گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

هشدار در مورد جوانه زدن پیش از موعد درختان میوه استان مرکزی

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی با توجه به احتمال جوانه زدن پیش از موعد در صورت گرمای هوا، تاکید بر توجه به بیمه از سوی کشاورزان داشت.

علی اصغر زارعی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه بیشترین تاثیرات این افزایش دما بر درختان هسته دار است، اظهار کرد: درختان هسته دار در صورت دریافت گرمای لازم زودتر از درختان دانه دار جوانه می زنند و در بین هسته دارها نیز بادام و زردآلو در جوانه زنی و شکوفایی حساس‌تر هستند.

وی افزود: این مهم برای درخت یک آیتم طبیعی است چراکه هم نیاز سرمایی را گذرانده، هم شرایط آب و هوایی به گونه ای است که درخت بیدار شود، اما اگر سرمای بعد از این مراحل اتفاق بیفتد(سرمای بهاره یا زمستانه) شکوفه ها دچار سرمازدگی و باعدار دچار خسارت می شوند.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: کشاورزان برای مقابله با این خطر باید اقداماتی نظیر آبیاری بارانی باغ های خود و عملیات آب پاشی درختان با استفاده از دستگاه های سمپاش و استفاده از کود را انجام دهند که در این فصل سال میسر نیست پس عملا کاری از دست باغدار برنمی آید و اقدام خاصی نیز توصیه نمی شود چراکه ممکن است خسارت را دوچندان کند.

زارعی اضافه کرد: ممکن است یکسری از جوانه ها اکنون تبدیل به گل شود و یکسری در حد جوانه باقی بماند و بعد از گذراندن دوره سرما جوانه ها شکوفه بزنند، در این شرایط خسارت باغدار کمتر خواهد شد.

وی ادامه داد: در سطح استان مرکزی سطح زیرکشت درختان بادام حدود ۸ هزار و ۳۰۰ هکتار و زردآلو هزار و ۵۰۰ هکتار است که نسبتا رقم قابل توجهی است، برای جلوگیری از خسارت و جبران این خسارت، به باغداران هر ساله توصیه می شود که باغ های خود را بیمه کنند که متاسفانه باغداران این مهم را انجام نمی دهند و هیچ دلیل منطقی  برای این کار خود نیز ندارند.

زارعی بیان کرد: بیمه در خصوص پرداخت خسارت بخصوص در باغات عملکرد خوبی دارد، اما باغداران بیشتر به دنبال این هستند که بدون بیمه شدن، از امکان جبران خسارت استفاده کنند که این مهم امکان پذیر نیست و کمک دولت تنها از طریق بیمه انجام می شود.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه باغداران هنوز هم برای بیمه فرصت دارند خاطرنشان کرد: ببیشترین سطح ارقام بادام استان ارقام محلی است که بخشی از این ارقام اصلاح شده هستند که حدود ۲۰ روز دیرتر از سایر ارقام باز می شوند، تاکید ما نیز این است که باغداران ارقام بومی را با ارقام اصلاح شده موجود پیوند بزنند تا خسارت کمتری را متحمل شوند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا