گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

«داوینچی» عامل برگشت خوردن کیوی صادراتی ایران از هند شد؟

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به برگشت خوردن کیوی صادراتی ایران از هند، گفت:‌در دو سه ساله گذشته عده‌ای از باغداران از هورمونهایی به نام «داوینچی» استفاده کردند که احتمال دارد باقیمانده آن در کیوی مشکل ایجاد کند.

سیدرضا نورانی  در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: محصولات کیوی صادراتی ایران که از هند برگشت خورده به دلیل باقیمانده سموم نیست باغات کیوی معمولا آفت نداشته اما در دو سال گذشته نوعی قارچ بنام شپشک سفید بیشتر در آستارا دیده شده که شاید برای مبارزه با آن از قارچ کش استفاده شده که باید این موضوع مورد بررسی سازمان حفظ نباتات قرار گیرد و موارد اعلام شده از سوی کشور هند پیگیری شود.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی افزود: این نکته  باید حائز اهمیت باشد موز هایی که از کشور هند وارد می‌شود باید از زیر ذره بین سازمان حفظ نباتات قرار گیرد زیرا موزهایی که از هند وارد می‌شود به دور از آلودگی نیست و اگر دولت هند بخواهد چنین رفتارهایی درباره محصولات صادراتی ما داشته باشد ایران نیز باید اقدام متقابل داشته باشد.
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه هند یکی از مشتری های عمده سیب و کیوی ایران است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید پروتکل‌هایی با آنها امضا کند که هر دو طرف نه فقط ایران سلامت محصولات خود را در نظر بگیرند و در زمینه برگشت دادن این محصولات هم به هند اخطار دهد.
نورانی افزود: از سوی دیگر وزارت جهاد کشاورزی باید به محصولات کشاورزی که صادر می‌کند نظارت کامل داشته باشد تا متناسب با استانداردهای آنها باشد.
وی افزود یکی از اعضای انجمن تولید کنندگان کیوی در گیلان اعلام کرده که در دو سه ساله گذشته عده‌ای از باغداران از هورمونهایی به نام «داوینچی» که از ترکیه به طور قاچاق  وارد شده استفاده کردند که این هورمون باعث درشت شدن کیوی شده و دوام ماندگاری کیوی در سردخانه را کاهش داده و احتمال دارد باقیمانده آن در کیوی مشکلی ایجاد کند که باید مورد توجه جدی سازمان غذا و دارو و استاندارد ایران قرار گیرد.

به گفته نورانی هر لیتر از این هورمون ها دو و نیم میلیون تومان است و از کشور ترکیه وارد می‌شود و وزارت جهاد کشاورزی درباره استفاده آنها در مناطق شمالی کشور باید نظارت بیشتری کند.
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی افزود:کسانی که از این هورمونها استفاده نموده اند متاسفانه وجهه صادرات محصولات کشاورزی را در بازارهای جهانی دچار مشکل کرده اند.
نورانی در پاسخ به اینکه چه سازمانی مسئول نظارت بر سلامت محصولات صادراتی است، گفت: سازمان حفظ نباتات درباره بیماری و آفت محصولات اعلام نظر می‌کند و گواهی صادر می‌کند و سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد ایران سلامت و آنالیز را مورد بررسی می دهد که در صورت سلامت آن گواهی عدم باقیمانده سموم صادر می کند و تا به امروز کشور هند این گواهی را از صادرکنندگان ایران درخواست نکرده و به یک باره اطلاعیه صادر کرده و کیوی ایران را برگشت داده است.

وی افزود: در چند ماه گذشته هند از صادرکنندگان میوه در خواست گواهی غیر تراریخته  (Non GMO ) کرده که وزارت جهاد کشاورزی این گواهی را برای کشور هند صادر می‌کند.

 نورانی همچنین گفت سازمان غذا و دارو و استاندارد هم در قبال این که محصولات صادراتی سالم و بدون باقی مانده دارویی به کشور مقصد برسد مسئولیت دارند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری فارس
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا