گروه مشاوران برندینگ فراسو
آبزياندانستنی‌ها

شناخت و نگهداری ماهی دیسکاس

یکی از زیباترین ماهیان آب شیرین که دارای تنوع و طرح گوناگونی است ماهی دیسکاس نام دارد این ماهی ابتدا در رودخانه های آمازون می زیست ولیکن زیبایی منحصر به فرد آن سبب شده تا افراد آن را پرورش داده و در آکواریوم های خود نگهداری کنند

شناخت و نگهداری ماهی دیسکاس

اگر جزو افرادی هستید که به نگهداری ماهیان آب شیرین در آکواریوم خود علاقه دارید ماهی دیسکاس از زیباترین ماهیان و بهترین انتخاب شما می تواند باشد. در خصوص شناخت و نگهداری ماهی دیسکاس می توان آن را به خجالتی ترین و کمرو ترین ماهی آب های شیرین مبدل کرد که در کنار این ویژگی جزء زیباترین ماهی که دارای تنوع رنگ بالایی است و  اغلب افراد آن را با نام عروس آکواریوم آب شیرین می شناسند. در شناخت و نگهداری ماهی دیسکاس رنگ برای مخاطبان مهم ترین مسئله است تنوع رنگ در ماهی دیسکاس شامل رنگهای قرمز، آبی، سفید، خونی، زرد، نارنجی، فیروزه ای، قهوه ای، صورتی می باشد که علاوه بر تنوع رنگی، تنوع طرح مانند نقطه ای، پوست ماری و غیره را باید به آن اضافه کرد.

آنچه در خصوص نگهداری ماهی دیسکاس بسیار حائز اهمیت است حساس بودن ماهی نسبت به شرایطی که در آن قرار دارد در واقع باید در آکواریوم شرایطی مانند محل طبیعی ماهی در جنگل های آمازون را مهیا کرد. که با این حال که نگهداری ماهی دیسکاس بسیار سخت و حساس است ولی این مسئله سبب نمی شود تا افراد از نگهداری آن در آکواریوم خود چشم پوشی کنند.

مکان اصلی زندگی

دیسکاسها در قسمت آرام رودخانه های کوچک، دریاچه ها و آبگیرهای عمیق یافت می شوند. آنها معمولادر گروهها ی کوچک دور گیاهان غوطه ور شده در آب، چوبهای پوسیده گیاهان و علفهای آبزی وجود دارند. دیسکسها بیشتر مدت روز را در منطقه ای که اکسیژن بیشتری دارد سپری می کنند. آب آنها معمولا تمیز و بدون آلودگی است .آب طبیعی و مکان اصلی زندگی دیسکس اسیدی بوده باPH ۶ تا ۵/۶ و خیلی سبک با سختی ۳-۰ آنها آبهای گرم را می پسندند اصولا آبهایی با درجه حرارت ۲۵ تا ۲۹ درجه سانتی گراد برای آنها مناسب است . اما در جنوب شرقی آسیا دیسکسها را در آبهایی و با سختی متوسط و آبهای قلیایی با PH ۷-۸ و درجه حرارت ۲۷ تا ۳۳ درجه سانتی گراد پرورش می دهند. برای ایجاد دماهای گفته شده در آکواریومها از بخاریهای ترموستات دار استفاده می کنند.

شکل بدن

همه دیسکاسها تقریبا مدور بوده و دارای پهلویی به هم فشرده می باشند باله های پشتی و مخرجی بزرگی داشته و دارای پیشانی شیب دار و دهانی کوچک هستند و عنبیه در چشم آنها معمولا به رنگ قرمز خونی دیده می شود . رنگ بدن و باله ها از یک الگوی خاص پیروی می کند و در میان گونه های آنها تنوع زیادی دیده می شود. باید بگوییم مکان آنها و غذای ویژه در رنگ آنها تاثیر بسزایی دارد. برای نمونه رنگ قرمز این ماهیان که زیباترین و گرانترین آنها به حساب می آید، بر اثر تغذیه این ماهی از میگوی آب شور (آرتمیا) ایجاد می شود. در ضمن از اسپیرولینا برای افزایش رنگ آنها استفاده می شود.

تغذیه ماهی دیسکاس

یکی مراحل شناخت و نگهداری ماهی دیسکاس، شناخت تغذیه آن است در تغذیه ماهی دیسکاس حضور غذاهای زنده تاثیر چشمگیری در سلامت آن دارد غذاهایی همچون: دافنیا، ان کایت راوس، لومبر کلیوس توستویس و پشه بهترین انتخاب می باشد ولیکن اکثر غذاهایی که نام برده در ایران به سختی یافت می شوند بدین خاطر بهترین غذا برای ماهی دیسکاس در ایران کرم خاکی است که البته باید به نکاتی در این خصوص توجه نمایید.

در ابتدا باید کرم های خاکی را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در ظرف آبی قرار دهید تا خاک از کرم جدا شود و سپس آنها را در دمای پایینی فریز کنید عدم توجه به این دو نکته سبب مسمومیت و مرگ ماهیان دیسکاس می شود. در صورتی که فرآیند بالا برای افراد امکان پذیر نبود می توان به ماهیان میگوی زنده، دل گوساله و یا غذاهای منجمد مخصوص بدهید.

محیط طبیعی ماهی دیسکاس

سه گونه این ماهی هر کدام در مناطق متفاوتی زندگی میکنند. گونه S. aequifasciatus در شرق رودخانه آمازون یافت میشود و گونه S.tarzoo در غرب آمازون و در مقابل گونه S در رودخانه های Rio Negro, Nhamundá, Trombetas and Abacaxis Rivers و Uatumã بالایی  یافت می شوند .

منشا اصلی ماهی در رودخانه ی “نانای” در غرب آمازون می باشد که ۳۰ سال پیش صادر شدن این گونه ماهی از آن جا آغاز شده است .

آب روردخانه ناشی از وجود اسیدهای هیومیک است که در داخل رودخانه ها در طول فصلهای باران نفوذ میکنند. آب پاک در بسیاری از موارد در رودخانه هایی که به طور واقعی از قسمت اصلی آن تجزیه شده اند در طول فصول خشک سال زمانی که آبهای آمازون به پایین ترین نقطه خود میرسد یافت می شود . این رودخانه های کوچک معمولاً کف شنی دارند. آب سفید که ترکیبی از دو مورد فوق می باشد و مانند تمام آب آمازون سدیم ، کلسیم و منیزیم ندارند ، می توان مطمئن بود که سختی کل بسیار پایین است. در این آبها ست که می توان ماهی دیسکس یافت. یعنی آبی که سبک باشد که اصلی ترین فاکتور برای دارندگان ماهی دیسکس بشمار می رود. دانستن شیمی آب بسیار مهم می باشد که به صورت جامع و کامل توضیح داده خواهد شد.

بیشترین زیبایی دیسکاس، بهترین شرایط مراقبت
این ماهی در آبی با دمای تقریبا ۲۷ الی ۳۰ درجه سانتی گراد) و با مشخصاتی مانند  پی اچ: ۶.۶، سختی: ۲۵ppm، آهن: ۱.۷ppm، آلکالین: ۲۰ppm  و کلریدها: ۳ppm  بیشترین زیبایی را خواهد داشت. این شرایط نشان میدهد که این ماهی در آبهایی با کمترین میزان سختی بهترین شرایط را برای ادامه حیات و همچنین تکثیر دارا میباشد و به همین دلیل معمولا کسانی که از این نوع ماهی نگهداری مینمایند، به صورت دوره ای و به فاصله زمانی هر سه روز یکبار، چیزی در حدود یک سوم آب آکوایوم محل نگهداری این ماهی را با آب تازه و کاملا هم دما با آب موجود در آکواریوم تعویض مینمایند.
شدت رنگ ماهی دیسکاس  رابطه مستقیمی با شرایط زندگی آن دارد، امروزه در بسیاری از فروشگاه های مربوط به ماهی ها آب شیرین میتوان مواد شیمیایی را یافت که تا حدودی میتوانند بر روی شدت رنگ این ماهی تاثیر بگذارند اما در نهایت چیزی جز ضعف و عدم بروز علائم اولیه بیماری تا قبل از شدت گرفتن بیماری، را باعث نخواهند شد. بنابراین بهترین توصیه در این مورد نگهداری ماهی در بهترین شرایط ممکن و عدم استفاده از اینگونه مواد شیمیایی – که گاها به نام مواد غذایی هم فروخته میشوند – میباشد.
برای بهترین رنگ دیسکس شما نیاز دارید تا از یک رژیم غذایی متنوع از غذا های زنده ، منجمد و غذاهای آماده شرکتی استفاده کنید .توجه داشته باشید که کرم خونی عامل انتقال انگل است و باید در مصرف آن احتیاط های لازم را رعایت کنید تا دچار مریضی ماهی های خود نشوید.

بیشتر بخوانید:

۰%

امتیاز کاربر: ۴.۲۵ ( ۱ نتایج)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا