گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

۴ راهکار بخش خصوصی برای حل چالش بازار نهاده های دامی

یک مقام مسئول با بیان اینکه اولین گام در حل چالش نهاده های دامی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است، گفت: باید دید در متمم بودجه که از سوی‌دولت به مجلس ارائه می‌شود این سیاست ادامه می یابد یا خیر.

مجید موافق قدیری، رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان در گفتگو با خبرنگار مهر درباره راهکار حل چالش بازار نهاده‌های دامی، اولین قدم را حذف سیاست ارز ترجیحی دانست و گفت: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات نهاده‌های دامی باید حذف شود و این یارانه در اختیار حداقل ۵ دهک اول کم درآمد جامعه قرار بگیرد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران تصریح کرد: باید دید در متمم بودجه که توسط دولت به مجلس ارائه می‌شود، آیا سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی تا آخر سال ادامه خواهد یافت یا رأی به حذف آن داده می‌شود.

وی اضافه کرد: از دیگر راهکارها این است که دولت حداقل به مدت دو ماه، دو برابر نیاز بازار نهاده عرضه کند تا عطش بالای بازار در این خصوص گرفته شود، به عنوان مثال نیاز روزانه کشور به انواع نهاده‌های دامی حدود ۴۴ هزار تن می‌باشد که بدون وقفه و به مدت دو ماه روزانه حداقل ۱۰۰ هزار تن انواع نهاده دامی به بازار مصرف تزریق شود تا نگرانی و عطش بازار کاسته شود و تولیدکنندگان خوراک دام و محصولات پروتئینی نسبت به انبار طولانی مدت نهاده و خواب سرمایه اقدام نکنند و تولیدکننده اطمینان داشته باشد که در خصوص سیر کردن شکم دام حداقل ۴ تا ۵ ماه مشکلی نخواهد داشت.

از برنامه واردات و تأمین نهاده‌های دامی عقب هستیم

قدیری برنامه‌ریزی دقیق‌تر و یک صدا شدن سازمان‌های متولی تجارت کشور برای واردات نهاده‌های دامی و در اولویت قرار گرفتن تأمین ارز این محصولات را از جمله دیگر راهکارها برای افزایش انگیزه تجارت و کسب و کار در زنجیره تأمین محصولات پروتئینی اعلام کرد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران ادامه داد: سود بازرگانی نهاده‌های دامی و مواد افزودنی خوراک دام و تمام پول‌هایی که در قالب عوارض دولتی گرفته می‌شود از جمله استاندارد و دامپزشکی، باید حداقل به مدت یکسال حذف شود تا بتوان افزایش قیمت نهاده‌ها بعد از حذف ارز ترجیحی را راحت‌تر مدیریت کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه امسال به واردات حداقل شانزده میلیون تن انواع نهاده دامی جو، ذرت و کنجاله سویا به کشور نیاز داریم؛ گفت: بر اساس آمار تاکنون حدود ۶ و نیم میلیون تن از این مقدار واردات انجام شده و تا آخر سال باید حداقل ۱۰ میلیون تن دیگر وارد کنیم که مقداری از برنامه واردات عقب هستیم و هر چه به سوی فصل سرما نزدیک می‌شویم، تأمین نهاده‌ها دشوارتر و قیمت آنها نیز گران‌تر می‌شود.

امسال ۱۳ میلیارد دلار صرف واردات نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی می‌شود

به گفته این فعال بخش خصوصی کشور ما در شرایط عادی سالانه به حدود ۲۱ میلیون تن انواع نهاده‌های دامی در قالب ۱۰ میلیون تن ذرت، ۴.۵ میلیون تن کنجاله سویا و ۶.۵ میلیون تن جو نیاز دارد.

قدیری با بیان اینکه قرار بود امسال حدود ۱۰ میلیارد دلار ارز صرف واردات نهاده‌های دامی به کشور شود، افزود: امسال به دلیل شرایط خشکسالی و گران شدن قیمت‌های جهانی و حمل و نقل و… باید حدود ۱۳ میلیارد دلار صرف واردات نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی کنیم که ۳ میلیارد دلار بیشتر از بودجه مصوب مجلس است. ضمن اینکه ما نمی‌دانیم در متمم بودجه امسال که تا چند روز آینده توسط دولت به مجلس ارائه خواهد شد چه تصمیمی در خصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی اتخاذ خواهد شد.

وی تاکید کرد: علاوه بر اینکه امسال با توجه به شرایط خشکسالی و کمبود علوفه باید برای واردات یک میلیون تن یونجه برنامه‌ریزی و اقدام شود و تقریباً ۶۰۰ میلیون دلار نیز باید گندم وارد کنیم که متأسفانه از برنامه خرید و تأمین به موقع عقب هستیم و این خبر خوبی برای تولیدکنندگان و سیاست‌گذاران اقتصادی نیست.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا