گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

«واسطه‌گران» عامل‌ افزایش مداوم قیمت برنج/ رشد ۶۰ درصدی قیمت در یک سال‌

افزایش مداوم قیمت برنج از مشکلاتی است که ریشه در موارد مختلف دارد، این محصول از کشاورز به قیمت کمتری خریداری می‌شود اما در این بین سودجویی و واسطه‌گری از دلایل اصلی رشد قیمت این قوت غالب مردم است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، رشد قیمت برنج در یک سال گذشته بسیار قابل توجه بوده است و بررسی آخرین آمار منتشر شده از قیمت کالاهای اساسی از سوی وزارت صمت نیز موید این مطلب است.

براین اساس قیمت برنج طارم اعلام در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۹.۵ درصد و قیمت برنج داخلی هاشمی درجه یک در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۶.۶ درصد افزایش یافته است.

بنابراین قیمت هر کیلوگرم برنج طارم اعلا در آذر ۱۳۹۹ معادل ۳۳۴۴۹۷ ریال بوده که به ۵۳۳۶۳۰ ریال در آذر ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

همچنین قیمت هر کیلوگرم برنج هاشمی درجه یک در آذر ۱۳۹۹ معادل ۳۲۸۷۵۹ ریال بوده که در آذر ۱۴۰۰ به ۵۱۴۹۷۰ ریال افزایش یافته است.

قیمت برنج پاکستانی نیز در بازه زمانی یاد شده ۱۴.۹ درصد افزایش یافته است، البته قیمت برنج تایلندی در بازه زمانی یاد شده ۷.۲ درصد کاهش داشته است.

در این‌باره، قاسم‌علی حسنی، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ضمن تایید رشد شدید قیمت برنج، اظهار داشت: دلایل افزایش قیمت برنج را باید در شمالِ کشور جستجو کرد.

وی اظهار داشت: اگرچه هزینه های مختلفی از جمله کود، سم، حمل و نقل، هزینه های کارگری قیمت یک محصول کشاورزی را تعیین می‌کند اما به نظر می‌رسد قیمت برنج توسط برخی عمده فروشان و دلالان در شمال کشور تعیین می‌شود و با سودجویی‌ها قیمت این محصول مدام در حال افزایش است.

وی اظهار داشت: سود بنکدار و خرده فروش کاملا مشخص است بنکدار به هر قیمتی محصول خود را خریداری کند حداکثر کالای خود را با سه درصد سود به فروش می‌رساند و خرده فروش نیز کالای خود را با حداکثر ۱۲ درصد سود نسبت به قیمت خرید عرضه می‌کند.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی بیان داشت: قیمت انواع برنج ایرانی در حال حاضر در بنکداری‌ها بین ۴۷ تا ۷۷ هزار تومان است بنابراین قیمت این کالا در خرده فروشی ها حداکثر می تواند تا ۱۲ درصد بیشتر باشد.

وی با بیان اینکه در تعیین قیمت برنج ایرانی در شمال کشور سودجویی صورت می‌گیرد، گفت: بنکداران در شهرهایی به غیر از شمال کشور در تعیین قیمت دخالتی ندارند و بنابراین قیمت این محصول در شمال کشور تعیین می شود و ما فقط خریدار و عرضه کننده هستیم.

حسنی اظهار داشت: سازمان‌های مسئول باید علت افزایش قیمت برنج را بررسی کنند و مانع افزایش قیمت‌ها ‌شوند، ‌هزینه تولید این محصول بالا است اما به نظر می رسد سودجویی هایی نیز موجب افزایش قیمت برنج شده است.

براساس تازه‌ترین گزارش منتشر شده از سوی وزارت صمت، قیمت شکر سفید ۷۵.۹ درصد در آذر ۱۴۰۰ نسبت به آذر ۹۹ افزایش داشته و قیمت هر کیلوگرم از این کالای مصرفی از ۸۴۷۴۲ ریال در آذر ۹۹ به ۱۴۹۱۰۲ ریال در آذر ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

قیمت کالاهای مصرفی دیگر نیز مانند گوشت گوساله، گوشت گوسفندی و گوشت مرغ تازه در بازه زمانی یاد شده به ترتیب ۴۲ درصد، ۱۹.۵ درصد و ۲۴.۸ درصد افزایش داشته است.

براساس این گزارش، مشاهده قیمت انواع برنج در فروشگاه‌های زنجیره ای نیز حاکی از آن است که قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی حدود ۸۰ هزار تومان است به عنوان مثال یک کیسه ۴.۵ کیلویی برنج ایرانی در اغلب فروشگاه های زنجیره ای با قیمت ۴۰۰ هزار تومان عرضه می شود در حالی که این ارقام در جیب کشاورز نمی‌رود و فقط ‌موجب پرپول شدن جیب واسطه‌گران می‌شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری فارس
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا