گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

برنج شمال در سودای برندسازی می سوزد/ دست پشت پرده در بازار برنج

برنج مازندران و شمال در حالی سودای برندسازی دارد که خرده دلال‌ها و سلاطین نبض بازار را استادانه در دست گرفته اند و سازشان با گرانی کوک شده است.

نام مازندران و شمال روی برنج در همه جای ایران و جهان یک برند محسوب می‌شود، برندی که سوز بر دل بومی‌ها نشاند و سازی برای سوداگران و واسطه‌ها شده است.

بابل نخستین تولیدکننده برنج از نظر میزان و دومین تولیدکننده برنج از نظر سطح زیر کشت شالیزارها است و ۴۲ هزار هکتار از اراضی سطح زیر کشت برنج مازندران را داراست اما نبود کارخانجات بزرگ بسته بندی، عرصه را برای سوداگری باز کرده و بازار دلالی را در منطقه داغ کرده است.

برنج مرغوب منطقه پس از فصل برداشت مستقیم به بازار نمی‌رود و دلالان و سودجویان با خرید انبوه و تخلیط آن با برنج‌های خارجی و نامرغوب درصدد آب کردن برنج‌های بی کیفیت خود هستند و به برند برنج شمال لطمه می‌زنند. از سوی دیگر افزایش بی رویه قیمت برنج و پایین آمدن اعتماد خریدار و کیفی نبود برنج به دلیل تخلیط، کام دلال شیرین می‌شود.

جلیلی از شالیکاران بخش لاله آباد که این روزها تا زانو در گل ولای شالیزار فرو رفته و به آب تخت کردن مزرعه مشغول است، هنگامی که ضبط و دوربین خبرنگار ما را در زمین کشاورزی می‌بیند با عجله به سمت ما می‌آید و از افزایش قیمت دو برابری کود گله می‌کند و عنوان می‌کند: در سال‌های اخیر برای کشاورزان نه تنها بستری آماده نشده بلکه با سیاست‌های غلط بازار دلالی گرم شده است.وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به فروش برنج با نازل‌ترین قیمت ممکن و با شرایط ویژه اظهار داشت: با توجه به گران شدن بی رویه برنج در ماه‌های اخیر به جای کم شدن دغدغه کشاورزان، افزایش قیمت دو برابری سم و کود و دستمزد کارگران بر دغدغه‌های کشاورزان افزود شده است.

وی تصریح کرد: کشاورزی از جمله شغل‌های پرمشقتی است که کشاورزان برای تأمین هزینه‌های متحمل شده در زمان کاشت، محصولاتشان را با نازل‌ترین قیمت ممکن و با چک‌های مدت دار به فروش می‌رسانند و حال دلالان بزرگ با دپوی این محصول در زمان پیک مصرف آن را با قیمت گزاف به فروش می‌رسانند.

این کشاورز با بیان اینکه کشاورزان به عنوان مظلوم‌ترین تولید کننده در کشور هستند از دولت و مسئولان خواست تا نظارت دقیق در بازار نهاده‌های کشاورزی و نرخ آنها داشته باشند.

محسن پور از دیگر کشاورزان بابلی نیز افزایش قیمت برنج را متناسب با تورم می‌داند و می‌گوید: برنج نیز مانند ۹۹ کالای دیگر تورم داشته و دارای افزایش قیمت بوده است و اگر قرار است جلوی این افزایش قیمت گرفته شود باید جلوی بقیه گرانی‌ها هم گرفته شود.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در حال حاضر قیمت مصوب شده محصول مناسب است زیرا در سال‌های گذشته برنجکاران مظلوم واقع شدند، افزود: بسیاری از محصولات اولیه کشاورزی در سال‌های اخیر افزایش قیمت داشتند و به قیمت برنج در سیاستگذاری ها توجه نشده بود.

وی تصریح کرد: نبود صنایع بسته بندی در این شهرستان و گمنام ماندن برند محصول این شهرستان در کشور سبب شده تا برند استاندارد این شهرستان به نام دیگر مناطق ثبت شود.

روند روبه رشد و گرانی برنج در آستانه سال جدید برای مردم دغدغه شده است و برپایی جشنواره‌های فروش و عرضه مستقیم می‌تواند نوشدارویی برای خرید برنج با نرخ مناسب باشد، سعید حسین نژاد بخشدار بخش لاله آباد با اشاره به معضل افزایش بی رویه قیمت این محصول استراتژیک در کشور اظهار داشت: از جمله مشکلات کشاورزی به عنوان مهمترین بخش در تولید این محصول در سال‌های اخیر مکانیزه نبودن سر دهنه‌ها برای آب رسانی در زمان خشکسالی است و امید داریم با توجه به تخصیص اعتبار در نظر گرفته شده در این بخش تا حدودی مشکلات این بخش مرتفع شود.

وی تصریح کرد: برگزاری جشنواره‌های برنج در زمان برداشت و برپایی نمایشگاه‌ها می‌تواند در حذف دلالان و شناساندن برند برنج این شهرستان به کشور تأثیرگذار باشد.

نرخ برنج در فصل برداشت ۳۰ هزار تومان بود و در حال حاضر در برخی مناطق تا ۹۰ هزار تومان رسیده است و دلیل این گرانی برند بودن از یک سود، واسطه گری و کاهش تولید مطرح شده است. حسن تقی‌زاده رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به قیمت ۳۰ هزار تومانی برنج در زمان برداشت اظهار داشت: طبق روال هر سال از زمان برداشت برنج قیمت‌ها به‌صورت روزانه و هفتگی افزایش پیدا می‌کرد و امسال در ۳۰ بهمن‌ماه به بالاترین قیمت یعنی کیلویی ۷۵ هزار تومان در برنج فروشی‌ها رسیده است.

وی افزود: باید به این نکته توجه شود که قیمت تمام‌شده برای مصرف‌کننده پس از بوجار، بسته‌بندی و ارسال به بنکداری در شهرستان‌ها به کیلویی ۸۲ هزار تومان می‌رسد و این درحالی که براساس مصوبه دولت نرخ باید ۶۵ هزار تومان باشد و زمانی می‌توان به قیمت مصوب دولت رسید که دلال و واسطه از چرخه حذف شود.

رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل اصلی‌ترین علت افزایش قیمت را دپو برنج توسط برخی فروشگاه‌ها عنوان کرد و افزود: در افزایش اخیر قیمت برنج، حدود ۲۰ درصد کمبود محصول زیرکشت و خشکسالی بوده و اصلی‌ترین علت، خرید در تناژ بالا توسط برخی از فروشگاه‌ها و نگهداری در انبارهاست، افرادی که برنج را به صورت انبوه خریداری و به صورت قطره چکانی قطره چکانی در بازار عرضه می‌کند و بر قیمت محصول می کشند.

تقی زاده در پایان سخنانش عنوان کرد: شاید تصور شود افزایش قیمت برنج می‌تواند به نفع کشاورز باشد ولی بیشتر کشاورزان برنج‌های خودشان را به دلیل ضرورت بعد از برداشت محصول با نصف قیمت فعلی فروختند، دلال خرده پا، سلاطین برنج را مقصر می‌دانند و عنوان می‌کنند که برنج را به قیمت روز خریداری می‌کنند و با سود به فروش می‌رساند و این دستان پشت پرده و باندهای مافیایی هستند که راه حل تورم را می‌شناسند و برای به دست گرفتن نبض بازار استادانه عمل می‌کنند.

به رغم آنکه شهرستان بابل بیشترین میزان تولید برنج را در استان به خود اختصاص داده اما ورود برنج‌های خارجی با مجوزهای قانونی به منطقه زمینه و فرصت را برای دلالی و تخلیط برنج فراهم می‌کند، از این رو قطع این زنجیره مطالبه کشاورزان و مردم از متولیان امر است.

سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج در مازندران تولید می‌شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا