گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

ارقام و نژادها و ژنوتیپهای مختلف درختان میوه به صورت پایلوت در استان اردبیل اجرا می شود

شکر اله حاجی وند در نشست مشترک با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور دارای هفت پژوهشکده چای ، پسته ، گل و گیاهان زینتی ؛ خرمای گرمسیری ، مرکبات ومیوه های نیمه گرمسیری ، و سبزی و صیفی می باشد .

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: یکی از مهمترین مولفه ها و فاکتورهایی که تولیدات باغبانی استان را به مخاطره می اندازد و همیشه موجبات نگرانی تولید کنندگان و بهره برداران و دست اندرکاران بخش باغبانی را فراهم می نمایند سرمازدگی درختان میوه و عموماً تنش های زنده و غیره زنده است به همین دلیل موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور ارقام ونژادها و ژنوتیپهایی را به صورت پایلوت در استان اردبیل به اجرا خواهد گذاشت تا مناسبت ترین ارقام که مقاوم به شرایط آب  وهوایی منطقه بوده و سازگاری خوبی از خود نشان دهند در استان ترویج داده شوند .

حاجی وند تصریح کرد: ایستگاه تحقیقات باغبانی مشکین شهر دارای ژنوتیپ های ارزشمندی ازدرختان میوه است که قطعا با تجهیز این موسسه و رفع مشکلات آن سعی خواهیم کرد مسائل و مشکلات پیش روی آن را حل و فصل نمائیم .

در ادامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز گفت: کشت و صنعت مغان طرح احداث  باغات در سطح ۳۰۰۵ هکتار را در دست اجرا دارد که به لحاظ داشتن متخصصین و کارشناسان مجرب قطعا ً تمامی اصول فنی و لازم را مراحل کاشت با برداشت محصولات سردرختی به بهترین نحو ممکن انجام خواهند داد .

نیکشاد افزود: هماهنگی های لازم به وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته است تا اعتبارات لازم برای گسترش سیستم های نوین آبیاری تحت فشار در باغات استان به اجرا در آید .

وی ادامه داد : در اراضی پایاب سد خداآفرین ۶۰۰۰ هکتار از اراضی به توسعه باغات اختصاص داده شده است

در حال حاضر ۵۰۰ هکتار از این سطح باغات در این منطقه به اجرا در آمده است .

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود گفت: خسارت هایی که هرساله باغات استان از سرما زدگی می بییند بسیار در سطح بالااست به گونه ای که در سال گذشته در اثر سرمازدگی ۷۰۰ میلیارد تومان به باغات استان خسارت وارد شد انتظاری که از موسسه باغبانی کشور داریم این است که با استفاده از توان تخصصی کارشناسان و پژوهشگران و محققین راهکار مناسبی برای رفع این معضل اساسی اتخاذ نمایند .

لازم به توضیح است که استان اردبیل با داشتن ۳۹۷۰۰ هکتار و داشتن۱.۲۴ درصد از باغات کل کشور و داشتن رتبه ۲۸ در بین استانهای کشور و با تولید ۳۸۹ هزار تن انواع محصولات سردرختی با دارا بودن میزان  سهم ۱.۴۵ درصدی از کل میزان تولیدکشور ، رتبه ۲۲ تولید با غ­های کشور را دارد. سطح بارور محصولات باغبانی استان۲۹۶۴۰ هکتار بوده است که به ترتیب میوه­های دانه دار ۱۱۸۸۶ هکتار، میوه­های هسته دار ۱۴۷۷۵ هکتار، میوه های دانه ریز ۲۳۸۰ هکتار، میوه های خشک ۵۳۸۵ هکتار و میوه­های نیمه گرمسیری ۷۹۴ هکتار بوده است. در بین محصولات مذکور  سیب با ۳۷ درصد بیشترین و سایر بترتیب هلو ۳/۱۱ درصد، گردو ۱/۱۰ درصد، شلیل ۱/۸ درصد، انگور ۵/۷ ، آلو ۵/۷ درصد، گیلاس ۴/۵ درصد و آلبالو ۴ درصد مهمترین ارقام مورد کاشت در استان را تشکیل میدهد؛ یعنی ۶۴ درصد از سطح برداشت بارور محصولات باغبانی متعلق به ۷ محصول مزبور میباشد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا