گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

تکثیر و پرورش سالانه ۲۰۰هزار قطعه ماهی زینتی دیسکاس در آذربایجان شرقی

در استان آذربایجان شرقی گونه ارزشمند ماهی زینتی با نام "دیسکاس(Discus fish ) " در واحد آبزی پروری مهرداد صفایی سالانه به میزان 200 هزار قطعه تکثیر و پرورش می یابد و ضمن تامین بخش زیادی از نیاز بازارهای داخلی به کشورهای همسایه نیز صادر می شود.

در استان آذربایجان شرقی گونه ارزشمند ماهی زینتی با نام “دیسکاس(Discus fish ) ” در واحد آبزی پروری مهندس مهرداد صفایی سالانه به میزان ۲۰۰ هزار قطعه تکثیر و پرورش می یابد و ضمن تامین بخش زیادی از نیاز  بازارهای داخلی به کشورهای همسایه نیز صادر می شود.

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی طی بازدیدی که از این واحد آبزی پروی داشت با بیان اینکه مدیر این واحد طی ده سال تلاش مستمر در خصوص تکثیر و پرورش تخصصی این گونه به تکنیک تکثیر مصنوعی آن دست یافته که در سطح کشور کم نظیر است گفت: ماهیان دیسکاس جزو ماهیان سیچلاید بوده و بومی آمریکای جنوبی است، که در مناطق مختلف رودخانه آمازون و سرشاخه های آن زندگی می کند.

قاسم جعفروند با بیان اینکه این ماهی دارای رنگهای متنوعی بوده و شکل آن بصورت گرد و دیسک مانند است افزود: شرایط تکثیر و پرورش موفقیت آمیز آنها نیاز به آب و تغذیه مناسب و مدیریت ویژه در طی دوره تکثیر و پرورش دارد و با این تفاسیر یکی از مشهورترین ماهیان آکواریومی آب شیرین می باشد که علاقمندان به نگهداری آنها در سراسر دنیا بخصوص ایران روز به روز بیشتر می شود.

وی با بیان اینکه ماهی دیسکاس از گونه های ارزشمند ماهیان زینتی است که از کشورهای جنوب شرق آسیا به کشورمان وارد می شود و با تولید و توسعه این گونه ماهی در استان علاوه بر جلوگیری از واردات و خروج ارز زمینه مناسبی برای صادرات و رونق تولید در بخش شیلات و آبزیان را فراهم خواهد کرد ادامه داد:  پرورش دیسکاس پرزحمت، اما سودآور است و در نظر داریم با کمک و همراهی به گسترش فعالیت این واحد و سرمایه گذاری جدیدی که انجام خواهند داد بخش قابل توجهی از بازار داخلی و کشور های همسایه را پوشش  دهیم.

جعفروند افزود: تکثیر این گونه از ماهی با دشواری و پیچیدگی های مختلف همراه است ، بنابراین به افرادی که در مورد تکثیر و پرورش این گونه مهارت لازم را کسب کنند در کلیه مراحل سرمایه گذاری مساعدت خواهیم نمود.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه استان آذربایجان‌شرقی در زمینه تولید ماهیان زینتی با تولید شش میلیون قطعه و بیش از ۳۴ کارگاه تولیدی دارای رتبه هشتم کشوری است، اظهار داشت: استان قابلیت های زیادی در مورد تولید و ارزآوری در این رشته شغلی دارد و هم اکنون انواع ماهیان زینتی شامل آنجل، گوپی، مولی، اسکار، تایگر، دیسکاس، انواع سیچلاید، کوی، انواع گلدفیش ، پلاتی، سوارتیل و فلاور و… در استان در حال تولید است و می توانیم ظرفیت تولید را تا پایان برنامه به میزان قابل توجهی افزایش دهیم.

وی افزود: این مدیریت آمادگی دارد در زمینه صدور مجوز پرورش ماهیان زینتی، تسهیل و رفع موانع تولید و برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی در زمینه تکثیر و پرورش، بهداشت و بیماری و تغذیه ماهیان زینتی، بازدیدهای علمی ترویجی از سرمایه گذاران و تولید کنندگان در این بخش حمایت‌ کند.

بیشتر بخوانید:

تولید سالانه ۶۷ میلیون قطعه ماهی زینتی در اصفهان
تولید ۱۰۰ گونه ماهی زینتی در فارس
افزایش ۲میلیون قطعه ای تولید ماهیان زینتی در استان تهران درسال جاری

۰%

امتیاز کاربر: ۴.۳۵ ( ۱ نتایج)
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا