گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاغذاهای محلی
تازه‌ها

غذاهای اصیل نصف جهان

غذاهای معروف اصفهانی کدامند؟

اصفهان شهر تاریخ و اصیل ایرانی است که رد پای تاریخچه‌ی پر رمز و راز و غنی‌اش، در معماری باستانی جامانده در هر گوشه‌ی شهر مشهود است. این شهر با اصالت مثل تمام شهرهای دنیا، بنا بر نوع اقلیم، مواد غذایی قابل دسترس و شیوه‌ی زیست مردمش، غذاهای محلی و سنتی خاص خودش را داشته که از قدیم تا به امروز از خوردنی‌های محبوب مردم این دیار بوده است. طبخ و شیوه‌ی پخت بعضی از غذاهای اصفهان امروزی‌تر شده و بنا به سلیقه و ذایقه‌ی مردمان امروز، به شهروندان اصفهانی ارث رسیده است. محبوبیت بسیاری از این غذاهای خوشمزه‌ی نصف جهان، از مرز این شهر گذاشته و مردم شهرهای دیگر را هم شیفته‌ی خود کرده است.

بریانی

بریانی از غذاهای محبوب و شناخته شده‌ی اصفهان است و بریانی‌ها یا همان رستوران‌هایی که در این شهر مخصوص طبخ این غذای لذید هستند، همیشه طرفدارهای پر و پا قرصی در بین مردم شهر و گردشگرها دارند. گوشت لذیذ گردن گوسفند، جگر سفید، پیاز، زعفران، فلفل، نمک و زردچوبه، مواد تشکیل دهنده‌ی این خوشمزه‌ی اصفهانی هستند که به شل یک همبرگر با استفاده از کفگیرهای مخصوص سرخ می‌شود. بریان داخل نان سنگک تازه گذاشته شده و کنار آن جگر سفیدی که چرخ و سرخ شده سرو می‌شود. معمولاً بعد از آماده شدن این غذا را با خلال بادام و گردو تزیین می‌کنند و کنار آن سبزی تازه و خوش‌عطر قرار می‌دهند.

کاله جوش اصفهانی

کاله جوش از غذاهای اصیل و مقوی بسیاری از شهرهای ایران است که به‌واسطه‌ی کشک فراوان داخل آن، سرشار از کلسیم است. یکی از خوشمزه‌ترین نوع کاله جوش را می‌توانید در شهر تاریخی اصفهان نوش جان کنید. این غذای ساده و در عین حال بسیار خوشمزه از کشک ساییده شده، پیاز، گردو، نعنای خشک، زردچوبه و نمک تشکیل شده و آشپزهای اصفهانی طعمی جادویی از این مواد ساده می‌سازند.

حلیم بادمجان اصفهانی

یکی از معرکه‌ترین غذاهای سنتی ایران، حلیم بادمجان اصفهان است که از غذاهای محلی و سنتی این دیار محسوب می‌شود. حلیم بادمجان ترکیبی خاص از بادمجان، گوشت تازه گوسفندی، کشک، پیاز سرخ شده، سیر، عدس، نعنا داغ، گردوی آسیاب شده، زردچوبه و… است که در صورت طبخ عالی، این مواد تشکیل دهنده شکلی منسجم پیدا می‌کنند و کش می‌آیند.

قیمه ریزه نخودچی اصفهانی

این غذای مقوی دیار اصفهان، از ترکیب ورز داده شده‌ی گوشت چرخ کرده، نخودچی، زردچوبه، فلفل و نمک که به شکل توپ‌هایی کوچک به اندازه‌ی گردو در می‌آیند، تشکیل می‌شود. در نهایت این گوشت‌های توپی شده در مایعی سس مانند که ترکیبی از پیاز داغ، رب گوجه فرنگی، آب، نمک و فلفل است، پخته می‌شوند تا تبدیل به طعمی از اصالت اصفهان بر سر سفره‌های ایرانی شوند.

خورش ماست اصفهانی

خورش ماست یکی از غذاهای سنتی اصفهان است که به شکل سرد و معمولا برای دسر سرو می‌شود و در مهمانی‌های رسمی این شهر جایگاه ویژه‌ای دارد. اصفهانی‌ها برای تهیه‌ی این دسر سنتی، گوشت گردن گوسفند را با پیاز می‌پزند و در نهایت آن را حسابی می‌کوبند. ماست چکیده شیرین، شکر و زعفران فراوان را به گوشت کوبیده اضافه می‌کنند و حسابی مواد را با هم مخلوط می‌کنند. این دسر ترکیبی منسجم می‌شود که در نهایت آن را با زرشک و خلال بادام و پسته تزیین می‌کنند. این خورش بعد از این‌که در یخچال خنک شد، آماده سرو در مهمانی‌های خوش‌رنگ‌ و لعاب اصفهانی‌ها خواهد بود.

خورشت ماست اصفهانی

حلیم گوشت و عدس

حلیم گوشت و عدس از غذاهای دلچسب اصفهان است که علاوه بر مقوی بودن، طعمی فوق‌العاده دارد. برای تهیه‌ی این غذای لذیذ، مخلوط گوشت، پیاز، ادویه و آب را روی شعله قرار می‌دهند تا بپزد و سپس عدس را به آن اضافه می‌کنند. درآخر مخلوط گوشت و عدس را حسابی می‌کوبند و پودر آویشن و گل‌پر را هنگام سرو روی این غذا می‌ریزند.

اشکنه ، طعمی گرم برای فصل‌های سرد

اشکنه از غذاهای ساده و محلی ایرانی است که درفصل‌های سرد بسیار محبوب است. این غذا ریشه‌ی اصفهانی دارد و روش پخت آن بسیار آسانی است. برای تهیه‌ی این غذا پیاز را با کره تفت می‌دهند و شنبلیله، آرد، نمک و فلفل را به آن اضافه می‌کنند. کمی که گذشت سیب زمینی خورد شده را هم به آن می‌افزایند. در نهایت با اضافه کردن آب و لعاب انداختن این ترکیب، تخم مرغ‌ها را در آن می‌شکنند تا مغذی بودن غذا را کامل کنند. حتما در فصل‌های سرد سال، این طعم گرم و محبوب اصفهانی را امتحان کنید و از سادگی خوشمزه‌ی آن لذت ببرید.

اشکنه اصفهانی

 

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
سفرزون
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا