گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای الیت مازندران

روستای الیت، روستایی با صفا و تاریخی است که مردمانی خونگرم و مهمان نواز دارد که در دشتی هموار و میانِ دو کوه که در ضلع جنوبی ارتفاعات علم کوه واقع شده اند، قرار گرفته است.

روستای الیت از توابع بخش مرزن آباد شهرستان چالوس، از جمله روستاهای بسیار زیبا و با چشم انداز کم نظیر است.

این روستا با ارتفاع ۲۰۰۰ متر از سطح دریا، از شمال به سامان مرتع ناتر و بیجدنو و فشکور، از جنوب به سامان مرتع پلادکوه سر و انگوران، از شرق به سامان روستای مچر و از غرب به سامان مرتع دلیر منتهی می باشد.

فاصله روستای الیت تا مرکز بخش ۴۲ کیلومتر و فاصله آن تا مرکز شهرستان۶۷ کیلومتراست.

روستای الیت، روستایی با صفا و تاریخی است که مردمانی خونگرم و مهمان نواز دارد. این روستا در دشتی هموار و میانِ دو کوه که در ضلع جنوبی ارتفاعات علم کوه واقع شده اند، قرار گرفته است.

این روستای توریستی در بین مراتع و روستاهای ناتر، بیجدنو و فشکور، پلادکوه، روستای انگوران، روستای مچر و روستای دلیر قرار گرفته است. مردم این روستا به زبانمازندرانی و لهجه کلارستاقی سخن می‌گویند. آنها به دامداری و کشاورزی مشغول هستند.

جاذبه های روستای الیت چالوس (روستای الیت مازندران)

بافت و ظاهر روستا، شبیه دهکده های اروپایی است و به همین دلیل، روستای الیت به آلپ سوئیس شباهت زیادی دارد. خانه های روستایی الیت در دامنه سرسبز کوه های بلند قرار گرفته اند.

این روستا در دشتی هموار و میانِ دو کوه که در ضلع جنوبی ارتفاعات علم کوه واقع شده اند، قرار گرفته است. آثار تاریخی این روستا و سنگ نوشته های اطراف امامزاده های آن، نشان از تاریخ و پیشینه طولانی الیت دارد. رودخانه ی بسیار زیبای الیت در جنوب و مراتع چشمگیر آن در جهت های شمال و غرب واقع شده اند.

این روستا دارای دو شیب ملایم و تندِ مشرف به دریا و نیز کوهپایه ای منتهی به جنگل می باشد. درختانی نظیر ون، بید، گردو، سیب و زرد آلو در طبیعت این روستا و در شیب ملایم آن به چشم می خورند. همچنین در روستای الیت زمینهای گندم کاری نیز موجود است.

باغات سیب حدود دو هکتار زمینهای روستا را به خود اختصاص داده اند. در این روستا گل و گیاه زینتی فراوان و نیز گیاهان دارویی به صورت طبیعی رشد می نمایند. کشت سیفی جات نیز در روستای الیت معمول بوده و حدود دو هکتار از زمینهای روستا به این نوع کشت اختصاص دارد.

دره الیت

کنار روستا، دره‌ای به نام دره الیت قرار دارد که به‌دلیل نزدیکی به این روستا، به همین نام خوانده می‌شود. این دره به سخت‌ترین دره ایران شهرت دارد. دلیل این نام‌گذاری جریان‌های آبی است که از این دره می‌گذرند.

در این دره، دو رود چالوس و رود برارود با همدیگر تلاقی پیدا می‌کنند و چندین آبشار هم از درون صخره‌ها به بیرون فواره می‌کنند. این تلاقی صحنه‌ای بی‌بدیل و تماشایی را ایجاد می‌کنند.

چشمه ها و یخچال های الیت

الیت طبیعت بکری دارد که چشمه‌های جوشان و یخچال‌های طبیعی بخش دیگر آن است. چشمه‌های طبیعی چتی چشمه، سنگ چشمه، قلقل چشمه، مالا کیل، لان چشمه و اسپه و یخچال‌های طبعی گته نمه چال و نفت چاک از جمله جاذبه‌های طبیعی این روستا است.

جنگل های الیت

از معروفترین جنگل های روستا می توان به جنگل عیسان، داماد گردن، اسکیس نو، گل گزنه، شرون دره، راش گردن و گرده رو اشاره کرد. این جنگل ها اغلب در ضلع شرقی روستای الیت قرار دارند. روزگاری الیت میزبان مزارع وسیعی بوده است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا