گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

رتبه نخست شهرستان کلیبر در تولید زغال اخته

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کلیبر از برداشت بیش از هزار تن زغال اخته در این شهرستان خبر داد.

سیاوش حضوری در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، افزود: شهرستان کلیبر ۲۲۰ هکتار باغ زغال اخته دارد که ۲۰۰ هکتار آن بارده است و ۲۰ هکتار آن نیز به باغ هایی که تازه احداث شده اند اختصاص دارد.

وی ادامه داد: ظرفیت تولید محصول زغال اخته در شهرستان کلیبر سالانه حدود یکهزار و ۸۰۰ تن است و این میزان ممکن است در بعضی سالها به دلیل خسارت و یا عوامل دیگر تغییر کند.

حضوری به مزیت های زغال اخته تولیدی شهرستان کلیبر اشاره کرد و افزود: این محصول به دلیل مقاوم بودن به آفات و بیماریها و استفاده نشدن از سموم در فرآیند تولید آن ارگانیک محسوب می شود کمتر باغاتی در کلیبر می توان یافت که در تولید زغال اخته از سموم برای مبارزه آفات استفاده کرده باشند.

وی با بیان اینکه شهرستان کلیبر در تولید زغال اخته در استان آذربایجان شرقی رتبه نخست را به خود اختصاص داده است گفت: اغلب ارقام استفاده شده در این شهرستان، ارقام بومی و قدیمی است. اما خوشبختانه اخیراً  مدیریت جهادکشاورزی شهرستان کلیبر ارقام جدیدی را که به روش کشت بافت تکثیر می شوند را گزینش کرده و این ارقام در باغات شهرستان کشت می شوند این ارقام جدید از لحاظ کیفیت و زودبازدهی عملکرد مطلوبی دارند.

حضوری گفت: در سالهای قبل تکثیر زغال اخته با روشهای سخت و زمان‌بر مثل خوابانیدن و پا جوش انجام می شد ولی روش کشت بافتی جدید هم آسان است و هم می توان با آن به تولید انبوه دست یافت. این رقم برای توسعه باغات شهرستان کلیبر نیز مفید خواهد بود.

وی توجه به بازاریابی و صنایع تبدیلی را از عوامل مهم برای توسعه باغات برشمرد و اظهار کرد: محصول زغال اخته یک محصول دارویی و ادویه ای نیز محسوب می شود و ما معتقد هستیم که باید این محصول فرآوری شود تا ارزش افزوده آن زیادتر شده و قیمت آن نیز واقعی شود.

حضوری یادآور شد: در سالهای گذشته تلاش زیادی برای ایجاد صنایع تبدیلی محصول زغال اخته در شهرستان کلیبر انجام شده و اکنون این محصول درکارگاه های خانگی و کوچک فرآوری می شود اما در نظر داریم تا با شناسایی و جذب سرمایه گذاران کارخانه ها و کارگاه های بزرگ را در این شهرستان ایجاد کنیم و از علاقمندان به سرمایه گذاری دعوت می کنیم که در این زمینه ما را یاری کنند ما از سرمایه گذاران در این زمینه با تسهیل فرآیند صدور مجوزها و ارائه تسهیلات و سایر حمایت ها استقبال می کنیم.

وی با بیان اینکه زغال اخته تولیدی در شهرستان کلیبر در استان، تهران و استانهای همجوار عرضه می شود گفت: مسافران و گردشگرانی که به شهرستان کلیبر می آیند از این محصول خریداری می کنند همچنین ما برای ایجاد بازارچه برای عرضه محصولات کشاورزی در شهرستان کلیبر امکان سنجی کرده ایم و در این زمینه هم از سرمایه گذاران دعوت به همکاری می کنیم. تلاش می کنیم که محصول زغال اخته را بیشتر معرفی کنیم تا تجارت زغال اخته باعث شود که باغداران زیادی به تولید محصول زغال روی بیاورند.

یک باغدار شهرستان کلیبر که به تولید انواع محصولات کشاورزی از جمله زغال مشغول است گفت: سالانه ۹ تا ۱۱ تن زغال برداشت می کند و ارقام تولیدی در باغش نیز رقم های زغال سفید، سیاه و اخته است.

رسول خانی با بیان اینکه ۱۷۰ درخت زغال در باغش دارد افزود: امسال خوشبختانه آب و هوا مساعد بود و محصول زغال خوبی برداشت کرده است و این محصولات را در سه مرحله برداشت خواهد کرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه بازار زغال امسال در شهرستان کلیبر با کمک مسئولان و رسانه ها خیلی خوب بود و فروش خوبی هم داشته است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا