گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

درختکاری مهم‌ترین پیش‌نیاز حفاظت خاک کشور است

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در پیامی به مناسبت هفته منابع طبیعی و درختکاری اعلام کرد: درختکاری و تقویت پوشش گیاهی مهمترین عامل و پیش نیاز حفاظت خاک در کشور است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از وزارت جهادکشاورزی، در پیام «علیمراد اکبری» آمده است؛ خاک بستر حیات و پیش‌نیاز تمام فعالیت‌های تولیدی جوامع بشری است؛ در شکل‌گیری و حفاظت از خاک، سه عنصرِ پوشش گیاهی، هوا و آب باهم ایفای نقش می‌کنند و برای بهبود و حفاظت از خاک به‌عنوان یکی از عناصر حیاتی کشورمان، مقوله تقویت پوشش گیاهی و در نتیجه افزایش ذخایر آب باید در کنار یکدیگر دیده شوند، زیرا حل مشکلات خاک بدون توجه به پوشش گیاهی امکان‌پذیر نیست.

ادامه این پیام می‌افزاید؛ خاکی که دارای پوشش گیاهی مناسب است، با جذب آب مانع ایجاد سیل و فرسایش خاک می‌شود و از طرفی وجود رطوبت و آب کافی در خاک نیز باعث افزایش پوشش گیاهی و حاصلخیزی خاک می‌شود. این مهم، تنها با افزایش مشارکت مردمی به‌ واسطه ایجاد مزیت اقتصادی و مشوق دولتی برای فعالیت تولیدی کشاورزی بر روی خاک رخ خواهد داد.

علاوه بر حفاظت از خاک‌ها باید به فکر ارتقای کیفیت خاک‌های فقیر نیز بود چراکه مفهوم حفاظت بیشتر ناظر بر حفظ وضع موجود است، اما کاربری و بهره‌برداری بهینه از خاک و تقویت پوشش گیاهی، می‌تواند به ارتقای وضعیت کمی و کیفی خاک‌های کشور هم منجر شود. هفته منابع طبیعی مناسبتی که به یادمان می‌آورد، هر یک از ما در داشتن زمینی سبزتر و نیز در حفظ منابع آب و خاک سهمی داریم.

ما باور داریم که هر نهال تازه در هر گوشه‌ای از این کره خاکی می‌تواند امیدی برای دنیایی زیباتر باشد و با کاشتن هر نهال یک قدم به زمینی سبزتر برای فرزندان مان نزدیک‌تر شویم.

گفتنی است؛ از ۱۵ تا ۲۱ اسفند ماه به عنوان هفته منابع طبیعی نام‌گذاری شده‌ است.

به گزارش ایرنا، براساس روزشمار هفته منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ۱۵ اسفندماه روز درختکاری برای ایران سرسبز و قوی، ۱۶ اسفندماه روز منابع طبیعی، مسئولیت اجتماعی و همیاران طبیعت، ۱۷ اسفندماه روز منابع طبیعی، حفاظت و قانون، ۱۸ اسفندماه روز منابع طبیعی، فرهنگ و رسانه، ۱۹ اسفندماه روز منابع طبیعی، آبخیزداری و کاهش مخاطرات طبیعی، ۲۰ اسفندماه روز منابع طبیعی، خانواده و آموزه‌های دینی، ۲۱ اسفندماه روز منابع طبیعی، آموزش، پرورش و فناوری و ۲۲ اسفندماه روز منابع طبیعی یادشهدا (هر شهید هزار نهال) نامگذاری شده است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا