گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هامكانيزاسيون

ساختمان کلی كمباين

هدف اصلی استفاده از کمباین، به دست آوردن دانه از محصول، با حداقل دانه های صدمه دیده و حداقل تلفات است.

ساختمان کلی كمباين كه هدف اصلی استفاده از کمباین، به دست آوردن دانه از محصول، با حداقل دانه های صدمه دیده و حداقل تلفات است ازاجزا ذيل تشكيل مي شود:

بدنه موتور

بدنه یکی از قطعات اصلی موتور ساختمان كمباين است. در بدنه سوراخ هایی استوانه شکل تعبیه شده اند که هر یک از آنها را سیلندر می نامند. در درون بدنه و اطراف این سیلندرها در موتورهای آب خنک، حفره هایی قرار دارند که آب در آنها جریان می یابد تا بدنه سیلندرها را خنک کرده و از ذوب شدن یا چسبیدن سیلندر و پیستون جلوگیری نماید . بدنه موتورهای هوا خنک به جای این حفره ها دارای پره هایی در سطح خارجی خود هستند که جریان هوا آن را خنک می کند. روی بدنه ، اندام های مختلفی وصل میشوند. پمپ بنزین، کاربراتور، کویل ، دلکو، مولد برق، موتور استارت و فیلتر روغن موتور در موتورهای بنزینی و پمپ گازوئیل و پمپ افشانک (پمپ انژکتور) صافی های سوخت، فیلتر روغن موتور، مولد برق و موتور استارت، در موتورهای دیزلی از آن جمله هستند. در موتورهای آب خنک از آنجائیکه امکان انجماد آب به دلیل سرمای زیاد و یا کم بودن ضد یخ و به تبع آن ترکیدگی بدنه وجود دارد برای احتیاط، پولک هایی در جای جای بدنه پرس شده اند که در صورت وقوع این حادثه بیرون می پرند .

پیستون

پیستون قطعه ای از ساختمان كمباين كه استوانه ای شکل است و فقط یک سر آن مسدود است. قطر پیستون کمی کوچکتر از قطر سیلندر می باشد لذا برای جلوگیری از فرار سوخت از کناره های آن، رینگ های فولادی و فنری در نزدیک سر پیستون تعبیه شده اند. این رینگ ها را رینگ های فشاری می نامند. تعداد این رینگ ها در موتورهای بنزینی معمولاً دو حلقه ولی در موتورهای گازوئیلی معمولاً سه حلقه است. رینگ دیگری نیز در زیر این رینگ ها قرار دارد. این رینگ برای روغن کاری تعبیه شده است و رینگ روغن نامیده می شود .

تعداد رینگ روغن در موتورهای بنزینی یک حلقه ولی در موتورهای دیزلی معمولاً دو حلقه است.

سوراخی سر تا سری در بدنه پیستون تعبیه شده است که انگشتی پیستون در آن قرار می گیرد.

انگشتی پیستون لوله ای فولادی است که یک طرف دسته پیستون را به پیستون پیوند می دهد. دو خار حلقه ای شکل در دو طرف انگشتی قرار دارند تا انگشتی را در جای خود نگهدارند .

دسته پیستون دارای یک سر کوچک است که سوراخی در آن تعبیه شده است. سر دیگر آن نسبتاً بزرگ بوده و دو تکه است . قطعه متحرک کپه یاتاقان متحرک نامیده می شود . این کپه با دو پیچ به دسته پیستون بسته می شود تا سوراخی را بوجود آورد که میل لنگ در آن قرار می گیرد. مجموعه کپه و انتهای بزرگ دسته پیستون یاتاقان متحرک نامیده می شود . هر دسته پیستون دارای یک یاتاقان متحرک است و تعداد پیستون ها با تعداد سیلندرهای موتور برابر می باشد . بنابراین تعداد یاتاقان های متحرک با تعداد سیلندرها برابر است.

میل لنگ

پیستون دردرون سیلندر حرکت رفت و برگشتی دارد. چنین حرکتی مورد استفاده چندانی ندارد مگرآنکه به حرکت دورانی تبدیل شود . میل لنگ قطعه ای است که این کار را به عهده دارد. میل لنگ در محل مخصوصی که روی آن تعبیه شده به زیر بدنه موتور متصل می شود. در همین محل در زیر بدنه، نیم دایره ای تعبیه شده است که همانند یک کپه ثابت می باشد.

یک کپه متحرک نیز وجود دارد که با دو پیچ روی کپه ثابت بسته می شود تا میل لنگ را در خود جای دهد. مجموعه این دو کپه ثابت و متحرک یاتاقان ثابت نامیده می شود . بنابراین یک موتور چهار سیلندر دارای چهار یاتاقان متحرک ولی پنج یاتاقان ثابت است. یاتاقان های ثابت یاتاقان هایی هستند که در امتداد یک خط راست قرار می گیرند. همچنین به منظور روغن کاری یاتاقان ها شیارهای کانال شکلی در میل لنگ ها ایجاد شده اند .

چرخ لنگر

چرخ لنگر يكي ديگر از اجزا ساختمان كمباين مي باشد كه در انتهای میل لنگ به یک چرخ لنگر پیچ می شود . چرخ لنگر قطعه ای نسبتاً بزرگ و سنگین و دایره شکل است . پیرامون این اندام چرخ دنده ای سوار شده است که چرخ دندانه موتور در هنگام زدن استارت برای روشن کردن موتور با آن درگیر می شود. با این عمل، میل لنگ چند دور می گردد تا موتور روشن شود . چرخ لنگر به منظورهای زیر تعبیه شده است :

الف – یکنواخت کردن سرعت متغیر میل لنگ – به همین سبب آن را سنگین می سازند.

ب – راه اندازی موتور : دنده استارت با دنده چرخ لنگر درگیر می شود تا موتور روشن شود.

ج – سوار کردن اجزاء اصلی کلاچ موتور روی آن – همه موتورها دارای کلاچ هستند.

وظیفه قطع و وصل ارتباط با موتور برعهده جعبه دنده است. بسیار پیش می آید که لازم است موتور روشن بماند ولی خودرو یا تراکتور ساکن و بدون حرکت باشد .

میل بادامک میل بادامک در موتورهای بنزینی دو وظیفه دارد یکی باز کردن و بستن سوپاپ مخلوط هوا و سوخت و سوپاپ های دود و دیگری گرداندن میل دلکو پمپ روغن . کار اول توسط بادامک انجام می شود وکار دوم به وسیله چرخنده ای که روی میل بادامک قرار دارد . در موتورهای دیزلی که دلکو وجود ندارد و پمپ روغن نیز حرکت خود را از چرخ دنده سر میل لنگ می گیرد، وظیفه میل بادامک فقط همان کار اول یعنی باز و بسته کردن سوپاپ ها است . این موضوع، یک وجه تشخیص میان میل بادامک های موتور بنزینی و میل بادامک های موتور دیزلی است. میل بادامک موتور دیزلی فاقد این چرخ دنده است و برای باز و بسته کردن هر سوپاپ، یک بادامک تعبیه شده است. بنابراین یک موتور چهار سیلندر هشت سوپاپ دارد و دارای هشت بادامک روی میل بادامک می باشد. هر دو بادامک مربوط به یک سیلندر ، با زاویه خاصی نسبت به یکدیگرتعبیه شده اند تا ترتیب زمانی باز و بسته شدن سوپاپ ها، ارتفاع باز شدن سوپاپ ها و همپوشانی آنها تأمین گردد . هر جفت بادامک یک سیلندر نیز با زاویه خاصی نسبت به سایر جفت بادامک ها قرار داده شده اند تا ترتیب احتراق یا انفجار در موتور رعایت شود.

سرسیلندر

یکی از وظایف سرسیلندر ساختمان كمباين ، مسدود کردن قاعده بالای استوانه یا سیلندر می باشد. با استقرار پیستون در درو سیلندر، این کار، تأمین فضای مسدود برای انفجار یا احتراق را کامل می کند. سرسیلند نیز همانند بدنه ساختمان كمباين حاوی قطعات زیر است:

  • حفره های آب در موتورهای آب خنک
  • پولک های آب
  • دالان های ورود و خروج روغن از کارتر
  • سوراخ پیچ های اتصال سرسیلندر به بدنه
  • میله های فشار دهنده و کانال های عبور آنها
  • میل اسبک و اسبک ها
  • پایه های میل اسبک
  • سوپاپ های هوا و دود

دمای سوپاپ ها

سوپاپ های هوا و دود از قطعاتی هستند که سر آنها در درون فضای انفجار قرار دارد وبر این اساس بسیار گرم می شوند. برای خنک کردن آنها از حفره های آبی شبیه به حفره های آب بدنه استفاده میشوند . برای باز کردن سوپاپ ها باید از یک سیستم اهرمی بهره گرفت . یک قطعه که دارای حرکت الاکلنگی است این کار را انجام می دهد . این قطعه به سبب داشتن این نوع حرکت  الاکلنگی – اسبک نامیده می شود . برای هر سوپاپ یک اسبک لازم است .هر اسبک دارای سوراخی در وسط است که لوله ای به نام میل اسبک از میان آن می گذرد .

سوپاپ ها

هر سیلندر دست کم دارای دو سوپاپ یکی برای ورود مخلوط سوخت و هوا (موتورهای بنزینی) یا هوا (موتورهای گازوئیلی) و دیگری برای خروج دود است. معمول ترین روش استقرار سوپاپ ها به صورت عمودی و در سر سیلندر می باشد . هر سوپاپ از دو بخش به نام های سرسوپاپ و ساق سوپاپ تشکیل می شود . سر سوپاپ قسمت دایره ای شکل است که پهلوی آن با زاویه حدود ٤٥ درجه زاویه داده شده است. به وسط این دایره میله ای پیوند خورده است که ساق سوپاپ نامیده می شود . نزدیک به انتهای ساق سوپاپ بریدگی مخروطی شکل ایجاد شده است. این بریدگی محل استقرار کپه های قفل کننده سوپاپ است.

سر سوپاپ های دود و هوا معمولاً یک اندازه نیستند. سر سوپاپ دود در برخی و سرسوپاپ هوا در برخی دیگر از موتورها بزرگتر هستند. سوپاپ باید همیشه بسته باشد مگر زمانی که بادامک میل بادامک آن را مجبور به باز شدن نماید . برای بسته نگه داشتن سوپاپ از یک فنر تو در تو و نسبتاً قوی استفاده می شود. برای نگه داشتن این فنرها از یک پولک و قفل سوپاپ استفاده می شود. پولک روی فنر نشسته و قفل که به صورت دو کپه ای مخروطی است اطراف بریدگی ساق سوپاپ را پوشانده و در عین حال در سوراخ وسط پولک فرو می رود. این دو قطعه کپه های قفل نیز نامیده می شوند.

هوا و سوخت رسانی

  • هوارسانی

اکسیژن مورد نیاز اشتعال سوخت، از هوا تأمین می شود . برای سوخت هر لیتر بنزین بیش از ٩٠٠٠ لیتر هوا مصرف می شود . اگر مصرف ساعتی یک خودرو را ١٠ لیتر فرض کنیم در هر ساعت ٩٠٠٠٠ لیتر هوا لازم است. روی بدنه همه موتورها فیلتری به نام نفس کش موتور برای تهویه فضای کارتر و گازهای تبخیر شده روغن نصب می شود. برای حفظ محیط زیست، این فیلتر را به صافی یا فیلتر هوا متصل می کنند تا بخار روغن همراه با هوا به سیلندرها مکیده شده و بسوزد.

  • سوخت رسانی

دستگاه سوخت رسانی در موتور بنزینی کاربراتور و در موتورهای گازوئیلی، پمپ افشانک و پمپ انژکتور است. کاربراتور وسیله ای است برای مخلوط کردن بنزین و هوا . بنزین از باک توسط پمپ بنزین مکیده شده و به ظرف شناور کاربراتور می ریزد. کاربراتور دارای لوله ای دو مخروطی است که ونتوری نام دارد. لوله باریکی از ته ظرف شناور به وسط کوچکترین سطح مقطع بین این دو مخروط امتداد می یابد که فواره اصلی (ژیگلور) نامیده می شود . جسم شناور در ظرف شناور به شکلی تنظیم شده است که آن را پایین تر از انتهای فواره نگه می دارد.

پمپ بنزین

این پمپ از ساختمان كمباين معمولاً از نوع دیافراگمی است. شیطانکی به این دیافراگم متصل است. سرشیطانک روی بادامکی قرار می گیرد که شکل آن با بادامک های سوپاپ های روی میل بادامک تفاوت داشته و به خوبی قابل تشخیص است. با چرخیدن میل سوپاپ این بادامک نیز چرخیده و شیطانک را بالا و پایین می برد. شیطانک به نوبه خود، دیافراگم را بالا و پایین می برد. با پایین رفتن دیافراگم (یک غشاء لاستیکی) خلائی در پمپ ایجاد می شود که بنزین را از مخزن می مکد. با بالا رفتن دیافراگم، مجرای ورود بنزین بسته شده و مجرای خروج باز می شود. بنزین از این مسیر به ظرف شناور کاربراتور روان می شود. بعضی از پمپ ها به فیلتری برای تصفیه و تمیز کردن بنزین مجهزند. پمپ بنزین دارای زبانه ای است که با آن می توان پمپ را به طور دستی به کار انداخت. این کار هنگامی که مدار سوخت رسانی هوا گرفته باشد ضروریست . پمپ بنزین را پمپ دستی یا پمپ سه گوش نیز می نامند .

کاربراتور

کاربراتورهای متنوعی متناسب با ساختمان كمباين ، طرز کار و تنظیمات گوناگون ساخته شده اند. قطعات اصلی کاربراتور شناور ، سوزن شناور، ظرف شناور، فواره اصلی، لوله دو مخروطی ، پروانه گاز و ساسات را شامل می شود . با ورود بنزین به ظرف شناور، شناور بالا رفته تا به سطح تنظیم شده برسد. در این حالت سوزن شناور، مجرای ورود بنزین را می بندد به شکلی که سطح بنزین همواره ثابت می ماند. با خروج بنزین از فواره، شناور پایین می رود و مجرای ورود بنزین بازمی شود تا سطح بنزین مجدداً به ارتفاع قبلی برسد.

ویژگی لوله دو مخروطی این است که سرعت هوا در جایی که سطح مقطع کوچک می شود، افزایش می یابد.این افزایش سرعت عامل مکش بنزین از فواره اصلی است. به همین سبب فواره در این کمترین سطح مقطع مستقر می شود . با باز و بسته کردن پروانه گاز بوسیله پدال گاز مقدار مخلوط بنزین و هوای ورودی به سیلندر زیاد و کم شده و سرعت موتور و در نهایت سرعت پیشروی خودرو زیاد و کم می شود. دریچه ساسات ممکن است خودکار یا دستی باشد. برای بهتر روشن شدن موتور در هوای سرد، ساسات را باید تا نیمه یا تمام بست تا مخلوط بنزین و هوا غلیظ شود. بعد از گرم شدن موتور باید آن را کاملاً باز کرد در غیر اینصورت موتور یا بد کار می کند یا خاموش می شود. موتور سرد باید با سرعت بالا و در جا کار کند تا سریع تر گرم شود.

 

بيشتر بخوانيد:

شناخت کمباین
عملكردکمباین
کمباین، ماشین برداشت محصولات دانه‌دار کشاورزی

 

برگرفته از ماشین ھای کشاورزی تالیف مھندس آرش آذروش

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا