌کنیم و اطلاع رسانی دقیق را در این حوزه به آنان انجام می‌دهیم.

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه در پروژه پرورش ماهی در قفس از برنامه بسیار عقب هستیم، ادامه داد: تکلیف ما در سال قبل تولید ۵۰ هزار تن ماهی در قفس، امسال ۱۰۰ هزار تن و سال آینده ۱۵۰ هزار تن و سال ۱۴۰۰، ۲۰۰ هزار تن است.

وی با اشاره به اینکه برای تأمین تجهیزات در این زمینه وابسته به خارج از کشور هستیم، گفت: تلاش می‌کنیم درصد بومی سازی را افزایش دهیم اما چون نتوانستیم ارز تخصیصی را متناسب با نیاز تأمین کنیم و سرمایه گذاران موفق نشدند وثایق مورد نظر را تأمین کنند، متأسفانه از برنامه عقب هستیم و سال گذشته تنها حدود ۱۴ هزار تن عملکرد در این حوزه داشتیم و امسال نیز هنوز میزان تولید نهایی نشده است.

رئیس سازمان شیلات ایران تصریح کرد: تنها بخش در حوزه شیلات که اهداف برنامه آن در سال ۹۸ محقق نمی‌شود بخش پرورش ماهی در قفس است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه پشتیبانی‌هایی از سوی دفتر مقام معظم رهبری اعمال شده تا موانع بانکی در این حوزه کاهش یابد، گفت: با توجه به محدودیت منابع آب شیرین کشور، این طرح یک الزام است.

توسعه تولید تیلاپیا در کشور

خون میرزایی با اشاره به اینکه پرورش تیلاپیا با موافقت سازمان حفاظت محیط زیست و شیلات در حال انجام است، گفت: در قدم اول، تولید در استان‌های خراسان جنوبی، یزد، سمنان و قم انجام می‌شود که سال گذشته تولید شد و امسال هم در حال انجام است. اما این برنامه جز تکالیف شیلات نیست.

رئیس سازمان شیلات ایران ادامه داد: درصدد هستیم در استان‌های دیگر که دغدغه محیط زیست رفع شده، این کار توسعه پیدا کند و در حال حاضر به دنبال مجوز برای پرورش تیلاپیا در شمال کرمان، شرق اصفهان، نیشابور و خراسان رضوی نیز هستیم.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا