گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هامكانيزاسيون

شناخت کمباین

کمباین برای اولین بار در سال ١٨٣۴ توسط هیرام مور اختراع شد که در ابتدا توسط اسب یا گاونر کشیده می شد. در سال ١٨٣۵ یک دستگاه کمباین کامل توسط هیرام مور ساخته شد که تا ١٨٣٩ بیش از ۵٠ هکتار زمین را با آن برداشت کرد

تاریخچه کمباین

برای اولین بار در سال ١٨٣۴ توسط هیرام مور اختراع شد که در ابتدا توسط اسب یا گاونر کشیده می شد. در سال ١٨٣۵ یک دستگاه کمباین کامل توسط هیرام مور ساخته شد که تا ١٨٣٩ بیش از ۵٠ هکتار زمین را با آن برداشت کرد.

اين ماشین برداشت محصولات دانه دار کشاورزی است. نام آن برگرفته از واژه انگلیسی به معنی ترکیبی است که در اصل به خاطر اینکه این ماشین سه عمل را به صورت سلسله مراتبی انجام می دهد:

الف – درو کردن

ب – کوبیدن یا خرمن کوبیدن

ج – جداسازی دانه ها از ساقه محصول هایی مانند: گندم، یولاف، چاودار، جو (گیاه)، ذرت، سویا

ساقه ها و برگ های زائد درو را در کنار خود بر روی زمین رها می کند که می توان از آنها به عنوان غذای چهارپایان یا کود گیاهی استفاده کرد.

استفاده ازکمباین یکی از موثرترین و با بهره ترین روش های برداشت محصول است که به کمک آن می توان حداقل توان کارگر را برای برداشت حداکثر محصول مورد استفاده قرار داد.

کمباین ها در دو گروه اصلی طبقه بندی می شوند :

  • کمباین های خودرو
  • کمباین های کششی

کمباین های خودرو

در این نوع موتور قدرت زیادی را برای راندن ماشین در ناهموارترین مزارع تولید کرده و قدرت مورد نیاز دستگاه های خود را تامین و محصولات را با عملکرد بالا برداشت می کند.

راننده که در قسمت بالای کمباین می نشیند دارای دیدی کافی نسبت به پلاتفرم و سایر واحدهای اين ماشين بوده وبه وسیله ی قسمت های کنترل کننده که در دسترس او قرار دارند می تواند تنظیمات کمباین را با توجه به وضعیت مزرعه تغییر دهد.

سرعت پیشروی در هنگام برداشت بین ٣ تا ٤.٥ کیلومتر در ساعت و در جاده ها بین ٤ تا ٢١ کیلومتر در ساعت است. بر اساس محل استفاده به دو دسته ی کمباین های دشت و کمباین های تپه تقسیم بندی می شوند .

کمباین های دشت که برای کار در زمین های مسطح ساخته شده اند به وسیله ی یک اکل محرک ثابت حمایت می گردند. موقعی که این نوع کمباین در زمین ناهموار و شیب دار کار کند واحدهای جدا کننده و تمیز کننده نیز با شیب زمین از حالت افقی خارج می شوند . اگر چه واحد های جدا کننده وتمیز کننده می توانند تا حدودی در شیب به کار عادی خود ادامه دهند اما در صورتی که کمباین بیش از حد نا تراز شود محصول برداشت شده در سمتی ازکمباین که پایین تر قرار گرفته است جمع می شود که این وضعیت باعث کاهش کیفیت عمل جدا کردن و تمیز کردن محصول می شود.

کمباین های تپه ای به وسیله اکل هایی لولایی حمایت می شوند به طوری که در هنگام کار در تپه ها برای گرفتن وضعیت شیب به خود به طور خودکار تراز و تنظیم می شوند.

واحدهای کوبنده و جدا کننده و تمیز کننده به طور خودکار در شیب های ٣٠ تا ٤٥ درصد ترازمی شوند با تراز نگه داشتن واحد های کوبنده وجدا کننده و تمیز کننده عمل جدا کردن و تمیز کردن با حد اکثر بازدهی انجام می شود.

کمباین های کششی

در اين نوع به وسیله ی تراکتور کشیده می شوند. مدل های کوچکتر آنها به وسیله محور تواندهی تراکتور و مدل های بزرگتر آنها به وسیله ی یک موتور کمکی که بر روی کمباین سوار شده است به حرکت در می آیند.

برگرفته از ماشین ھای کشاورزی تالیف مھندس آرش آذروش

بيشتر بخوانيد:

ساختمان کلی كمباين
عملكردکمباین
کمباین، ماشین برداشت محصولات دانه‌دار کشاورزی

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا