گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

تاثیر سوء ریزگردها بر کشاورزی

اثرات سوء ریزگردها صرفا به سلامت انسانها محدود نمی‌شود و زیربخش‌های مختلف کشاورزی نیز از آسیب ریزگردها در امان نیستند.

دکتر حمیدرضا چغازردی عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اثرات سوء ریزگردها بر بخش کشاورزی، اظهار کرد: ریزگردها به طور غیرمستقیم روی کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی در همه زیربخش های زراعی، باغی، دامی، شیلات و… اثرسوء دارد.

چغازردی افزود: در بخش کشاورزی، کاهش کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی در استان‌های درگیر ریزگردها حتمی است، زیرا از نظر علمی وجود گرد و غبار باعث اختلال در فتوسنتز و تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن شده که این امر باعث کاهش عملکرد تولید می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه ادامه داد: ریزگردها در واقع از دو جهت بر بخش کشاورزی تاثیر سوء برجای می گذارند، یکی اینکه با ایجاد یک لایه روی گیاهان زراعی و باغی دریافت نور در گیاه را محدود کرده و از آنجایی که دریافت نور برای افزایش تولید و کیفیت محصولات زراعی خصوصا در فصول رشد گیاهان ضروری است، لذا وجود ریزگردها باعث اختلال در عملکرد گیاهان خواهد شد.

چغازردی اضافه کرد: از طرف دیگر نشست ریزگردها بر روی اندام‌ها و شاخسار گیاهان فرآیند تبادل دی اکسید کردن با اتمسفر را با اختلال مواجه کرده که این موضوع افت کمی و کیفی محصولات را در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: زمانی که ریزگرد روی گیاهان می‌نشیند با فرضی که ذرات ریزگرد در هوا معلق هم نباشند، باعث می‌شود انعکاس نور آفتاب رخ دهد که این موضوع جذب نورآفتاب را کم می کند و فرآیند فتوسنتز را در گیاه با چالش مواجه می کند.

مدیر مزرعه آموزشی و پژوهشی پردیس کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه ریزگردها کیفیت و طعم موادغذایی را تحت تاثیر قرار می دهند، گفت: وقتی گیاه قادر به تولید قند در سلول نباشد، کیفیت و طعم مواد غذایی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: از طرف دیگر گاهی ممکن است ریزگردها حاوی عناصر سنگین هم باشند که در این صورت وقتی روی گیاه قرار می گیرند با اولین بارش وارد خاک شده و با تکرار این فرآیند طی سالیان متمادی خاک تحت تاثیرقرار گرفته که سلامت انسان نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

وی افزود: میزان تاثیر سوء ریزگردها بر بخش کشاورزی به مدت زمان وجود این ریزگردها در یک منطقه ارتباط  زیادی دارد، به نحوی که هرچه روزهای بیشتری درگیر پدیده ریزگردها باشیم تاثیر سوء آن بر تولیدات کشاورزی بیشتر می شود.

وی گفت: هرچه روزهای بیشتری درگیر پدیده ریزگردها باشیم کیفیت و کمیت محصولات تولیدی بخش کشاورزی نیز بیشتر تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا