گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

ایجاد سامانه استحصال و نگه داری آب باران در بادامستانهای دیم خراسان رضوی

بادامستان های دیم خراسان رضوی ، بویژه منطقه کوهسرخ کاشمر(در سطح ۱۳ هزار هکتار) یک ژرم پلاسم غنی و بینظیر در سطح دنیاست که حفظ و احیاء آن ضروری است .

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی  با بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به اینکه در تولید بادام دیم استفاده از سموم و کودهای شیمیایی معمول نیست؛ محصول تولیدی کاملا سالم است.
سید هاشم نقیبی افزود: در نظام دیم هدف، استفاده حداکثری از آب باران به عنوان آب سبز است ، مطابق تحقیقات انجام شده در خصوص اصلاح و احیاء باغات دیم موجود در اراضی شیب دار، ایجاد سامانه های استحصال و نگه داری آب باران می تواند به میزان زیادی اثرات تنش های ناشی از خشکسالی و پراکنش نامناسب باران را جبران کرده و به احیاء مجدد باغات دیم کمک نماید.
وی ادامه داد:  جهت ایجاد سامانه استحصال و نگه داری اب باران، روان آب ایجاد شده (از نواحی بین درختان که تراکم ریشه کم است  و سطح زمین نفوذ ناپذیرمی شود )  به محدوده سایه انداز درخت، درست در محل تجمع ریشه ها هدایت می شود که این موضوع باعث تجمیع آب در محدوده ریشه های درخت شده و نفوذ آب به عمق ریشه های درخت و ذخیره سازی مطلوب رطوبت را فراهم می سازد ، این عمل موجب می شود تا بارندگی مختصر، باعث نفوذ عمقی آب در محل حضور ریشه شود.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی  گفت: به همین منظور در سال جاری در سطح ۷۰ هکتار از باغات دیم کوهسرخ عملیات اصلاح و احیاء با ایجاد سامانه های استحصال و نگه داری آب باران در سال جاری انجام شد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا